How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:innen
Sacchi, Stefan
Wohlgemuth, Karin
Cortesi, Sasha
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2014
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Schweizerische Zeitschrift für Soziologie
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
40
Ausgabe / Nummer
2
Seiten / Dauer
551-572
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Seismo
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The paper asks how cantonal education systems in Switzerland promote gender-typed school-to-work transitions and gender segregation at work. Data from the Swiss TREE youth panel study is used to analyse the impact of cantonal pro vision of vocational education and training (VET) on gender-typical educational trajectories. The findings show that education systems with higher VET rates have higher allocations of men in gender-(male-)typical occupational careers. The paper concludes that the pronounced and persistent gender segregation on the Swiss labor market is partly due to a prominent VET system, which urges early gender-typed occupational career decisions.
Schlagwörter
Bildungssystem, Bildungssoziologie, Schweiz
Fachgebiet (DDC)
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0379-3664
2297-8348
Sprache
Deutsch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
SCHOCH, Aline, Christian IMDORF, Stefan SACCHI, Karin WOHLGEMUTH und Sasha CORTESI, 2014. How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie. 2014. Bd. 40, Nr. 2, S. 551–572. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/26610