IRF: Recent submissions
Anzeige der Einträge 1-20 von 21767
-
Individuelle Lernunterstützung bei Regelspielen
(2020)Mehr ist mehr. Mathematische Frühförderung mit Regelspielen04A - Beitrag Sammelband -
Early childhood teachers' mathematics-specific professional competence and its relation to the quality of learning support
(2021-06-08)ZetetikeTeacher expertise research uses different approaches, among them competence models. The model of mathematics-specific professional competence in this study differentiates action-related and reflective competence, which ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Soziale Lage und Spitalaufenthalte aufgrund chronischer Erkrankungen
(2023-01-11)Primary and Hospital Care01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Konzeptualisierung und Messung der Qualität der adaptiven Lernunterstützung in Lernsituationen mit mathematischen Regelspielen im Kindergarten. Eine Studie in Deutschland und der Schweiz
(2022-01-01)Journal für Mathematik-DidaktikDie Qualität der adaptiven Lernunterstützung ist wichtig für die Förderung des mathematischen Lernens von Kindergartenkindern. Entsprechend bedarf es geeigneter Instrumente zur Bewertung der Planung, Durchführung ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
SELLF. Unterrichtsentwicklung in der Grundausbildung anlegen nach dem Luuise-Prinzip
(2019)Wie kann fremdsprachendidaktische Unterrichtsentwicklung bereits in der Ausbildung von Lehrpersonen ressourcenschonend angelegt werden? Inwieweit können durch individualisierte Entwicklungsprojekte fachdidaktische ...05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht -
Modelling early childhood teachers’ mathematics-specific professional competence and its differential growth through professional development – an aspect of structural validity
(2020-01-31)Research in Mathematics EducationResearch on teacher knowledge has been criticised for taking too narrow a view on expertise. Therefore, teacher competence frameworks have been developed that are closely related to professional demands. Their practice-oriented ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Mythos Reflexion. Zur pädagogischen Verhandlung von Reflexion zwischen Notwendigkeit und Unsicherheit.
(2022-09)Reflexion wird zumeist als zentral für professionelles pädagogisches Handeln angesehen. Wie sicher ist aber unser Wissen über Reflexion? Ist Reflexion zu einem Mythos innerhalb der Erziehungswissenschaft und Sozialen Arbeit ...03 - Sammelband -
Individuell-adaptive Lernunterstützung im Kindergarten. Eine Videoanalyse zur spielintegrierten Förderung von Mengen-Zahlen-Kompetenzen
(2017)Wie können Kindergartenlehrpersonen den Aufbau von Mengen-Zahlen-Kompetenzen bei Kindern im Alter zwischen vier und sechs Jahren wirksam fördern? Ausgehend von dieser Frage werden zunächst fachliche, lernpsychologische und ...02 - Monographie -
Adapting routines in schools when facing challenging situations. Extending previous theories on routines by considering theories on self-regulated and collectively regulated learning
(2022-07-07)Journal of Educational ChangeRoutines play a major role in educational change in schools. But what happens if the routines performed by school staff fail to deal successfully with current challenges? What strategies aid adaptation of the routines in ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Individuelle und schulische Risikofaktoren und protektive Faktoren bei der Berufsorientierung in der Nordwestschweiz
(2011-09-12)DDS-Die Deutsche Schule01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Regulation activities of teachers in secondary schools. Development of a theoretical framework and exploratory analyses in four secondary schools based on time sampling data
(2021)Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel, and mixed methods and their relevance for educational accountabilityPrevious research has revealed that teachers’ regulation activities in schools are most relevant for sustainable school improvement. However, previous studies have severe methodological and theoretical shortcomings. This ...04A - Beitrag Sammelband -
Improving the quality of adaptive learning support provided by kindergarten teachers in play-based mathematical learning situations
(2022-06-06)European Early Childhood Education Research JournalAdaptive learning support is a key element of high quality preschool education and includes the planning of learning situations and teacher–child interactions. The provision of effective adaptive learning support in ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Kooperation von Lehrpersonen im Hinblick auf Schulentwicklung. Forschungsstand und Forschungsperspektiven am Beispiel von sozialen Netzwerkanalysen
(2019-01)Lehrerprofessionalität und Schulqualität. Grundlagen der Qualität von Schule 4,04A - Beitrag Sammelband -
Teachers involved in school improvement: Analyzing mediating mechanisms of teachers’ boundary-crossing activities between leadership perception and teacher involvement
(2022-08)Teaching and Teacher EducationTeachers are drivers for change in school improvement. However, not all teachers participate in further developing schools' educational practice. This study aimed to understand conditional factors in teachers' involvement. ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
School teams’ regulation strategies for dealing with school-external expectations for school improvement
(2022-04-29)Research in EducationSchool-external expectations regarding implementation of reforms and innovations often do not lead to successful school improvement processes in schools. To better understand these processes in schools, this paper aims to ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
The Matter with Media
(2013)ArtnodesAn Artnodes node developing new materialisms through media, art and technology01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
-
Impossible Escapes
(2017)Impossible Escapes is an escape and evasion map publication developed and distributed in collaboration with Neural magazine and transmediale festival Berlin. The project addresses illusive tendencies to escape – be ...06 - Präsentation -
Shift Register: Tokyo Earth Observatory Workshop
(2018)Located all over the world, each EOA is composed through workshop formats, feld sites, textual resources, and the active construction of an EOA. Each workshop is locally resonant with the physical environment where each ...06 - Präsentation -
Reproducing Motherhood
(2018)Reproducing at L’Automatica, Barcelona is a week of reading, discussions, writing and making in the Catalan capital about maternity, as a mode of creation, care, and continuance. A collaboration between two experimental, ...06 - Präsentation