Institut Forschung und Entwicklung
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/59
Listen
Publikation Historisches Orientieren in Zeiten des Krieges digital beforschen(hep Verlag, 2025) Schobinger, Jonas; Scheller, Jan; Nitsche, Martin; Nitsche, Martin; Thyroff, Julia; Waldis Weber, Monika04A - Beitrag SammelbandPublikation Biased teacher expectations of students with migration backgrounds: Analysis with nationality stereotype clusters. Verzerrte Lehrpersonenerwartungen an Schülerinnen und Schüler mit Migrationshintergrund: Eine Analyse mit Clustern von Nationalitätenstereotypen(Springer, 16.12.2024) Neuenschwander, Markus; Garrote, Ariana01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Everyday, every week, all at once? An experience sampling study on teachers’ professional development for the classroom, team, and school(Elsevier, 12/2024) Compagnoni, Miriam; Rechsteiner, Beat; Gotsch, Flurin; Grob, Urs; Wullschleger, Andrea; Maag Merki, KatharinaIn a 21-day study, 753 Swiss primary school teachers reported their daily professional development activities concerning the classroom, team, and school. Using experience sampling, we examined their effect on teachers’ well-being and experienced learning benefits for students, team, and school. Professional development activities for teaching occurred on 41% of workdays but were rare for team and school. Multilevel analyses highlighted both inter- and intraindividual associations with benefits and well-being. On days with professional development activities for the classroom, teachers reported increased stress but also recognized learning benefits. Teachers engaging in more professional development activities overall showed higher well-being and benefits.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Rahmenkonzept zum Tastaturschreiben(Universität Bielefeld, 12/2024) Schüler, Lisa; Lindauer, Nadja05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Beobachtungsbogen zur Lernstands- und Lernverlaufsdiagnose beim Tastaturschreiben(Universität Bielefeld, 12/2024) Schüler, Lisa; Lindauer, Nadja05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Challenges in data management and re-use of classroom videography(22.11.2024) Studer, Dominic06 - PräsentationPublikation Diskriminierung in der Schule(21.11.2024) Garrote, Ariana; Neuenschwander, Markus; Ramseier, Lukas06 - PräsentationPublikation Wirkungen und Nebenwirkungen von Beurteilung und Selektion in der Schule(15.11.2024) Neuenschwander, Markus06 - PräsentationPublikation Reflexionen von Schüler*innen zu Rassismus und Geschichte im Kontext globalhistorisch perspektivierten Unterrichts(Universität Zürich, 04.11.2024) Studer, Dominic; Affolter, Simon; Marti, PhilippDer Beitrag thematisiert Perspektiven von Schüler*innen auf globalhistorischen Geschichtsunterricht mit dem thematischen Fokus auf Rassismus und daraus resultierende Möglichkeiten zur kritischen Auseinandersetzung mit Macht- und Ungleichheitsverhältnissen. Empirische Grundlage sind Interviews mit neun Schüler*innen, in welchen sie den selbst erlebten Unterricht reflektierten. Die Ergebnisse zeigen, dass die Unterrichtseinheiten es ihnen ermöglichen, bereits behandelte historische Inhalte neu zu perspektivieren. Zudem schreiben die Schüler*innen Rassismus eine gesellschaftliche Relevanz zu, wobei dieser Gegenwartsbezug nicht zwingend mit der Reflexion eigener Subjektpositionen einhergeht. Dies zeigt die Bedeutsamkeit von Lebensweltbezügen für eine vertiefte Auseinandersetzung auf. Eine Diskussion von Gegenwarts- und Lebensweltbezügen im Unterricht ist deshalb entscheidend. Erst so können Schüler*innen Rassismus als ein globales Phänomen der Gegenwart historisch verorten sowie damit einhergehende Macht- und Ungleichheitsverhältnisse (selbst-)kritisch reflektieren.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Schlussbericht. Evaluation der SCALA-Intervention(Pädagogische Hochschule FHNW, 11/2024) Neuenschwander, Markus; Rust, Vanessa05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Fachkräftemangel. Fakten zu Berufswahl und Ausbildung(31.10.2024) Neuenschwander, Markus; Widmer, Urs06 - PräsentationPublikation Förderung von sozial-emotionalen Kompetenzen in der Primarschule und Familie: Eine Wirkungsstudie(24.10.2024) Neuenschwander, Markus06 - PräsentationPublikation Students’ perspectives on global history and historical learning(12.10.2024) Studer, Dominic06 - PräsentationPublikation Ansätze einer pädagogischen Theorie der Berufsorientierung. Empirische Belege(23.09.2024) Neuenschwander, Markus06 - PräsentationPublikation Promoting oral argumentation in citizenship education(19.09.2024) Wenger, Liliane; Aydin, Açelya; Hubacher, Manuel; Waldis Weber, MonikaDeliberative democracy theories advocate for the communicative activation of citizens in opinion formation. Therefore, civic education should introduce adolescents to deliberative processes and to promote their argumentative competence, which is understood as both a linguistic and a political competence. In accordance with our roots in deliberative democratic theory, we view argumentation as a dialogue-based process. This makes transactivity a key feature of good civic reasoning. Empirical evidence shows potential for instructional interventions to boost oral reasoning and critical thinking across subjects, but their effects often remain inconsistent. Data also suggests that students in deliberative settings are more willing to engage with opposing arguments and revise their own. Dialogues in small groups facilitate the acquisition of argumentation skills. Despite these findings, there's limited research on argumentation training effectiveness. In an intervention study (grades 8 and 9), Gronostay combined a thematic input with argumentation training, leading to more transactive speech acts during the subsequent fishbowl discussion in the experimental group. However, the revision and adaptation of their own arguments remained largely absent. This study investigates the effectiveness of an adapted version of Gronostay's strategy training in promoting transactive dialogues. The research involved six seasoned teachers and their classes in the 2022/23 school year, who were engaging with the subject of a cashless society. Despite standardized argumentation training, the quality of debates varied significantly between the classes studied. Influences on the quality of the debates include the social structure of the class, the influence of didactic scaffolding, such as argumentation training.06 - PräsentationPublikation Querschnittsaufgabe Tastaturschreiben – Einblick in ein Rahmenkonzept zur effektiven Vermittlung im Deutsch- und fachübergreifenden Schreibunterricht(17.09.2024) Lindauer, Nadja; Schlüter, Fiona; Schüler, Lisa06 - PräsentationPublikation Förderung des argumentierenden Schreibens zu mehreren Dokumenten - Ergebnisse aus dem Projekt LUDIS(17.09.2024) Mezger, Res; Lindauer, Nadja06 - PräsentationPublikation Leitung des Panels "Digitales Schreiben mit Tastaturen als Fach- und Querschnittsaufgabe"(17.09.2024) Lindauer, Nadja; Schüler, Lisa; Anskeit, Nadine06 - PräsentationPublikation When one wants more than the other. Multi-professional cooperation between staff in extended education and teachers.(13.09.2024) Näpfli, Jasmin; Schweinberger, Kirsten06 - PräsentationPublikation School-to-work-transition of low achieving students in regular ans special education classes(04.09.2024) Neuenschwander, Markus; Garrote, Ariana06 - Präsentation