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Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Geschlecht – ein Prädiktor für motorische Basiskompetenzen. Eine Studie mit MOBAK-Daten von Drittklässler*innen(Springer VS, 11/2024) Gramespacher, Elke; Herrmann, Christian; Ennigkeit, Fabienne; Heim, Christopher; Seelig, Harald; Herrmann, Christian; Seelig, Harald; Ennigkeit, FabienneDer Beitrag präsentiert eine Reanalyse von Daten zu motorischen Basiskompetenzen von Drittklässler:innen und zeigt, inwiefern die Kategorie Geschlecht die motorischen Basiskompetenzen mediiert.04A - Beitrag SammelbandPublikation Lernaufgaben zur Förderung motorischer Basiskompetenzen in der Eingangsstufe(Springer VS, 11/2024) Kühnis, Jürgen; Steinmann, Patricia; Gramespacher, Elke; Ferrari, Ilaria; Herrmann, Christian; Ennigkeit, Fabienne; Seelig, HaraldDer Beitrag präsentiert Lernaufgaben zur Förderung motorischer Basiskompenzen in Zyklus 1 sowie ein sportdidaktisches Rahmenmodell.04A - Beitrag SammelbandPublikation Mädchenförderung. Potentiale im Bewegungs- und Sportunterricht(Verein FAMA, 05/2024) Gramespacher, ElkeDer Beitrag legt dar, inwiefern Mädchenförderung im Bewegungs- und Sportunterricht der Volksschule relevant ist und liefert Ideen zur Umsetzung.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Grundschule gesund gestalten. Strukturelle Massnahmen zur Gesundheitsförderung(Friedrich, 2024) Gramespacher, ElkeDer Text umreisst wesentliche strukturelle Faktoren, die mit Blick auf eine gesunden Schule auf der Primarstufe relevant sind.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Sports participation during the life course(Routledge, 2011) Klostermann, Claudia; Nagel, Siegfried01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Socio-economic and cultural determinants of sports participation in Switzerland from 2000 to 2008(Routledge, 2011) Studer, Fabian; Schlesinger, Torsten; Engel, ClaudiaThis study analyses how socio-economic and cultural variables have impacted on sports participation in Switzerland across time. Theories in behavioural economics are used to formulate a core model assessing the central budget restrictions to sports participation. The analysis is expanded to include intercultural differences between the three Swiss language regions and a longitudinal time perspective. Data is taken from nine waves of the Swiss Household Panel (2000–2008). A descriptive account of trends in sports participation and the variables influencing it over time is followed by regression analyses. Results show a continuation of significant inequalities in Swiss sports participation (in terms of age, income, education) as well as sociocultural differences across language groups. Nonetheless, it can be seen that sport has become more socially permeable over time (socio-economic convergence), and there are also clear signs of sociocultural convergence processes.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Gesundheit in Bewegung: Impulse aus Geschlechterperspektive. Beiträge aus dem Symposium "Gender and Health in Motion - Gesundheit, Bewegung und Geschlecht aus interdisziplinärer Perspektive"(Academia, 2010) Hartmann-Tews, Ilse; Dahmen, Britt; Emberger, DianaIm vorliegenden Tagungsband präsentieren Wissenschaftler und Wissenschaftlerinnen aus unterschiedlichsten sportwissenschaftlichen Disziplinen ihre aktuellen Forschungserkenntnisse und stellen zukünftige Herausforderungen für eine gendersensible bewegungs- und gesundheitsorientierte Forschung heraus. Dabei reicht das Themenspektrum von Erkenntnissen zum gesundheitsbezogenen Sporttreiben im Lebenslauf, Prävention und Rehabilitation von Herzkreislauf- und Krebserkrankungen, Adipositas im Kindes- und Jugendalter bis hin zur Genderrelevanz innerhalb der sportmedizinischen Forschung, im Ernährungsverhalten und bei Dopingeinnahmen.03 - SammelbandPublikation Intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family(SAGE, 2019) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schmid, Jürg; Schlesinger, Torsten; Nagel, SiegfriedThe intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family is a potential way to explain the social differences in sports participation that are displayed by young people. In this article, the importance of a sports-related lifestyle within the family, as well as parents’ educational background and sports participation in childhood, in the sports participation of adolescents and young adults is examined from the perspective of socialisation theory. Structural equation modelling was used to demonstrate that all of the examined predictors have significant positive effects on the current sports participation of individuals between the ages of 15 and 30 years (N = 4028; M = 21.48; SD = 4.64). The most pronounced effect on sports participation was observed for a sports-related lifestyle in the family.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Orientation patterns of sports and physical activity among young people in Switzerland(Routledge, 2018) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schlesinger, Torsten; Nagel, SiegfriedIn recent years, adolescent sports and physical activity have become a multifaceted culture. Different patterns of sports and physical activities are assumed to be based on different subjective action orientations. This paper aims to examine the variations in sports and physical activity among youths and young adolescents based on the sports models proposed by Heinemann (Citation2007) and the attributed action orientations based on Weber (Citation2002). In a qualitative study, semi-structured interviews were conducted with eight Swiss participants aged from 16 to 24 years to explore their sports and physical activities as well as their subjective attributed action orientations. The interviews were analyzed using the documentary method. The results of the present study demonstrate that ‘real types’ of sports models can be identified empirically in substantial accordance with the ‘ideal types’ of sports models proposed by Heinemann (Citation2007). Four overarching types of orientation patterns emerged: (1) a value-rational orientation pattern with high importance of performance and competition; (2) a value-rational orientation pattern with high importance of autonomy and flexibility; (3) a purpose-rational orientation to achieve ideals of body, beauty, and slenderness; and (4) a purpose-rational orientation to achieve well-being.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Sports didactics in Switzerland - developments towards a sports science discipline(Waxmann, 2022) Gramespacher, Elke; Jeisy, Eric; Voisard, Nicolas; Kühnis, Jürgen; Höger, Brigitta; Kleiner, KonradDer Beitrag gibt einen Überblick über die historischen Entwicklungen, den aktuellen Stand sowie zu Perspektiven der Sportdidaktik in der Schweiz.04A - Beitrag Sammelband