Wullschleger, Andrea

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Wullschleger
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Andrea
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Wullschleger, Andrea

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  • Publikation
    Ein neuer Blick auf Schulentwicklung. Das Zusammenspiel zwischen impliziten und expliziten Prozessen der Weiterentwicklung der Einzelschule
    (Springer, 2021) Maag Merki, Katharina; Wullschleger, Andrea; Rechsteiner, Beat; Moldenhauer, Anna; Asbrand, Barbara; Hummrich, Merle; Idell, Till-Sebastian [in: Schulentwicklung als Theorieprojekt. Forschungsperspektiven auf Veränderungsprozesse von Schule]
    In diesem Beitrag wird, ausgehend von Theorien des organisationalen Lernens und des selbstregulierten Lernens, das Zusammenspiel zwischen impliziten, relativ stabilen und expliziten, systematisch gestalteten Prozessen der Schulentwicklung untersucht. Wir argumentieren, dass es die Analyse dieses Zusammenspiels besser ermöglicht herauszuarbeiten, welche stabilen Orientierungen und Praktiken den Schulentwicklungsalltag der Akteur*innen in der Schule prägen sowie wann und in welchen Situationen diese impliziten, routinierten Prozesse unterbrochen werden, weil sie für die Bearbeitung spezifischer schulinterner oder schulexterner Herausforderungen nicht (mehr) funktional sind bzw. zu sein scheinen. Es wird ein theoretisches Rahmenmodell entwickelt, dessen Potential für die Schulentwicklungsforschung aufgezeigt wird, dessen Schwächen aber auch diskutiert werden.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Regulation activities of teachers in secondary schools. Development of a theoretical framework and exploratory analyses in four secondary schools based on time sampling data
    (Springer, 2021) Maag Merki, Katharina; Grob, Urs W.; Rechsteiner, Beat; Wullschleger, Andrea; Schori, Nathanael; Rickenbacher, Anne; Oude Groote Beverborg, Arnoud; Feldhoff, Tobias; Maag Merki, Katharina; Radisch, Falk [in: Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel, and mixed methods and their relevance for educational accountability]
    Previous research has revealed that teachers’ regulation activities in schools are most relevant for sustainable school improvement. However, previous studies have severe methodological and theoretical shortcomings. This paper presents the results of a mixed-method case study at four lower secondary schools, in which we developed a framework for understanding regulation activities and processes in schools and analyzed teachers’ regulation activities by using time sampling data of teachers’ performance-related and situation-specific day-to-day activities over 3 weeks. Our results revealed that teachers engage in regulation activities only relatively seldom. Significant differences between teachers were found that are systematically related to the teachers’ specific roles in the school. Teachers rated their regulation activities as especially beneficial for teaching, student learning, and teachers’ learning but as less beneficial for team and school development. Small differences between schools were identified. Further, the results revealed significant correlations between teachers’ perceived benefit of the daily activities and teachers’ daily satisfaction. Based on the results, it can be concluded that the newly developed method appears to be suitable for recording teachers’ daily regulation activities in a (relatively) valid manner and, consequently, for use as a complement to existing instruments. Limitations are discussed, and the need for further research is described.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Kooperation von Lehrpersonen im Hinblick auf Schulentwicklung. Forschungsstand und Forschungsperspektiven am Beispiel von sozialen Netzwerkanalysen
    (Waxmann, 01/2019) Wullschleger, Andrea; Maag Merki, Katharina; Rechsteiner, Beat; Rickenbacher, Ariane; Steffens, Ulrich; Posch, Peter [in: Lehrerprofessionalität und Schulqualität. Grundlagen der Qualität von Schule 4]
    04A - Beitrag Sammelband