Nations and Numbers: Elementary Mathematics Education as a Nationalizing Tool

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2020
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Croatian Journal of Education
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
22
Ausgabe / Nummer
Sp.Ed.2
Seiten / Dauer
47-63
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Faculty of Teacher Education, University of Zagreb
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
One of the central elements of the nation-building process in the 19th century was the attempt to homogenize the citizenry, i.e., to fabricate national citizens. Besides the military and church, schools were considered to be the main agencies capable of achieving this national homogenization. In this paper, focusing on the education in Switzerland and France, I argue that elementary mathematics education was also used for this particular purpose. I make the case that throughout the 19th century mathematics education became a way to familiarize the people with a standardized language – a language that was supposed to help them master their specific social, cultural, and political realities.
Schlagwörter
mathematics education, nation building, Standard Language Ideology, state formation
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1848-5197
1848-5189
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
BOSER HOFMANN, Lukas, 2020. Nations and Numbers: Elementary Mathematics Education as a Nationalizing Tool. Croatian Journal of Education. 2020. Bd. 22, Nr. Sp.Ed.2, S. 47–63. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/31894