Listen
Publikation Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung und Lehrerinnen- und Lehrerbildung - eine Beziehung mit Potenzial(Schweizerische Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 01.12.2022) Bertschy, Franziska; Künzli, Christine; Lausselet, Nadia; Pache, Alain01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Changes in German sport participation: Historical trends in individual sports(SAGE, 2012) Klostermann, Claudia; Nagel, SiegfriedSport has become a highly differentiated social phenomenon in recent years. Changes in society, such as individualization, the growing significance of the health and body culture, and changing values, are considered to be generative mechanisms for increasing social importance and the differentiation of modern sport. Although discussions in sport sociology attribute the changes observed in recent decades of sport participation to a socially determined differentiation of sport, this premise has hardly ever been empirically tested. The present study examines to what extent the postulated developments in sport can be observed on the micro level of those engaging in sport, by examining sport behaviour from a contemporary historical perspective. Based on a life-course approach to research, a total of 1739 over 50-year-olds in Germany were asked about their sport participation as part of a retrospective longitudinal study. Results show that the increasing differentiation of sport can be documented by more diversified forms of individual sport careers. During a 30-year observation period the popularity of competitive sport decreased and the variety of ways in which sport was organized increased. A differentiated analysis based on examining three birth cohorts showed that the reported change in sport participation can be attributed to age, cohort and period effects. In addition, the present study examines how specific events in contemporary history are reflected in individual sporting careers. Sport careers in Chemnitz (Eastern Germany) and Braunschweig (Western Germany) differed before German reunification, but these differences have evened out after the political changes and the process of transformation.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Der Sport zwischen Geschlechterbinarität und geschlechtlicher Vielfalt(Barbara Budrich, 2019) Heckemeyer, Karolin; Gramespacher, ElkeDas Interview verweist auf vielfältige Perspektiven, welche für aktuelle Entwicklungen von geschlechtlicher Diversität im Sport von Relevanz sind.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Differenzkonstruktionen in einer Schweizer Primarklasse(2024) Mekacher, StephanieWährend sich diverse erziehungswissenschaftliche Studien mit der interaktiven Konstruktion und Bearbeitung von Differenzen in schulischen Kontexten auf der Kindergarten- oder Sekundarstufe befassen (vgl. u. a. Biffi et al. 2006; Kampshoff 2013), liegen zu den Fragen, auf welche Weise im schulischen Alltag einer Primarklasse Differenzen in ihrer Verwobenheit hervorgebracht werden und inwiefern diese spezifische Privilegien und Benachteiligungen hervorrufen, im Vergleich zum bundesdeutschen Kontext im Bildungsraum Schweiz kaum Forschungen vor. Die Studie mit dem Titel „Schule macht Schüler*innen. Eine Untersuchung von Differenzkonstruktionen im Primarschulalltag“ (Mekacher, i. D.), welche die Basis für diesen Beitrag darstellt, beleuchtet doing-difference-Prozesse und die damit verbundene (Re-)Produktion von sozialen Ordnungen bzw. Ungleichheiten in schulischen Praktiken. Auf der Grundlage der ethnographischen Feldstudie soll der situativen Differenzherstellung, die den Erstklässler Max in den Blickpunkt rückt, nachgegangen und die Verschränkung der hervorgebrachten heterogenen Differenzlinien verdeutlicht werden.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Elternarbeit oder mit Eltern Arbeit haben. Zur Kooperation von Schule und Elternhaus(03.09.2016) Lehmann, JürgenIn diesem Beitrag wird der Stand der Forschung zur Wirkung von Elternarbeit sowie zur Grundhaltung von Lehrpersonen gegenüber Eltern referiert.06 - PräsentationPublikation Gender in early childhood movement education - a necessary dimension!(Springer, 2020) Gramespacher, Elke; Voss, AnjaDer Beitrag legt dar, inwiefern die Kategorie Geschlecht auch für die Bewegungsförderung in der frühen Kindheit relevant ist.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Inklusion im Sport – ein facettenreiches Thema in den Sportwissenschaften (Rezension I. Hunger, S. Radtke & H. Tiemann (Hrsg.). (2016). Dabei sein ist (nicht) alles. Inklusion im Fokus der Sportwissenschaft (Schriften der dvs, Band 257))(Springer, 2017) Gramespacher, ElkeDiese Rezension bezieht sich auf eine Publikation zum ersten sportwissenschaftlichen ExpertInnenworkshop der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft zum Thema Inklusion im Sport.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family(SAGE, 2019) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schmid, Jürg; Schlesinger, Torsten; Nagel, SiegfriedThe intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family is a potential way to explain the social differences in sports participation that are displayed by young people. In this article, the importance of a sports-related lifestyle within the family, as well as parents’ educational background and sports participation in childhood, in the sports participation of adolescents and young adults is examined from the perspective of socialisation theory. Structural equation modelling was used to demonstrate that all of the examined predictors have significant positive effects on the current sports participation of individuals between the ages of 15 and 30 years (N = 4028; M = 21.48; SD = 4.64). The most pronounced effect on sports participation was observed for a sports-related lifestyle in the family.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Körperliche Grenzerfahrungen im Angesicht der eigenen Endlichkeit. Ergebnisse eines explorativen Forschungsprojekts(Reinhardt, 2020) Matter, Christine; Stefanie Duttweiler; Störch Mehring, Susanne; Schroeter, Klaus R.; Gramespacher, ElkeDer Beitrag präsentiert zentrale Befunde der explorativen Studie. Untersucht wurden Perspektiven auf den Umgang mit dem Körper im Angesicht der Endlichkeit. Dazu befragt wurden zum einen Hochbetagte und zum anderen Menschen nach einer Krebsdiagnose bzw. -behandlung.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Orientation patterns of sports and physical activity among young people in Switzerland(Routledge, 2018) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schlesinger, Torsten; Nagel, SiegfriedIn recent years, adolescent sports and physical activity have become a multifaceted culture. Different patterns of sports and physical activities are assumed to be based on different subjective action orientations. This paper aims to examine the variations in sports and physical activity among youths and young adolescents based on the sports models proposed by Heinemann (Citation2007) and the attributed action orientations based on Weber (Citation2002). In a qualitative study, semi-structured interviews were conducted with eight Swiss participants aged from 16 to 24 years to explore their sports and physical activities as well as their subjective attributed action orientations. The interviews were analyzed using the documentary method. The results of the present study demonstrate that ‘real types’ of sports models can be identified empirically in substantial accordance with the ‘ideal types’ of sports models proposed by Heinemann (Citation2007). Four overarching types of orientation patterns emerged: (1) a value-rational orientation pattern with high importance of performance and competition; (2) a value-rational orientation pattern with high importance of autonomy and flexibility; (3) a purpose-rational orientation to achieve ideals of body, beauty, and slenderness; and (4) a purpose-rational orientation to achieve well-being.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Perspektiven auf geschlechtliche Vielfalt im Sport(Barbara Budrich, 2019) Gramespacher, Elke; Heckemeyer, KarolinDer Beitrag führt in das Themenheft "Geschlechtliche Vielfalt im Sport" ein und gibt einen Überblick über die sportwissenschaftliche Auseinandersetzung mit dem Thema Geschlecht bzw. zu den Anfängen einer diversitätsorientierten sportwissenschaftlichen und zugleich anwendungsbezogenen Forschung.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Potenziale und Grenzen der Teilhabe und Integration von Menschen mit Migrationshintergrund im organisierten Sport(Springer VS, 2018) Schlesinger, Torsten; Klostermann, Claudia; Hayoz, Christelle; Nagel, Siegfried; Schneider, André; Köhler, Julia; Schumann, Frank04A - Beitrag SammelbandPublikation Sedentary Behavior in Children by Wearable Cameras: Development of an Annotation Protocol(Elsevier, 2020) Hänggi, Johanna M.; Spinnler, Simon; Christoldoulides, Efstathios; Gramespacher, Elke; Taube, Wolfgang; Doherty, AidenDer Beitrag stellt ein Protokoll zur Entwicklung eines forschungsmethodischen Vorgehens vor, welches sich zur Auswertung der Daten, die von tragbaren Kameras zur Erfassung der körperlichen Aktivität/en von Kindern stammen, eignet.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Socio-economic and cultural determinants of sports participation in Switzerland from 2000 to 2008(Routledge, 2011) Studer, Fabian; Schlesinger, Torsten; Engel, ClaudiaThis study analyses how socio-economic and cultural variables have impacted on sports participation in Switzerland across time. Theories in behavioural economics are used to formulate a core model assessing the central budget restrictions to sports participation. The analysis is expanded to include intercultural differences between the three Swiss language regions and a longitudinal time perspective. Data is taken from nine waves of the Swiss Household Panel (2000–2008). A descriptive account of trends in sports participation and the variables influencing it over time is followed by regression analyses. Results show a continuation of significant inequalities in Swiss sports participation (in terms of age, income, education) as well as sociocultural differences across language groups. Nonetheless, it can be seen that sport has become more socially permeable over time (socio-economic convergence), and there are also clear signs of sociocultural convergence processes.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Sport treiben ein Leben lang?(2011) Klostermann, Claudia; Nagel, SiegfriedAktuelle demographische Entwicklungen rücken Fragen nach den Einflussfaktoren der Sportbeteiligung von Menschen in der 2. Lebenshälfte in den Mittelpunkt sportwissenschaftlichen Interesses. Aufgrund der vielfältigen Lebenserfahrungen dieser Altersgruppe stellt sich die Frage, inwieweit die sportliche Vorgeschichte das aktuelle Sportengagement beeinflusst. Ausgehend vom Ansatz der Lebensverlaufsforschung wurden hierzu Personen ab dem 50. Lebensjahr zu ihrem aktuellen und früheren Sportengagement im retrospektiven Längsschnitt befragt. Die Ergebnisse zeigen, dass insbesondere ein langjähriges Sportengagement in der 1. Lebenshälfte sowie sportliche Aktivitäten im frühen Erwachsenenalter den Verlauf des Sportengagements in der 2. Lebenshälfte positiv beeinflussen. Darüber hinaus weisen Perioden- und Kohorteneffekte darauf hin, dass die lebenszeitlichen Abhängigkeiten des Sportengagements unter dem moderierenden Einfluss des sozialen Faktors Geschlecht sowie gesellschaftlicher Rahmenbedingungen stehen.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Stand und Perspektiven der sportwissenschaftlichen Geschlechterforschung(Czwalina, 2019) Gramespacher, Elke; Süssenbach, Jessica; Frohn, ElkeDer Sammelband gibt einen Überblick über unterschiedliche Forschungen zur sportwissenschaftlichen Geschlechterforschung.03 - SammelbandPublikation Taking Up and Terminating Leisure-Time Physical Activity over the Life Course: The Role of Life Events in the Familial and Occupational Life Domains(2021) Lenze, Lars; Klostermann, Claudia; Lamprecht, Markus; Nagel, SiegfriedLeisure-time physical activity (LTPA) is associated with various health-promoting effects. However, little is known about the relationship between life events and changes in LTPA over the life course, especially when multiple life events occur simultaneously. Therefore, this study examines taking up and terminating LTPA associated with life events in the familial and occupational life domains over 16 years of 16–76-year-old Swiss inhabitants (n = 1857) in a retrospective longitudinal cohort design, using a validated telephone survey and multilevel discrete-time event-history analyses. The results show that taking up LTPA was more likely when ending a relationship and retiring and less likely when becoming a parent; terminating LTPA was more likely when ending a job, starting vocational training after 30 years, a relationship ended for men, and becoming a mother with increasing age. If experiencing multiple life events simultaneously, the greater the number of life events, the more likely persons aged 45–70 years were to take up LTPA and, conversely, the more likely persons aged 15–44 years to terminate LTPA. The relationship between life events and changes in LTPA over the life course was often age dependent, especially when experiencing multiple life events simultaneously. The findings should be considered when promoting LTPA.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation The End of Playtime? The Time at Kindergarten and School from a Cultural-Theoretical Perspective(Olaf Beuchling, Reinhard Golz, Erika Hasebe-Ludt, 2018) Weisshaupt, Mark; Hildebrandt, ElkeThis article will, from the point of view of cultural theory, discuss the polarization that is frequently found between playful learning at the kindergarten and serious learning at school. Planning of the time in the German-speaking Swiss kindergarten is strongly influenced by the portent of preparation for school, which is combined with a reputedly vital transition from free playtime to a planned curriculum-orientated learning time within a specific school order, additionally driven by a discourse on time pressure. The question is asked whether this is primarily a matter of “winning time” for education, or whether it is about familiarizing the children with primary school culture as such. The question is asked: What potential for school-learning processes could possibly lie in play? Both school cultures, that of the kindergarten as well as that of the primary school, are viewed as performance practices deeply rooted in historically emerged, different symbolic traditions.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Was interessiert Mädchen in der Schweiz an Sportvereinen? Befunde der Aufsatzstudie aus dem Projekt Girls in Sport(Czwalina, 2019) Gramespacher, Elke; Weigelt-Schlesinger, Yvonne; Frohn, Judith; Gramespacher, Elke; Süssenbach, JessicaDer Beitrag berichtet die Ergebnisse einer Aufsatzstudie zur Frage, was 10- bis 14-jährige Mädchen in der Schweiz am Sport interessiert.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Wissenschaftlicher Bericht Schweizer Nationalfonds: Körperliche und sportliche Aktivität im Lebensverlauf(Pädagogische Hochschule FHNW, 2022) Klostermann, Claudia; Nagel, Siegfried05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht