Pässler, Katja
Loading...
Email Address
Birth Date
Project
Organizational Units
Job Title
Last Name
Pässler
First Name
Katja
Name
Pässler, Katja
30 results
Search results
Now showing 1 - 10 of 30
- PublicationRisikoverhalten. Eine Frage des Regulationsfokus oder der Persönlichkeit?(Deutscher Psychologen-Verlag, 2024) Lepori, Laura; Pässler, Katja; Hell, Benedikt [in: Report Psychologie]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationDer wahrgenommene Nutzen von reflexionsorientierten und von geschlossenen Übungen im Rahmen eines Berufswahltrainings(02.12.2022) Hell, Benedikt; Pässler, Katja06 - Präsentation
- PublicationStability and change in vocational interests from late childhood to early adolescence(Elsevier, 2020) Pässler, Katja; Hell, Benedikt [in: Journal of Vocational Behavior]This study examines the age and gender specific development of vocational interest across a three-year span with a sample of 541 students. At time of the first measurement, students were in fourth to sixth grade (mean age = 10.8 years; SD = 1.00) and 48.8% were girls. Results from the multilevel growth curve models showed that Realistic, Investigative, Artistic, and Social interests declined over time, while Enterprising and Conventional interests remained stable. Thus, our findings suggest that the disruption hypothesis, which assumes that the fundamental biological, psychological and social changes in the transition from childhood to adolescence are associated with a temporary decline in certain personality traits, can be extended to vocational interests. Although our analyses revealed gender differences on initial status for all RIASEC scales, there was no significant evidence for gender differences in interest development over time. Gender based differences in children were found to be smaller than those found in adolescents and adults. Contrary to our expectations, girls reported higher Investigative interests than boys. Analyses of profile elevation and differentiation revealed a decline of profile elevation but no concurrent increase in profile differentiation.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- Publicationwas-studiere-ich.de und das Berufswahltraining BEST: Vernetzte Instrumente als Schlüssel für eine erfolgreiche Studienorientierung(Forum Neue Medien in der Lehre Austria, 2019) Hell, Benedikt; Pässler, Katja; Leitner, Ulrike [in: Zeitschrift für Hochschulentwicklung]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationSind Werte in der Prognose von Ausbildungs- und Studienwahl gegenüber Interessen und Persönlichkeit inkrementell valide?(13.09.2017) Hell, Benedikt; Pässler, KatjaWerte sind bedeutsam für die treffende Beschreibung von Personenbedürfnissen und organisationalen Befriedigungspotenzialen. Der Werte-Person-Umwelt-Fit zeigt zudem eine hohe prognostische Validität für berufliche Leistung und Zufriedenheit (z.B. Kristof-Brown, Zimmerman & Johnson, 2005). Die inkrementelle Validität von Werten gegenüber beruflichen Interessen und Persönlichkeitsmerkmalen bleibt jedoch bislang ungeklärt. Die drei auf diesem Poster präsentierten Studien prüfen, a) wie sich Werte operationalisieren lassen, b) ob sie einen Beitrag zur Differenzierung von Ausbildungs- und Studienwahlentscheidungen leisten können und c) ob sie gegenüber Interessen und Persönlichkeitsmerkmalen inkrementell valide sind.06 - Präsentation
- PublicationBeyond RIASEC: development of a hierarchical model of vocational interests(24.07.2016) Hell, Benedikt; Gatzka, Thomas; Pässler, Katja06 - Präsentation
- PublicationInterests and intelligence: a meta-analysis(2015) Pässler, Katja; Beinicke, Andrea; Hell, Benedikt04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublicationInterests and intelligence: A meta-analysis(IEEE, 2015) Pässler, Katja; Beinicke, Andrea; Hell, Benedikt [in: Intelligence]The purpose of this article is to examine the nature and magnitude of the relationship between cognitive abilities and vocational interests — two important measures of individual differences. Our meta-analysis of 27 studies with 29 independent samples and an overall sample size of 55,297 participants demonstrated meaningful relations between cognitive abilities and vocational interests. Meta-analytic coefficients ranged from −0.29 to 0.47; their strength and direction were comparable for females and males. Furthermore, we established both age and birth cohort as moderators of the relation between interests and cognitive abilities. Limitations and implications for future research are discussed.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationDoes gender-specific differential item functioning affect the structure in vocational interest inventories?(Springer, 2014) Beinicke, Andrea; Pässler, Katja; Hell, Benedikt [in: International Journal for Educational and Vocational Guidance]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationOnline-Self-Assessment Psychologie(2014) Pässler, Katja; Kornblum, Angelika; Hell, Benedikt06 - Präsentation
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »