Karlen, Yves

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Karlen
Vorname
Yves
Name
Karlen, Yves

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 3 von 3
  • Publikation
    Teachers as learners and agents of self-regulated learning: The importance of different teachers competence aspects for promoting metacognition
    (Elsevier, 2023) Karlen, Yves; Hirt, Carmen; Jud, Johannes; Rosenthal, Amina; Eberli, Tabea [in: Teaching and Teacher Education]
    This study examines the extent to which teachers' competence aspects as self-regulated learners and agents of self-regulated learning (SRL) explain their self-reported and students' perceived promotion of metacognition. One hundred and eighty-five lower secondary school teachers participated in this study. The results reveal positive direct relationships between teachers' knowledge, self-efficacy, intrinsic interest value and the promotion of metacognition. Teachers’ own SRL skills and mindsets about SRL were indirectly related to the promotion of metacognition via their self-efficacy and intrinsic interest value. This study provides new evidence of the importance of teachers' dual competence profile for promoting metacognition.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Überfachliche Kompetenzen stärken. Anregungen für die Planung, Förderung und Einschätzung überfachlicher Kompetenzen
    (Pädagogische Hochschule FHNW, 06/2022) Karlen, Yves; Bühlmann, Franziska; Pfaffhauser, Rico; Compagnoni, Miriam; Pfaffhauser, Rico; Schuler, Nadine; Zimmerli, Claudia
    Das vorliegende Dossier liefert jedoch Impulse für die Planung, Förderung und Einschätzung der überfachlichen Kompetenzen. Anhand eines theoretischen Überblicks, einer Checkliste für die Planung, detailliert ausgearbeiteter Praxisbeispiele, mehrerer Berichte von Lehrpersonen aus dem Schulalltag sowie eines Katalogs mit Anregungen zur Förderung in den drei Zyklen werden verschiedene Vorgehens- und Umsetzungsweisen dargestellt.
    02 - Monographie
  • Publikation
    Überfachliche Kompetenzen fördern und diagnostizieren
    (Aargauischer Lehrerinnen- und Lehrerverband (alv), 2020) Karlen, Yves; Bäuerlein, Kerstin [in: Schulblatt Aargau/Solothurn]
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung