Heimsch, Fabian

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Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Heimsch
Vorname
Fabian
Name
Fabian Heimsch

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Publikation

Breitbanderschliessung in den Zielgebieten der Neuen Regionalpolitik

2019, Kuster, Jürg, Bösch, Lorenz, Heimsch, Fabian, Rach, Markus

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Publikation

Statistik im Klartext. Für Psychologen, Wirtschafts- und Sozialwissenschaftler

2018, Heimsch, Fabian, Niederer, Rudolf, Zöfel, Peter

Ein Lehrbuch in Statistik für Psychologen, Wirtschafts- und Sozialwissenschaftler

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Publikation

The importance of organizational culture and climate for the involvement of Swiss academic research units in knowledge sharing with private companies

2019, Heimsch, Fabian, Barjak, Franz

The culture of open science that has governed communication and behaviour in academic organizations for a long time, above all in universities, has undergone changes in the light of the increasing importance of third mission activities, such as knowledge and technology transfer and commercialization of academic inventions. However, not all academic organizations have embraced this change and we still do not have a full understanding, how different organizational missions, internal incentives, and regulations of knowledge sharing activities relate to the performance und importance of different mechanisms of knowledge sharing. This contribution addresses this gap by drawing on a new data set of more than 900 institutes at Swiss academic organizations. We find that the mission and self-conception of an organization matters at the immediate level of the institute, as well as at the more remote level of the university or organization. What matters more depends on the mechanism of knowledge sharing in

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Publikation

Understanding the relationship between organisational culture and open innovation

2018, Heimsch, Fabian, Barjak, Franz, Bitran, I., Conn, Stefan, Huizingh, Eelko, Kokshagina, Olga, Torkkeli, M., Tynnhammar, Marcus

Different cultural traits of organisations, such as the orientation towards flexibility, risk toler-ance, and reflexivity have been found to influence their innovation performance. However, the relationship of corporate culture to openness of innovation activities has been largely over-looked, except for early studies on the so-called not-invented-here (NIH) syndrome and few newer studies. Our contribution aims at closing this gap. Drawing on a survey of more than 250 Swiss companies, we relate different constructs of organisational culture to the openness of technological innovation activities. We find that openness varies considerably by company size, age, and group membership. A complementary relationship between internal R&D and open-ness prevails. Out of six cultural constructs we find the strongest correlation between a rule and plan-oriented culture and the degree of openness of process innovations. Moreover, spontane-ous decision-making and action relates negatively to procuring innovation support act

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Publikation

Identifikation von Meinungsrobotern

2018, Gürtler, Stefan, Bendel, Oliver, Pustulka, Elzbieta, Binz, Mathias, Heimsch, Fabian

Der Bericht des Bundesrats «Rechtliche Basis für Social Media» (Bundesrat 2017) stellt fest, dass soziale Medien bei der öffentlichen Meinungsbildung an Bedeutung gewinnen und parallel dazu eine «zunehmende Beeinflussung bzw. Manipulation des politischen Diskurses» stattfindet. Gemeint sind insbesondere Meinungsroboter (als Vertreter der Social Bots), welche durch maschinelle Kommunikation die Themenagenda beeinflussen, Diskussionsgruppen infiltrieren und Nutzerprofile sabotieren. Die Hasler-Stiftung wurde zum Jahreswechsel 2017/18 darum gebeten, das Projekt «Identifikation von Meinungsrobotern» zu unterstützen. Informations- und Meinungsroboter werden, so die Argumentation ihr gegenüber, die Informationsflüsse einer Gesellschaft nachhaltig beeinflussen und verändern – nicht nur in der Politik. Ihre Aktivitäten zu erkennen, zu verstehen und zu bewerten gilt als notwendige Voraussetzung, um ihre Spielräume zu definieren und zu begrenzen.