Psychological antecedents of mobile consumer behaviour and implications for customer journeys in tourism

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Autor:innen
Wozniak, Thomas
Stanoevska-Slabeva, Katarina
Lenz-Kesekamp, Vera
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
04/2018
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Information Technology & Tourism
Themenheft
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
18
Ausgabe / Nummer
1-4
Seiten / Dauer
85-112
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
As online activities increasingly shift to mobile devices, organizations especially in tourism must understand which factors drive and inhibit mobile consumer behaviour, if they want to remain competitive. Thus, this paper analyses the effects of psychological factors on mobile consumer behaviour. Drawing on multiple established theories, four psychological factors are identified: (1) smartphone self-efficacy, (2) mobile-specific innovativeness, (3) mobile users’ information privacy concerns, and (4) personal attachment to smartphone. Using a structural equation modeling approach with a large-scale consumer sample, the effects of these factors on two fundamental types of mobile consumer behaviour are analysed: behaviour along the mobile customer journey and consumers’ willingness to disclose personal data in return for personalized mobile experiences. The results confirm the relevance of the identified factors for mobile consumer behaviour. These findings have several implications for the design and management of mobile touch points in tourism.
Schlagwörter
Mobile consumer behaviour, Mobile customer journey, Mobile touch points
Fachgebiet (DDC)
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1098-3058
1943-4294
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
WOZNIAK, Thomas, Dorothea SCHAFFNER, Katarina STANOEVSKA-SLABEVA und Vera LENZ-KESEKAMP, 2018. Psychological antecedents of mobile consumer behaviour and implications for customer journeys in tourism. Information Technology & Tourism. April 2018. Bd. 18, Nr. 1-4, S. 85–112. DOI 10.1007/s40558-017-0101-8. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/26786