Liebig, Brigitte
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Forschung, Innovation, Geschlecht
2021-08-27, Liebig, Brigitte
Zur Rolle von Frauen im Bereich von Forschung & Innovation in Industrie und Hochschulen
Wie offen sind Schweizer Fachhochschulen für Studierende mit Migrationshintergrund?
2020, Liebig, Brigitte, Schmid, Birgit
Bis jetzt ist weitgehend unbekannt, inwieweit Fachhochschulen der Schweiz heute Frauen und Männern mit Migrationshintergrund gleiche Studienvoraussetzungen bieten können. Dieser Beitrag geht dieser Frage auf der Basis einer im Jahr 2018 durchgeführten Online-Befragung von 4189 Bachelor-Studierenden an zwei großen Schweizer Fachhochschulen sowie einer Pädagogischen Hochschule der Westschweiz nach. In vier Fachbereichen (Technik, Soziale Arbeit, Pädagogik sowie Wirtschaft/Dienstleistungen) wurden Studentinnen und Studenten mit und ohne Migrationshintergrund zu ihrer Wahrnehmung der Zugangsbedingungen zum Studium, zu spezifischen Aspekten des Hochschulumfeldes sowie zu ihrer Studienzufriedenheit befragt. In allen Fachbereichen fallen die Aussagen von Studentinnen mit Migrationshintergrund am wenigsten positiv aus. In drei von vier der hier untersuchten Fachdisziplinen erscheinen die Studienbedingungen bis jetzt noch in erster Linie auf Männer ohne Migrationshintergrund zugeschnitten. Die Resultate zeigen, dass Schweizer Fachhochschulen noch deutlich mehr in die Förderung von Diversität investieren müssen, um egalitäre Studienbedingungen zu gewährleisten.
Gender, Diversity and Social Robots
2021-06-29, Liebig, Brigitte
Workshop im Rahmen der Networking Event Series "Collaborative Digital Innovation"
To whom it may concern? Gründungsförderung und Gleichstellung an Schweizer Fachhochschulen
2019-10, Liebig, Brigitte, Schneider, Noemi
Im Zuge der Reformen des Hochschulwesens gewinnt die Förderung von wissenschaftsbasierten Gründungen an Bedeutung. Erste Erhebungen zur Schweiz zeigen jedoch, dass Akademikerinnen deutlich seltener ausgründen als Akademiker. Das als „Leaky Pipeline“ bezeichnete Phänomen ist auch im Bereich von Gründungsaktivitäten an Schweizer Fachhochschulen deutlich erkennbar. Anschließend an Perspektiven der Gender- und Hochschulforschung beleuchtet der Beitrag zentrale Voraussetzungen für Gründungsaktivitäten von Frauen an Schweizer Fachhochschulen. Empirische Grundlage bilden eine schriftliche Umfrage aus den Jahren 2017/18 an öffentlich-rechtlichen Fachhochschulen der Schweiz sowie Interviews mit Gleichstellungsbeauftragten und Gründungszentren dieser Hochschulen. Die Ergebnisse zeigen nicht nur, dass Wissenschaftlerinnen kaum als Zielgruppen der Gründungsförderung an Fachhochschulen erkannt werden, sondern dass auch kaum spezifische Unterstützungsmaßnahmen für Frauen existieren. Dabei ist das Bewusstsein für den Gender Gap im Bereich Gründen bis jetzt gering – dies gilt gleichermaßen für Gründungsverantwortliche wie für Gleichstellungs- und Diversitätsbeauftragte der Hochschulen.
Conditions for spin-off creation at Swiss universities of applied sciences - a gender sensitive approach
2021-06-22, Blaese, Richard, Liebig, Brigitte, Schneider, Noemi
Purpose The promotion of research-based entrepreneurship is considered a crucial task for universities and policymakers in many Western countries. Research has shown that the university environment plays a decisive role in the spin-off activities of researchers. Although the number of science-based spin-offs has increased in recent years, women are still an exception when it comes to developing spin-off ventures. In turn, there is a lack of knowledge regarding the university environment that supports entrepreneurship from a gender perspective. Design/methodology/approach Based on the theoretical framework of the “Entrepreneurial University,” this contribution examines the formal and informal conditions for academic entrepreneurship using the example of Swiss universities of applied sciences (UAS). Based on a cross-sectional dataset of 1,551 researchers from various disciplines who were surveyed in 2019, linear regressions and logistic regression models were used to test gender-specific differences in the perception of organizational conditions concerning the entrepreneurial exploitation of research. Findings The results demonstrated significant differences in the perception of formal and informal conditions in higher education. First, they show gender differences in the perception of informal entrepreneurial support in universities; in particular, female researchers received less informal support for spin-off projects. For example, women hardly viewed commercial use of research and development knowledge as a career option and considered the existence of entrepreneurial role models at universities to be low. Second, further analyses highlighted that also formal support offerings were less known among female researchers. Originality/value The study highlights organizational barriers for female researchers regarding the development of spin-off creation at UAS, including the different formal and informal conditions for female academics in comparison to their male counterparts.
Whose Welfare − Whose Autonomy? Welfare, Work, and Care in Social Investment Practice
2016, Nadai, Eva, Liebig, Brigitte, Gottschall, Karin, Sauer, Birgit
In much of feminist theory economic independence is regarded as crucial for women’s autonomy and emancipation. However, as critics argue, the model of autonomy based on continuous labour-force participation is androcentric and class biased. For many women it is neither accessible nor desirable. Nevertheless, the productivist turn of social policy since the 1990s has actually reinforced the primacy of labour market participation by framing welfare expenditures as investments in human capital in order to stimulate economic prosperity. In social investment policy women are caught between the “farewell to maternalism” (Ann Orloff) and a “new maternalism” (Jane Jenson). The paper examines the contradictory consequences of social investment policy for women’s autonomy with the example of unemployed women with little “human capital”. For them – especially for (lone) mothers – the promise of autonomy qua labour-force participation seems even more elusive, yet activation strategy demands that they seek a job. How do the women integrate the demands of activation into their “moral economy” of work, care and personal aspirations? Welfare institutions, too, are confronted with the structural conflict between commodification and care: should they invest in the employability of women with poor job prospects or should they invest in their clients’ mothering/caring function with an eye on the development of the children as the future workforce? Given the women’s limited cultural, social and economic capital on the one hand, and institutional restrictions of the welfare system and culture on the other hand – to what extent do social investment practices aiming at labour market integration actually enhance women’s autonomy? The findings are assessed within the theoretical framework of the capability approach: autonomy is understood as genuine opportunity to lead a life according to one’s own values. In the context of compulsory activation the “capability for voice”, i.e. exit options as well as the right and opportunity to have a say in concrete measures, is especially important.