A Flemish Venus in Milan: Gaspar van Weerbeke’s Missa O Venus bant

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
09/2019
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Early Music History
Themenheft
DOI
Reihe / Serie
Jahrgang / Band
38 (2019)
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
07-139
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Cambridge University Press
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The mass O Venus bant by Gaspar van Weerbeke enjoyed notable fame and diffusion, as shown by the considerable number of surviving copies. This study formulates a new hypothesis about the origin of the mass. An examination of the transmission of the mass suggests a new scenario for its composition in Milan in connection with a major political event: the alliance of the Duchy of Milan and the Duchy of Savoy with Charles the Bold in 1475. The choice of a Flemish cantus firmus is thus linked to a specific occasion related to the region in which the melody originated. Since some compositional elements can be read as intentional references to the L’Homme armé tradition, the specific context proposed for the performance of the polyphonic cycle seems particularly plausible because it can be linked to the court of Burgundy both in terms of historical and political events, as well as on the compositional and symbolic level. Finally, the possibility that Gaspar van Weerbeke was the initiator of the musical tradition of polyphonic settings of the chanson O Venus bant is explored.
Schlagwörter
Renaissance Chanson Mass, Polyphonic Mass
Fachgebiet (DDC)
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1474-0559
0261-1279
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
PAVANELLO, Agnese, 2019. A Flemish Venus in Milan: Gaspar van Weerbeke’s Missa O Venus bant. Early Music History. September 2019. Bd. 38 (2019), S. 07–139. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/30470