Visschers, Vivianne

Loading...
Profile Picture
Email Address
Birth Date
Project
Organizational Units
Job Title
Last Name
Visschers
First Name
Vivianne
Name
Visschers, Vivianne

Search results

Now showing 1 - 10 of 10
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Schlussbericht des Projektes “My Food Skills”: Entwicklung einer evidenzbasierten Intervention zur Förderung gesunder und nachhaltiger Ernährung

2018-12, Visschers, Vivianne, Feck, Vanessa

In diesem Schlussbericht des Forschungsprojektes «My Food Skills»: Entwicklung einer evidenzbasierten Intervention zur Förderung gesunder und nachhaltiger Ernährung werden der Hintergrund und die wichtigsten Ergebnisse des Projektes vorgestellt. Zudem diskutieren wir die Erreichung der von uns gesetzten Meilensteine, die Verwertung und den Impact des Forschungsprojektes, sowie unsere Erfahrungen bezüglich der Zusammenarbeit mit unseren Partnern. Schliesslich wird Rechenschaft über die finanziellen Mittel abgelegt. Insgesamt zeigte das Forschungsprojekt, dass eine massgeschneiderte Interventionsweise einerseits von den Nutzenden sehr geschätzt wurde und sich andererseits als wirksam bewies. In der MyFoodways-App erhalten Nutzende Rezeptvorschläge, welche den persönlichen Bedürfnissen entsprechen. Die persönlichen Angebote wurden als sehr attraktiv wahrgenommen und bewirkten, dass die Nutzenden die App längerfristig aktiv verwenden. Zudem erwies sich, dass je länger die Nutzenden die App verwendeten, umso mehr gesunde und nachhaltige Ernährungsweisen setzten sie um. Eine längerfristige App-Nutzung sorgte auch dafür, dass den Nutzenden bestimmte nachhaltige und gesunde Ernährungsweisen wichtiger wurden. Das App-Entwicklungsteam steht jetzt vor der Herausforderung, die Nutzenden der MyFoodways-App zu halten. Es können Funktionen zugefügt werden, z.B. soziale Funktionen wie Bewertungen der Rezepte durch und für die Nutzenden. Die qualitativen Studien zeigten, dass Nutzende das Bedürfnis nach einer solchen sozialen Funktion haben. Zudem bewiesen die Online-Experimente, dass Bewertungen von anderen Nutzenden die Rezeptauswahl beeinflussen. Um eine langfristige App-Nutzung zu fördern und somit Verhaltensänderungen zu bewirken und zu verfestigen sollte die MyFoodways-App weiterentwickelt werden. Auch während dieser Phase ist es wichtig, dass die Verwendung und Wirkung der App evaluiert wird. Ein Antrag wurde bereits eingereicht, um eine weitere Zusammenarbeit zu ermöglichen.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Wie nehmen Konsumenten Antibiotika, Antibiotikaresistenzen und Antibiotikaverbrauch wahr?

2018-06, Visschers, Vivianne, Feck, Vanessa, Herrmann, Anne

No Thumbnail Available
Publication

Application of multiblock modelling to identify key drivers for antimicrobial use in pig production in four European countries

2018, Backhans, Annette, Dewulf, Jeroen, Emanuelson, Ulf, Grosse Beilage, Elisabeth, Loesken, Svenja, Postma, Merel, Sjölund, Marie, Stärk, Katherina, Visschers, Vivianne, Belloc, Catherine, Collineau, Lucie, Bougeard, Stéphanie, Lehébel, Anne

Antimicrobial use in pig farming is influenced by a range of risk factors, including herd characteristics, biosecurity level, farm performance, occurrence of clinical signs and vaccination scheme, as well as farmers’ attitudes and habits towards antimicrobial use. So far, the effect of these risk factors has been explored separately. Using an innovative method called multiblock partial least-squares regression, this study aimed to investigate, in a sample of 207 farrow-to-finish farms from Belgium, France, Germany and Sweden, the relative importance of the six above mentioned categories or ‘blocks’ of risk factors for antimicrobial use in pig production. Four country separate models were developed; they showed that all six blocks provided useful contribution to explaining antimicrobial use in at least one country. The occurrence of clinical signs, especially of respiratory and nervous diseases in fatteners, was one of the largest contributing blocks in all four countries, whereas the effect of the other blocks differed between countries. In terms of risk management, it suggests that a holistic and country-specific mitigation strategy is likely to be more effective. However, further research is needed to validate our findings in larger and more representative samples, as well as in other countries.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

“Knowledge alone won’t change behaviour”/"Wissen alleine genügt nicht für eine Verhaltensänderung"

2018, Visschers, Vivianne

Psychologin Vivianne Visschers erklärt im Interview, was eine Öffentlichkeitskampagne zu Antibiotikaresistenzen bewirken kann und wo sie ansetzen sollte.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Development of targeted communication strategies to promote prudent antibiotic usage: needs assessment among the public

2018-08-23, Feck, Vanessa, Visschers, Vivianne, Herrmann, Anne

Background: Public behaviour is a crucial factor to reduce the risk of antibiotic resistance. A better understanding of the public‘s attitudes, knowledge and beliefs regarding antibiotics and antibiotic resistance is required to recommend effective communication strategies to promote a more prudent antibiotic usage as well as the adoption of measures to prevent the spread of resistant bacteria. Method: An online survey was conducted among the Swiss population (N = 1,260). We applied cluster analysis to identify segments based on the respondents‘ demand for and perception of antibiotics. Through multiple ANOVAs, segments were compared on their demographic characteristics, knowledge, as well as on their cultural values and other variables, such as perceived responsibility. Findings: Four segments were identified. They differed significantly on all perception variables and their demand for antibiotics (Fs > 58, ps < .001, ηp2s > .13): (1) Experienced Sceptics reported a low demand and usage of antibiotics, were aware of the risks and had more experience with antibiotic resistance. (2) Knowledgeable Undifferentiated had lots of knowledge about antibiotics, antibiotic resistance and preventive measures but were neither very concerned about antibiotic resistance nor did they perceive many benefits in using antibiotics. (3) Young Unwilling showed little willingness to adopt preventive measures, were younger and rather uncritical regarding antibiotics. (4) Self-Serving Users reported a high demand and usage of antibiotics, perceived a rather low responsibility and held strong egoistic values. Discussion: To promote prudent antibiotic usage, recommendations for communication strategies were developed targeting the different segments‘ needs.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Newsletter. Forschungsprojekt «Intervention zur Risikoreduktion der multiplen antimikrobiellen Übertragungswege». Jahr 1

2018-04, Visschers, Vivianne, Freivogel, Claudia, Lechner, Isabel, Stärk, Katharina D. C.

Es freut uns, Ihnen den ersten Newsletter zum Forschungsprojekt «Entwicklung einer evidenz-basierten Intervention für Konsumentinnen und Konsumenten zur Risikoreduktion der multiplen antimikrobiellen Übertragungswege» zu schicken. Mittels diesem jährlich- erscheinenden Newsletter möchten wir Sie über den Stand des Projektes, wichtige Erkenntnisse und Wissenstransferaktivitäten informieren. Im heutigen Newsletter geht es um folgende drei Themen: eine kurze Vorstellung des Projektes und deren Beteiligten, die bisherigen und bevorstehenden Forschungsaktivitäten und die Rolle der Begleitgruppe.

No Thumbnail Available
Publication

How to improve consumers' environmental sustainability judgements of foods

2018, Lazzarini, Gianna A., Visschers, Vivianne, Siegrist, Michael

Food production and consumption account for approximately one-third of households' environmental impact. Consumers thus play a major role in the shift towards more sustainable foods and diets. An overall sustainability label or simple guidelines may enable consumers to make more environmentally friendly food choices, but whether such information-based tools improve consumers' ability to choose environmentally sustainable foods has not been empirically investigated. This study's online choice task experiment shows that eco-labels and guidelines marginally increased consumers' accuracy in selecting environmentally friendly foods. Respondents adhered, however, more to guidelines than to eco-labels and led to choices with lower environmental impact. In addition, respondents showed several misconceptions related to the environmental performance of protein products, which were resistant to both eco-labels and guidelines. These findings suggest that new, costly labels may not improve consumers' environmental judgements. Instead, addressing consumers' misconceptions and finding ways to promote environmentally sustainable food purchases is essential.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

“Contradictio in opinionibus”: The Swiss public’s attitudes and beliefs about antibiotics and antibiotic resistance

2018-06-18, Visschers, Vivianne, Feck, Vanessa, Herrmann, Anne

One of the actors involved in the growing risk of antibiotic resistance is the general public. Its perceptions and decisions (i.e., its mental models) regarding antibiotics and antibiotic resistance determine how much antibiotics are used and how willing people are to adopt measures to prevent the spread of resistant bacteria. For the development of intervention strategies and materials that promote the prudent use of antibiotics and the adoption of preventive measures, we thus need to understand the public’s mental models of antibiotics and antibiotic resistance. We conducted an interview study (N = 10) and an online survey (N = 1,260) to investigate the Swiss public’s attitudes, beliefs, knowledge and perceived social influences regarding antibiotics and antibiotic resistance. Moreover, using the survey data, we examined how these concepts—in addition to people’s demographic characteristics, experiences with antibiotics and cultural values—relate to their request for antibiotics and their willingness to adopt preventive measures against antibiotic resistance. In both studies, respondents held contradicting opinions (i.e., beliefs and attitudes) about antibiotics and antibiotic resistance. The same individuals, for example, correctly knew that bacteria became resistant against antibiotics and, at the same time, incorrectly believed that their own body became resistant. The survey data additionally showed that respondents’ contradicting attitudes and beliefs affected their request for antibiotics. Respondents’ request for antibiotics was mostly predicted by egoistic values, knowledge about antibiotics and the perceived benefits of antibiotics. Alternatively, their willingness to adopt preventive measures was mainly related to traditional values and biospheric values, their knowledge about preventive measures as well as their perceived risks of antibiotics and of antibiotic resistance. Stronger perceived norms in respondents’ social environment regarding prudent antibiotic usage were related to both a lower request for antibiotics and a higher willingness to adopt preventive measures. In sum, different psychological factors need to be addressed in an intervention to promote both a more prudent antibiotic usage and the adoption of preventive measures among the general public. We will particularly discuss how opposing attitudes and beliefs can be addressed in such intervention materials.

Loading...
Thumbnail Image
Publication

Wie nehmen Konsumenten und Konsumentinnen Antibiotika, Antibiotikaresistenzen und Antibiotikaverbrauch wahr? Schlussbericht einer qualitativen und einer quantitativen Studie im Auftrag des Bundesamtes für Gesundheit BAG

2018-02-23, Visschers, Vivianne, Feck, Vanessa, Herrmann, Anne

Im Rahmen der Umsetzung der nationalen Strategie gegen Antibiotikaresistenzen (StAR, der Bundesrat, 2015) soll die Schweizer Bevölkerung für einen sorgfältigeren Umgang mit Antibiotika und die möglichen Präventionsmassnahmen gegen Antibiotikaresistenzen (z.B. persönliche Hygiene) sensibilisiert werden. Für die Entwicklung effektiver Informations- und Aufklärungsmaterialien zu diesen Themen ist es wichtig, die Einstellungen und Vorstellungen sowie das Wissen und die Entscheidungen der Bevölkerung in Bezug auf Antibiotika und Antibiotikaresistenzen zu verstehen . Das Forschungsprojekt hatte zwei Ziele. Erstens wurden die mentalen Modelle der Schweizer Bevölkerung bezüglich Antibiotika und Antibiotikaresistenzen aufgezeigt, d.h. ihre Einstellungen, Vorstellungen und ihr Wissen zu diesen Themen sowie ihre Entscheidungen, wie z.B. der Wunsch nach Antibiotika und die Bereitschaft, Präventionsmassnahmen zu ergreifen. Zusätzlich wurde untersucht, ob innerhalb der Bevölkerung Segmente identifiziert werden können, die sich in ihren mentalen Modellen voneinander unterscheiden. Zweitens wurden die Zusammenhänge quantifiziert zwischen Einstellungen, Vorstellungen und Wissen der Bevölkerung hinsichtlich Antibiotika und Antibiotikaresistenzen einerseits, und dem Wunsch nach Antibiotika für sich selbst, seine Kinder oder Haustiere sowie der Bereitschaft, Präventionsmassnahmen zu ergreifen, andererseits. Diese Quantifizierung gab Aufschluss darüber, welche psychosozialen Faktoren zu berücksichtigen sind, um den Wunsch nach Antibiotika, sowie die Bereitschaft, Präventionsmassnahmen zu ergreifen, zu beeinflussen. Das Forschungsprojekt bestand aus einer qualitativen Interviewstudie und einer quantitativen Online-Befragung in der deutsch- und französischsprachigen Schweiz.

No Thumbnail Available
Publication

Differences in risk perception between hazards and between individuals

2018, Visschers, Vivianne, Siegrist, Michael, Raue, Martina, Lermer, Eva, Streicher, Bernhard

How people think about a hazard often deviates from experts’ assessment of its probability and severity. The aim of this chapter is to clarify how people perceive risks. We thereby focus on two important research lines: (1) research on the psychometric paradigm, which explains variations between the perceptions of different risks, and (2) research on factors that may determine an individual’s perception of a risk (i.e., perceived benefits, trust, knowledge, affective associations, values, and fairness). Findings from studies about various risks (e.g., genetically modified organisms, food additives, and climate change) are reviewed in order to provide practical implications for risk management and communication. Overall, this chapter shows that the roles of benefit perception, trust, knowledge, affective associations, personal values, and fairness are not always straightforward; different factors appear involved in the perception of different hazards. We recommend practitioners, when they encounter a new hazard, to consult previous studies about similar hazards in order to identify the factors that describe the public’s perception of the new