Bendel, Oliver

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Bendel
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Oliver
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Bendel, Oliver

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  • Publikation
    How can bar robots enhance the well-being of guests?
    (AAAI, 2023) Bendel, Oliver; Peier, Lea; Kido, Takashi; Takadama, Keiki [in: Post-event Proceedings of the AAAI Spring Symposium: Socially Responsible AI for Well-being (AAAI-SRAI 2023)]
    This paper addresses the question of how bar robots can contribute to the well-being of guests. It first develops the basics of service robots and social robots. It gives a brief overview of which gastronomy robots are on the market. It then presents examples of bar robots and describes two models used in Switzerland. A research project at the School of Business FHNW collected empirical data on them, which is used for this article. The authors then discuss how the robots could be improved to increase the well-being of customers and guests and better address their individual wishes and requirements. Artificial intelligence can play an important role in this. Finally, ethical and social problems in the use of bar robots are discussed and possible solutions are suggested to counter these.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Increasing well-being through robotic hugs
    (2023) Bendel, Oliver; Puljic, Andrea; Heiz, Robin; Tömen, Furkan; De Paola, Ivan; Kido, Takashi; Takadama, Keiki [in: Post-event Proceedings of the AAAI Spring Symposium: Socially Responsible AI for Well-being (AAAI-SRAI 2023)]
    This paper addresses the question of how to increase the acceptability of a robot hug and whether such a hug contributes to well-being. It combines the lead author’s own research with pioneering research by Alexis E. Block and Katherine J. Kuchenbecker. First, the basics of this area are laid out with particular attention to the work of the two scientists. The authors then present HUGGIE Project I, which largely consisted of an online survey with nearly 300 participants, followed by HUGGIE Project II, which involved building a hugging robot and testing it on 136 people. At the end, the results are linked to current research by Block and Kuchenbecker, who have equipped their hugging robot with artificial intelligence to better respond to the needs of subjects.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    110 Keywords Wirtschaftsethik
    (Springer, 2022) Bendel, Oliver; Lin-Hi, Nick; Suchanek, Andreas
    02 - Monographie
  • Publikation
    450 Keywords Digitalisierung
    (Springer, 2022) Bendel, Oliver
    02 - Monographie
  • Publikation
    Die fünf Dimensionen sozialer Roboter. Der Versuch einer Systematisierung
    (Springer, 2021) Bendel, Oliver; Bendel, Oliver [in: Soziale Roboter. Technikwissenschaftliche, wirtschaftswissenschaftliche, philosophische, psychologische und soziologische Grundlagen]
    Soziale Roboter, also sensomotorische Maschinen, die für den Umgang mit Menschen und Tieren geschaffen wurden, verbreiten sich immer mehr, im Gesundheitsbereich, im Bildungsbereich, in Hotellerie und Gastronomie, in Shopping Malls und im Haushalt. Der vorliegende Beitrag lotet nach einer kurzen Einleitung zunächst den Begriff aus, mit Hilfe einer knappen Definition und einiger Beispiele bekannter Produkte sowie – vor allem – unter Verwendung einer Abbildung mit fünf Dimensionen. Dann setzt er sich mit diesen im Detail auseinander, unter Berücksichtigung von Hardwarerobotern im Verhältnis zu Menschen und Tieren. Es ergibt sich, dass die fünf Dimensionen eine hilfreiche Systematisierung sozialer Roboter darstellen, die in verschiedenen Richtungen ausbau- und anschlussfähig ist. Mögliche Lücken können nach und nach geschlossen, mögliche Unstimmigkeiten nach und nach beseitigt werden. Ein kurzes Kapitel geht auf Softwareroboter ein, ebenfalls mit Blick auf die fünf Dimensionen. Ein Schlussteil fasst den Beitrag zusammen und liefert einen Ausblick.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    In den Armen der Maschine. Umarmungen durch soziale Roboter und von sozialen Robotern
    (Springer, 2021) Bendel, Oliver; Chèvre, Antoine; Korucu, Ümmühan; Bendel, Oliver [in: Soziale Roboter. Technikwissenschaftliche, wirtschaftswissenschaftliche, philosophische, psychologische und soziologische Grundlagen]
    Umarmungen sind für das Wohlbefinden von Menschen jeden Alters wichtig. Nicht alle können von jemandem umarmt werden oder jemanden umarmen, etwa weil sie einsam, alleinstehend oder isoliert sind. Bei Pandemien besteht die Gefahr einer ungenügenden Anzahl von Umarmungen auch bei der breiten Bevölkerung. Soziale Roboter können Menschen umarmen, Menschen können soziale Roboter umarmen. Die Frage ist, ob der Wunsch danach überhaupt besteht, was die Wirkung und was der Nutzen einer robotischen Berührung ist und wie man durch gestalterische und technische Maßnahmen das Wohlbefinden bei einer robotischen Umarmung verbessern kann. Der vorliegende Beitrag geht zunächst auf die Theorie der Umarmung ein und sammelt einige Fakten und Resultate von Studien hierzu. Dann untersucht er die Möglichkeit robotischer Umarmungen. Schließlich wird eine Onlineumfrage mit fast 300 Teilnehmerinnen und Teilnehmern, die 2020 an der Hochschule für Wirtschaft FHNW durchgeführt wurde, vorgestellt und zusammengefasst.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    The HAPPY HEDGEHOG project
    (2021) Bendel, Oliver; Graf, Emanuel; Bollier, Kevin
    Semi-autonomous machines, autonomous machines and robots inhabit closed, semi-closed and open environments, more structured environments like the household or more unstructured environments like cultural landscapes or the wilderness. There they encounter domestic animals, farm animals, working animals, and wild animals. These creatures could be disturbed, displaced, injured, or killed by the ma-chines. Within the context of machine ethics and social robotics, the School of Business FHNW developed several de-sign studies and prototypes for animal-friendly machines, which can be understood as moral and social machines in the spirit of these disciplines. In 2019-20, a team led by the main author developed a prototype robot lawnmower that can recognize hedgehogs, interrupt its work for them and thus pro-tect them. Every year many of these animals die worldwide because of traditional service robots. HAPPY HEDGEHOG (HHH), as the invention is called, could be a solution to this problem. This article begins by providing an introduction to the background. Then it focuses on navigation (where the machine comes across certain objects that need to be recognized) and thermal and image recognition (with the help of machine learning) of the machine. It also presents obvious weaknesses and possible improvements. The results could be relevant for an industry that wants to market their products as animal-friendly machines.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Serviceroboter als Retter in der Not
    (28.02.2020) Bendel, Oliver [in: ICTkommunikation]
    10 - Elektronische-/ Webpublikation