Savic, Selena

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Nachname
Savic
Vorname
Selena
Name
Savic, Selena

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  • Publikation
    Pixels and Bandwidth: On Imaginaries of Travel in Data
    (Leo S. Olschki, 12/2022) Savic, Selena; Metzner-Szigeth, Andreas [in: On the Interplay of Images Imaginaries and Imagination in Science Communication]
    The imaginary of travelling in data traces interdisciplinary concerns for technical artefacts. Focusing on data collection on radio signals gathered by a community of radio amateurs and enthusiasts, informational tools – ‘data observatories’ – render signals commensurable through their different visual representations. What can pixel distribution in a sound spectrogram tell us about a radio signal? Following Haraway’s insistence on the importance and persistence of vision as an embodied gaze enabling a new doctrine of objectivity, this study proceeds by extracting and organizing radio signal qualities using a machine-learning algorithm to expose them again to the visual faculty of subjective observers. Vision and travel constitute methodical tools to unfold disciplinary concerns starting from specific data in a way that favours interactional expertise.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Thinking Toys for Commoning
    (Christoph Merian Verlag, 07/2020) Savic, Selena [in: Future Sense. The Social Responsibility of Design and Art]
    Das vom SNF geförderte Forschungsprojekt ‹Denk-Spielzeug für Commoning› am Institut für Experimen- telle Design- und Medienkulturen (IXDM), HGK FHNW, thematisiert die Komplexität des nachhaltigen Lebens mit explorativen und spielerischen Ansätzen zur Computermodellierung. Wir arbeiten mit drei Schweizer Woh- nungsgenossenschaften zusammen, die Nachhaltigkeit, Selbstversorgung und Nicht-Wachstum fördern. Auf der Grundlage von Informationen, die Genos- senschaften bereitstellen, formulieren wir verschiedene Prinzipien in Bezug auf Zusammenarbeit und Entschei- dungsfindung und kodieren diese in agentenbasierte Modelle von Gemeinschaftssituationen. Wir verwenden das Modell und seine verschiedenen Erscheinungsformen, um mehr über zukünftige Verhaltensweisen und Verstrickungen in der Gemeinschaft zu erfahren. Wir entwerfen Modellschnittstellen als Denkspielzeug: Artefakte, die es Forschenden und Mitgliedern der Community ermöglichen, zukünftige Strategien zu erkennen. Mit den Denkspielzeugen untersuchen wir die Rolle von Artefakten bei der Schaffung von Wissen.
    04A - Beitrag Sammelband