Steiner, Olivier

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Steiner
Vorname
Olivier
Name
Steiner, Olivier

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 2 von 2
Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

E-Inclusion of people with disabilities in vocational and professional education and further training organisations in Switzerland: First results of a quantitative survey

2023, Steiner, Olivier, Kaiser, Fabienne, Antona, Margherita, Stephanidis, Constantine

This paper presents first results of the quantitative part of the currently running NRP77 project “E-inclusion of people with disabilities in vocational and professional education and further training in Switzerland” (No.: 197423). In the framework of an explorative online survey, 431 professionals from 289 educational organisations assessed the digitalisation, inclusion of people with disabilities (PwD) and digital accessibility of their organisation and, in particular, of their educational offer. The results allow first conclusions to be drawn about the status quo of e-inclusion in vocational and professional education and further training (VPET) organisations in Switzerland and indicate that the type of organisation has a significant influence on in this regard. PwD in VPET organisations in Switzerland often encounter barriers regarding e-accessibility. Inclusion of PWD in VPET organisations is therefore to be sustainably strengthened. At the methodological level the results of a principal component analysis (CATPCA) suggest that the conceptualisation of e-inclusion along the dimensions of structures, practices and cultures proposed by Booth and Ainscow can be a good starting point for further studies on e-inclusion.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

MEKiS – Medienkompetenz in stationären Einrichtungen der Jugendhilfe

2018, Steiner, Olivier, Luginbühl, Monika, Calabrese, Stefania, Egloff, Barbara, Monney, Corinne, Pelgrims, Greta, Sahli Lozano, Caroline, Sahrai, Diana, Straccia, Claudio, Wicki, Monika

Digitale Medien sind zunehmend im Alltag präsent. Die Mediatisierung stellt in stationären Einrichtungen der Jugendhilfe eine Herausforderung für die Fachpersonen dar. Im Projekt MEKiS werden sowohl Grundlagenforschung zum medienerzieherischen Handeln und zur Medienkompetenz von Fachpersonen in stationären Einrichtungen der Jugendhilfe durchgeführt als auch Instrumente der Medienkompetenzförderung für die Praxis entwickelt. Das Projekt stellt Grundlagen für die Etablierung einer fachlich fundierten Medienerziehung und medienpädagogischen Begleitung von Kindern und Jugendlichen in stationären Einrichtungen der Jugendhilfe bereit. Der Beitrag zeigt ausgewählte Ergebnisse auf und stellt ein Praxisbeispiel vor. Die Ergebnisse zeigen, dass die medienpädagogische Arbeit in Einrichtungen der stationären Jugendhilfe eine wichtige Grundlage für die Begleitung und Unterstützung Heranwachsender im Alltag ist. Notwendig dazu sind zeitliche, finanzielle sowie technische Ressourcen und die konzeptuelle Einbettung der medienbezogenen Aktivitäten in den Einrichtungen.