Dittmar, Miriam

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Dittmar
Vorname
Miriam
Name
Dittmar, Miriam

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 16
Lade...
Vorschaubild
Publikation

Longitudinal negotiation, navigation processes, and school Success in High School. A two-wave latent transition approach

2024-01-17, Kassis, Wassilis, Dueggeli, Albert, Govaris, Christos, Kassis, Maria, Dittmar, Miriam, Aksoy, Dilan, Favre, Céline Anne

By combining person-centered analysis with latent transition analysis (LTA) and adapting a navigation and negotiation perspective, we examined the effect of the COVID-19 pandemic on adolescents’ depression and anxiety levels as well as their adaptation and success in high school. Focusing on the navigation (individual adaptation) and negotiation (social adaptation) factors that contribute to school success, our data from a longitudinal study in Switzerland (wave 1 in autumn 2020, grade eight [n = 315]; wave 2 in spring 2021, grade eight [n = 257]) revealed four patterns: students with high levels in both dimensions (“thriving”), students with low levels in both dimensions (“demanding”), students with low negotiation but moderate to high navigation (“unsupported bloomers”), and students with high negotiation but low navigation (“encouraged non-achievers”). The “thriving” pattern had about three times more students than the “encouraged non-achiever” pattern did and about five times more students with a lower depression/anxiety profile than the “demanding” pattern did. Parental involvement and reading comprehension were identified as crucial factors in students’ academic achievement, with parental involvement being significantly associated with the “unsupported bloomers” pattern, suggesting that parents can compensate for the lack of teacher academic support and recognition and it can contribute to students’ academic success. Adolescents with high navigation and negotiation resources had higher reading comprehension scores compared to those with lower navigation and negotiation resources. Reading comprehension significantly influenced grades in language subjects and mathematics. The study emphasized the importance of individual and social adaptation factors in promoting academic success and personal growth in high school.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Unterstützung des Leseverstehens im Fach Geschichte (HistText)

2022-09-20, Dittmar, Miriam, Brändli, Sandro, Schmellentin Britz, Claudia

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Textseitige Maßnahmen zur Unterstützung des Leseverstehens im Biologieunterricht

2018, Schneider, Hansjakob, Dittmar, Miriam, Gilg, Eliane, Schmellentin Britz, Claudia

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Sprachliche Anforderungen in Biologielehrmitteln

2017, Schmellentin Britz, Claudia, Dittmar, Miriam, Gilg, Eliane, Schneider, Hansjakob, Ahrenholz, Bernd, Hövelbrinks, Britta, Schmellentin Britz, Claudia

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Input zur Datensitzung "Leseverstehensprozesse HistText"

2023-08-21, Dittmar, Miriam, Brändli, Sandro, Schmellentin Britz, Claudia

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Biologielehrmitteltexte sinnvoll lesen und verstehen. Eine Untersuchung zu Text-Bild-Integrationsprozessen bei Siebtklässler*innen

2021-09-24, Dittmar, Miriam, Gailberger, Steffen, Sappok, Christopher

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Fachkonzept «Integrierte Sprachförderung auf der Kindergarten- und Primarstufe»

2017, Lindauer, Thomas, Dittmar, Miriam, Schmellentin Britz, Claudia, Sturm, Afra, Schneider, Hansjakob, Rychener, Inge

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Fachspezifische Schwierigkeiten beim Lesen von Geschichtslehrmitteltexten

2023-06-01, Dittmar, Miriam, Brändli, Sandro, Schmellentin Britz, Claudia

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Prinzipien der Verständlichkeit in Schulbüchern der Biologie auf der Sekundarstufe 1

2019, Schneider, Hansjakob, Gilg, Eliane, Dittmar, Miriam, Schmellentin Britz, Claudia, Ahrenholz, Bernd, Jeuk, Stefan, Lütke, Beate, Paetzsch, Jennifer, Roll, Heike

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Kohärenzaufbau aus Text-Bild-Gefügen. Konzepterwerb mit schulischen Fachtexten

2017, Dittmar, Miriam, Schmellentin Britz, Claudia, Gilg, Eliane, Schneider, Hansjakob