Schoch, Aline

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Schoch
Vorname
Aline
Name
Schoch, Aline

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 6 von 6
  • Publikation
    Ambivalence in Child Protection Proceedings: Parents’ Views on Their Interactions with Child Protection Authorities
    (MDPI, 27.07.2022) Schoch, Aline; Aeby, Gaëlle [in: Social Sciences]
    Child protection is a field characterized by intrinsic tensions and ambivalence, related to the state’s intervention in the family sphere and to a double mandate of care and control. This article focuses on the participation of parents in statutory child protection proceedings and the ambivalence they experience in their interactions with the Child and Adult Protection Authority in Switzerland (CAPA). The aim is to explore parents’ views on what they consider as hindering or enabling in their interactions with the CAPA in order to be able to fully participate in child protection proceedings. The article is based on a large interdisciplinary research project including multi-perspective cases collected in four cantons of Switzerland and puts the focus on in-depth interviews with ten birth parents. Results show that ambivalence is inherent to the interactions between parents and the CAPA, as the mere opening of child protection proceedings is experienced as a threat to the parents’ integrity. Establishing trust, recognizing parents’ expertise and acknowledging their needs are key to re-establishing parental integrity, which seems to be a fundamental pre-requisite for reducing ambivalence and enhancing participation in child protection proceedings.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Fachliches Urteilen, Körper und Sinne. Analytische Reflexionen am Beispiel von Hausbesuchen und Anhörungen im Kinder- und Erwachsenenschutz
    (Verlag Empirische Pädagogik, 2022) Schoch, Aline; Koch, Martina [in: Empirische Pädagogik]
    Während sowohl die Ethnografie als auch die Praxistheorie vom physischen Vollzug sozialer Situationen ausgehen, sind körperleibliche und sinnlich-affektive Dimensionen von Entscheidprozessierungen in ethnografischen Forschungen bisher noch wenig beleuchtet. Der Beitrag führt Entscheiden als prozesshafte, sozial situierte und verkörperte Praxis ein und rekapituliert anschließend den Stellenwert von Körpern und Sinnen für die Praxistheorie. Danach folgen empirisch-analytische Ausführungen: Die Bedeutung sinnlich-affektiven Wahrnehmens und körperleiblichen Spürens für Entscheidprozessierungen explizieren wir am Beispiel von Hausbesuchen und von Anhörungen – und damit anhand von zwei unterschiedlichen Situationen des zivilrechtlichen Kinder- und Erwachsenenschutzes, die in der Regel die physische Kopräsenz von Fachkräften und betroffenen Personen erfordern. Zum Schluss diskutieren wir, was (sinnes-)ethnografische Zugänge für die Erforschung der körperleiblichen, sinnlich-affektiven Dimension von Entscheidprozessierungen leisten können und welche Fragen offenbleiben.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Fachliches Urteilen, Körper und Sinne. Analytische Reflexionen am Beispiel von Hausbesuchen und Anhörungen im Kinder- und Erwachsenenschutz
    (Verlag Empirische Pädagogik, 01.01.2022) Koch, Martina; Schoch, Aline [in: Empirische Pädagogik]
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Participation of Children and Parents in the Swiss Child Protection System in the Past and Present: An Interdisciplinary Perspective
    (GESIS, 18.08.2020) Schoch, Aline; Aeby, Gaëlle; Müller, Brigitte; Cottier, Michelle; Biesel, Kay; Sauthier, Gaëlle; Schnurr, Stefan [in: Social Sciences]
    As in other European countries, the Swiss child protection system has gone through substantial changes in the course of the 20th century up to today. Increasingly, the needs as well as the participation of children and parents a ected by child protection interventions have become a central concern. In Switzerland, critical debates around care-related detention of children and adults until 1981 have led to the launch of the National Research Program ‘Welfare and Coercion—Past, Present and Future’ (NRP 76), with the aim of understanding past and current welfare practices. This paper is based on our research project, which is part of this national program. We first discuss three overarching concepts—integrity, autonomy and participation—at the heart of a theoretical framework in order to understand the position of parents and children in child protection proceedings. Secondly, we critically analyze the historical and legal development of the child protection system in Switzerland and its e ects on children and parents from 1912 until today. Thirdly, we give an insight into the current Swiss child protection system, with an investigation of hearings of parents and children conducted by the Child and Adult Protection Authorities (CAPA) based on participant observations. In particular, we show the importance of information exchanges and of signs of mutual recognition. Finally, in light of our findings, we discuss the interplay between socio-historical and legal developments in child protection and their consequences for the integrity, autonomy and participation of the people involved.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Wie Spazieren Wissen schafft. Über die Spaziergangswissenschaft nach Annemarie und Lucius Burckhardt
    (Niggli, 2015) Schoch, Aline; Bürgin, Reto [in: Archithese]
    Spaziergänge werden in unterschiedlichen Bereichen, etwa in der Kunst, in der Stadtentwicklung oder in der Literatur praktiziert. Aber was ist daran wissenschaftlich und welche spezifischen Erkenntnisgewinne sind möglich ? Nebst der Beantwortung dieser Fragen gehen wir auf die kritischen Gedanken Burckhardts zur Architektur und deren gesellschaftliche Aspekte ein. Wir beleuchten ausgewählte Potenziale der Spaziergangswissenschaft und runden den Artikel mit persönlichen Erfahrungen als Spaziergangswissenschaftler und -wissenschaftlerin ab.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions
    (Seismo, 2014) Schoch, Aline; Imdorf, Christian; Sacchi, Stefan; Wohlgemuth, Karin; Cortesi, Sasha [in: Schweizerische Zeitschrift für Soziologie]
    The paper asks how cantonal education systems in Switzerland promote gender-typed school-to-work transitions and gender segregation at work. Data from the Swiss TREE youth panel study is used to analyse the impact of cantonal pro vision of vocational education and training (VET) on gender-typical educational trajectories. The findings show that education systems with higher VET rates have higher allocations of men in gender-(male-)typical occupational careers. The paper concludes that the pronounced and persistent gender segregation on the Swiss labor market is partly due to a prominent VET system, which urges early gender-typed occupational career decisions.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift