IRF: Institutional Repository FHNW
Willkommen auf der Publikations- und Forschungsdatenbank der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW.
Das IRF ist das digitale Repositorium der FHNW. Es enthält Publikationen, studentische Arbeiten und Projekte.
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Neuzugänge
Wandbild – Ist eine andere Welt malbar? Kollektive Wandbemalungen als künstlerischkreative Methode der sozialräumlichen Analyse und Aktionsforschung
(transcript, 2023) Hilf, Sebastian; Schweizer, Paul; Singer, Katrin; Schmidt, Katharina; Neuburger, Martina
Kreativ-künstlerische Methoden schaffen Räume für Formen des Wissens, (Ver-)Lernens, Erinnerns und Handelns, die dominante und verräumlichte Machtverhältnisse hinterfragen. Kunst ist dabei nicht nur ein methodisches Werkzeug und Forschung kein bloßes Kunstprojekt: Stattdessen bringt die Schnittstelle dazwischen multiskalare Fragen und Antworten auf aktuelle gesellschaftliche Prozesse hervor, die sich im Begriff artographies treffen. Die Beitragenden schreiben u.a. zu Sounds, Zines, Figurentheater, Skulptur, Film, Malen sowie Pantomime – und zeigen so neben den Möglichkeiten und Grenzen kreativ-künstlerischer Praktiken auch deren Beitrag zu einer machtkritischen und raumbezogenen Forschung und Lehre auf.
04A - Beitrag Sammelband
Archiving Networks. The Context-Oriented Extended Description of the Private Archive of Barbara Strebel/THEswissTHING
(Schüren, 10.2025) Messner, Philipp; Kolb, Lucie; Bräuer, Stefanie
04A - Beitrag Sammelband
Decolonizzando Linguaggi cartografici per una cartografia impegnata
(Universitalia, 2022) Schweizer, Paul; Daniela Allocca, Daniela; De Carlo, Andrea; Di Leo, Donata; Sgambati, Gabriella
Decolonizing Cartographic Languages towards an Engaged Cartography In this chapter, I elaborate on the methods and means of design of collective critical cartography. Recognizing that most critical maps, reproduce certain forms, formalities and aesthetics of traditional western cartography, I reflect on potentials of developing new ways of collectively creating and using maps. With this in mind, I built the discussion on kollektiv orangotango’s experience in combining collective mapping with other artistic means. As kollektiv orangotango, a group of popular educators, activists and critical cartographers, we conceive collective mapping as a process of geographic alphabetization in everyday life and action spaces – through dialogue, «mediated by the world». Our engagement as popular educators promoting critical cartography, our experience in collective mapping as well as discussions with fellow critical cartographers from diverse backgrounds urge us to go beyond the standard attributes of critical cartography. This implies the development of cartographic means that do not merely criticize some elements of traditional cartography, but instead open our gaze towards new cartographies based on different conceptions of space, territory and the relations they contain. It is about using maps and mapping processes as one among many tools to develop a different imagination of the world and our relations with and within it. Building on kollektiv orangotango‘s mapping experience, I reflect on some of the means of designing maps and elaborate on how we hope to develop them further towards decolonial mapping practices, both in the analogue and digital realm. Keywords: kollektiv orangotango, collective mapping, decolonization, (g)local practices, critical cartography.
04A - Beitrag Sammelband
Kollektive kritische Kartierungen auf Papier, Pappe und Beton - kartographische Aktionsforschungen zwischen aktivistischer Praxis und geographischer Reflexion
(transcript, 2022) Schweizer, Paul; Halder, Severin; Virchow, Laurenz; Dammann, Finn; Michel, Boris
Dieser Beitrag ist eine Handreichung für die Organisation, Durchführung und Reflexion von kollektiven Kartierungen, einer Methode der Aktionsforschung, die einen gemeinschaftlichen kritisch-geographischen Reflexions- und Gestaltungsprozess ermöglicht.
Our contribution offers guidance for organizing, conducting and reflecting collective mapping processes as a an action research tool.
04A - Beitrag Sammelband
Kartieren mit Kindern - Alltagsräume erforschen und repräsentieren
(transcript, 2022) Schweizer, Paul; Gülgönen, Tuline; Dammann, Finn; Michel, Boris
Kartieren mit Kinder kann ein wertvolles kritisches Werkzeug für Bildungsprozesse und Forschung sein, mit dessen Hilfe die Welten und Alltagsräume von Kindern dargestellt, nachvollzogen und mit diesen reflektiert werden; dazu werden in diesem Beitrag verschiedene Modalitäten vorgestellt.
04A - Beitrag Sammelband