Too close to be true. VR images bring the visible speaker into your face (literally)

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2016
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
Herausgeber:innen
Grabbe, Lars
Rupert-Kruse, Patrick
Schmitz, Norbert
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
IMAGE EMBODIMENT – New Perspectives of the Sensory Turn
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
161-182
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Büchner
Verlagsort / Veranstaltungsort
Hamburg
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
In Virtual Reality (VR), images of persons are displayed closer to the viewer than ever before. Therefore, images of strangers can come much closer into the experiences and private sphere then in accustomed socio-cultural interactions or in “conventional” moving images. Each micro movement of the face is visible in focus, allowing to read the face of a virtual person in greater detail than ever permitted in conventional distances in the real non-virtual reality. The sensation of immersion in VR changes the way the images are depicted compared to regular moving images. The bodily representations of a virtual person differ depending on the distance of the image-framing. Thus distance affects how vision and sensorimotor interaction are anchored into somatic, mental and neural processes – into an embodied perception. Accordingly, images not only affect the visual and kinesthetic imagery but also influence the way of thinking, analyzing and understanding something or someone, and VR adds a new dimension to all those cognitive processes by enabling extreme close-ups impossible on a common screen. An unconventional immersive close-up of a person can intimidate through the unfamiliar, extremely short interpersonal distance, as the speaker is just too close to be true.
Schlagwörter
Virtual Reality, interpersonal distances, proxemics, embodiment, perception, aesthetics, film, 360° video, visual, distortion
Fachgebiet (DDC)
700 - Künste und Unterhaltung
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review des Abstracts
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
REUTEMANN, Jeanine, 2016. Too close to be true. VR images bring the visible speaker into your face (literally). In: Lars GRABBE, Patrick RUPERT-KRUSE und Norbert SCHMITZ (Hrsg.), IMAGE EMBODIMENT – New Perspectives of the Sensory Turn. Hamburg: Büchner. 2016. S. 161–182. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/23577