Witschel, Hans Friedrich

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Nachname
Witschel
Vorname
Hans Friedrich
Name
Witschel, Hans Friedrich

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  • Publikation
    Auswahl der richtigen Wissensmanagement-Methoden
    (W. Gassmann, 2012) Hinkelmann, Knut; Witschel, Hans Friedrich [in: Blickpunkt KMU]
    Einerseits sind die Notwendigkeit für einen adäquaten Umgang mit der Ressource "Wissen" und der daraus resultierende potenzielle Gewinn für ein Unternehmen allgemein anerkannt. Andererseits entwickeln sich längst nicht alle Wissensmanagement-Projekte in der Praxis zu Erfolgsgeschichten. Im Gegenteil: selbst beim Einsatz vermeintlich bewährter Wissensmanagement-Strategien kommt es immer wieder vor, dass grossen Investitionen seitens eines Unternehmens am Ende kaum beobachtbare Verbesserungen gegenüberstehen. Häufigste Ursache hierfür ist die mangelnde Akzeptanz der implementierten Lösungen bei den Mitarbeitern.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Refining Process Models through the Analysis of Informal Work Practice
    (2011) Brander, Simon; Hinkelmann, Knut; Hu, Bo; Martin, Andreas; Riss, Uwe; Thönssen, Barbara; Witschel, Hans Friedrich
    The work presented in this paper explores the potential of leveraging the traces of informal work and collaboration in order to improve business processes over time. As process executions often differ from the original design due to individual preferences, skills or competencies and exceptions, we propose methods to analyse personal preferences of work, such as email communication and personal task execution in a task management application. Outcome of these methods is the detection of internal substructures (subtasks or branches) of activities on the one hand and the recommendation of resources to be used in activities on the other hand, leading to the improvement of business process models. Our first results show that even though human intervention is still required to operationalise these insights it is indeed possible to derive interesting and new insights about business processes from traces of informal work and infer suggestions for process model changes.
    04B - Beitrag Konferenzschrift