Auflistung nach Autor/Autorin "Binder, Karin"
Anzeige der Einträge 1-13 von 13
-
Competence as a continuum in the COACTIV study: the “cascade model”
Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg; Lindl, Alfred; Hilbert, Sven; Binder, Karin; Steib, Nicole; Blum, Werner (2020-04-11)ZDMTwo different tools for assessing pedagogical content knowledge (PCK) of mathematics teachers used in the framework of the COACTIV study are systematically compared in this paper, namely the paper-and-pencil test consisting ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Effects of visualizing statistical information – An empirical study on tree diagrams and 2 x 2 tables
Binder, Karin; Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg (2015)Frontiers in Psychology01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Eine Frage der Taktik. Fairness beim Spiel „Schere – Stein – Papier“
Binder, Karin; Bruckmaier, Georg (2022-02-08)Mathematik lehrenAnhand des Spiels Schere – Stein – Papier lässt sich das Thema Fairness im Unterricht spielerisch behandeln, die zugehörigen mathematischen Zusammenhänge geeignet visualisieren und psychologische Aspekte des Spiels ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
An eye-tracking study of statistical reasoning with tree diagrams and 2 x 2 tables
Bruckmaier, Georg; Binder, Karin; Krauss, Stefan; Kufner, Han-Min (2019)Frontiers in PsychologyChanging the information format from probabilities into frequencies as well as employing appropriate visualizations such as tree diagrams or 2 × 2 tables are important tools that can facilitate people’s statistical reasoning. ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Natürliche Häufigkeiten als numerische Darstellungsart von Anteilen und Unsicherheit – Forschungsdesiderate und einige Antworten
Krauss, Stefan; Weber, Patrick; Binder, Karin; Bruckmaier, Georg (2020-01-28)Journal für Mathematik-DidaktikDas aus der Kognitionspsychologie stammende Konzept der sogenannten natürlichen Häufigkeiten wird seit etwa 20 Jahren auch in der Mathematikdidaktik diskutiert. Im vorliegenden Beitrag soll illustriert werden, dass trotz ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Numerische Darstellungsarten statistischer Informationen
Bruckmaier, Georg; Binder, Karin; Krauss, Stefan (2016)Daten und Zufall. MaMut – Materialien für den Mathematikunterricht04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift -
Prediction of elementary mathematics grades by cognitive abilities
Hilbert, Sven; Bruckmaier, Georg; Binder, Karin; Krauss, Stefan; Bühner, Markus (2018)European Journal of Psychology of EducationIn the present study, the relationship between the mathematics grade and the three basic cognitive abilities (inhibition, working memory, and reasoning) was analyzed regarding possible alterations during elementary school. ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Strategien beim Lösen statistischer Aufgaben – Eine Eyetracking-Studie zur visuellen Durchmusterung von Baumdiagrammen und Vierfeldertafeln
Bruckmaier, Georg; Binder, Karin; Krauss, Stefan (2019)Beiträge zum Mathematikunterricht 201904 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift -
Tversky and Kahneman’s cognitive illusions. Who can solve them, and why?
Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan; Binder, Karin; Hilbert, Sven; Brunner, Martin (2021-04-12)Frontiers in PsychologyIn the present paper we empirically investigate the psychometric properties of some of the most famous statistical and logical cognitive illusions from the “heuristics and biases” research program by Daniel Kahneman and ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Visualisierung des Bayesianischen 2-Test-Falls
Binder, Karin; Krauss, Stefan; Marienhagen, Jörg; Bruckmaier, Georg (2017)Beiträge zum Mathematikunterricht 201704 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift -
Visualisierung komplexer Bayesianischer Aufgaben
Binder, Karin; Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg (2016)Beiträge zum Mathematikunterricht 201604 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift -
Visualizing the Bayesian 2-test case: The effect of tree diagrams on medical decision making
Binder, Karin; Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg; Marienhagen, Jörg (2018)PLOS ONEIn medicine, diagnoses based on medical test results are probabilistic by nature. Unfortunately, cognitive illusions regarding the statistical meaning of test results are well documented among patients, medical students, ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Welche Visualisierung unterstützt Bayesianisches Denken?
Binder, Karin; Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan (2015)Beiträge zum Mathematikunterricht 201504 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift