FHNW Fachhochschule Nordwestschweiz
  • Startseite
  • Publikationen
  • Projekte
  • Studentische Arbeiten
  • de
  •  Login
Eintraganzeige 
  •   IRF Home
  • Hochschule für Wirtschaft
  • Bachelor of Science
  • Eintraganzeige
  • Hochschule für Wirtschaft
  • Bachelor of Science
  • Eintraganzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Educational Approaches to Adress Fake News

Autor/Autorin
Eisemann, Christoph
Pimmer, Christoph
Datum
2021
Metadata
Zur Langanzeige
Type
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber/Herausgeberin
Sampson, Demetrios G.
Ifenthaler, Dirk
Pedro, Isaías
Zusammenfassung
Fake and false news, an unfortunate hallmark of today's information society, have serious political and societal consequences. Little systematic knowledge is available about effective learning, teaching and awareness-raising strategies that help users in addressing fake news. This study reports preliminary results from a systematic literature review aimed at systematising different approaches and determining their effectiveness. Three main approaches emerged in the analysis: Firstly, the findings suggest that strategies to correct existing misconceptions caused by fake news have limited effectiveness and can be even counterproductive, particularly for polarising topics. Secondly, the evidence on the effectiveness of training on fake news detection methods is encouraging but inconclusive. Thirdly, despite the common perception that fake news detection needs to be linked to an understanding of the economic, ideological and cultural dimensions of media systems, the few empirical studies found in this area did little to support this claim. A tentative conclusion from these findings is the need to integrate education on false news and training on fake news detection strategies in educational programmes as early as children's media consumption starts.
Link
http://www.iadisportal.org/celda-2020-proceedings
URI
https://irf.fhnw.ch/handle/11654/34004
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the IADIS International Conference Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age 2020
Verlag / Hrsg. Institution
IADIS Press
Verlagsort / Veranstaltungsort
Lisbon
Veranstaltung
Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age;
2020-11-18;
2020-11-20
Herausgeber/Herausgeberin Körperschaft
International Association for the Development of the Information Society
Zitation

Stöbern

Gesamter BestandBereiche & SammlungenErscheinungsdatumAutoren/AutorinnenTitelThemenDiese SammlungErscheinungsdatumAutoren/AutorinnenTitelThemen

Mein Benutzerkonto

EinloggenRegistrieren
Erweiterter Export: CSVErweiterter Export: RISErweiterter Export: BibTeX

Kontakt

Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW
Vizepräsidium Hochschulentwicklung
Bahnhofstrasse 6
5210 Windisch

E-Mail: irf@fhnw.ch

Über das IRF

Das IRF ist das digitale Repositorium der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW. Es enthält Publikationen, studentische Arbeiten und Projekte.

Links

IRF Handbuch
Liste der IRF Power User
Feedbackformular

www.fhnw.ch | Impressum | Datenschutz | Urheberrecht | IRF-Reglement