Ökodaten - Ökomedien - Ökoästhetik. Die Bedeutung von Technologien und techno-naturwissenschaftlichen Methoden in der Kunst für die Wahrnehmung und Ästhetik des Ökologischen

Lade...
Logo des Projekt
DOI der Originalpublikation
Projekttyp
angewandte Forschung
Projektbeginn
01.10.2017
Projektende
30.09.2020
Projektstatus
abgeschlossen
Projektkontakt
Projektmanager:in
Volkert, Yvonnne
Beteiligte
Veillat, Aline
Maeder, Marcus
Beschreibung
Zusammenfassung
An diesem Punkt schlägt das anwendungsorientierte Forschungsprojekt „Ökodaten – Ökomedien – Ökoästhetik“ eine Brücke. Es untersucht, welche Rolle Technologien und naturwissenschaftlichen Methoden in der Kunst für die Wahrnehmung ökologischer Zusammenhänge spielen. Der theoretische Teil analysiert bestehende inter/nationale Kunstprojekte, die ökologische Zusammenhänge thematisieren, und bettet sie diskursanalytisch ein. Im praktischen Teil untersuchen drei künstlerisch Forschende in Zusammenarbeit mit Umweltwissenschaftler_innen das alpine Ökosystem „Pfynwald“. Dieser Wald ist neben zwei weiteren Wäldern weltweit der einzige Wald, von dem relevante Daten bezüglich der Effekte des Klimawandels gesammelt werden. Das Ziel besteht darin, durch die Engführung von Theorie und Praxis einerseits, und von Natur-, Geisteswissenschaften und den Künsten andererseits Möglichkeiten zu reformulieren, welche sich für Denken und Handeln in unserer technologisierten Welt eröffnen.
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Hochschule
Hochschule für Gestaltung und Kunst
Institut
Institut Ästhetische Praxis und Theorie
Finanziert durch
Schweizerischer Nationalfonds (SNF)
Projektpartner
Finanziert durch
SAP Referenz
Schlagwörter
Technoscience
Agency
Aesthetic Practice
Alpine Mountains
Ecology
Ecoart
Data
Ecomedia
Anthropocene
Green Poetics
Techno-ecological aesthetics
Fachgebiet (DDC)
Publikationen
Publikation
Ecodata, Open Fields conference (online) and group exhibition, RIXC Festival 2020
(08.10.2020) Volkart Schmidt, Yvonne; Smite, Rasa; Smits, Raitis; Maeder, Marcus; Rissanen, Kaisa
2020's RIXC festival is a collaboration with the “Ecodata–Ecomedia–Ecoaesthetics” research group, Institute of Aesthetic Practice and Theory, Academy of Art and Design Basel FHNW Switzerland. Proposing a new techno-ecological theory, project initiator Yvonne Volkart investigates technoscientific methods based on registering, collecting and interpreting data in the arts. How do the data affect us? Do they trigger care, solidarity, and empathy? Celebrating the project’s closing phase in Riga, Marcus Maeder and Rasa Smite also show their artistic research results in the ECODATA exhibition of the RIXC Festival. Together with Yvonne Volkart and forest scientist Kaisa Rissanen they present and discuss the collaboration between art and science.
06 - Präsentation
Publikation
Forest Talks
(06.10.2018) Volkart Schmidt, Yvonne; Coccia, Emmanuele; Rigling, Andreas
Was sagt der Wald? Diese Frage versuchen der Philosoph Emanuele Coccia und der Naturwissenschaftler Andreas Rigling im Gespräch mit Yvonne Volkart (Moderation) anlässlich der Ausstellung Eco-Visionaries zu beantworten. Pflanzen sind die geheimen Macher der Erde: Wo sie nicht wachsen, da ist kein organisches Leben möglich. Trotzdem wurden viele Erkenntnisse über Pflanzen und ihr Austausch mit weiteren Mikroorganismen erst in den letzten Jahren mittels technisch gestützter Experimente und Beobachtungen erschlossen. Was kann nun aus diesen Daten herausgelesen werden? Was erzählt ein Baum – oder ein ganzer Wald – wenn wir denn zuhören? Emanuele Coccia und Andreas Rigling stellen in zwei Kurzvorträgen ihre Ansätze zu diesen Frage vor und geben dabei Einblick in ihr aussergewöhnliches Wissen über Bäume und Pflanzen. Anschliessend diskutieren sie mit Ko-Kuratorin Yvonne Volkart und dem Publikum darüber, worin sich ihre Ansätze treffen und unterscheiden.
06 - Präsentation
Publikation
Learning with M
(18.03.2021) Volkart Schmidt, Yvonne; Spillmann, Peter
Going to the Limits of Your Longing, Research as Another Name for Care, the spring 2021 Master symposium at Art Institute HGK FHNW, in Basel, will be devoted to ideas and forms of artistic research that center art as a practice in service of the social. With this symposium we will revisit certain moments in our recent history and present of researching, producing, and exhibiting art in the name of such beliefs, namely social justice. To that end, this gathering will be dedicated to the memory of Marion von Osten, the artist, curator, researcher, writer, and teacher whose curatorial, theoretical, and altogether empathic approaches to the medium of exhibition-making revolved around artistic research devoted to the collective. In von Osten’s memory, and under her exemplary influence, we will examine the moments when exhibitions became filled with archives, with documents of testimonies and documentaries of testifying moving images. Institutions suddenly saw the need to create collective collections—like the Former West curatorial research project, for example. It was the beginning of a transformation that, since then, has undergone many turns and many faces, but that remains at the core of understanding art as a practice that serves the social and all the forms of justice (and its opposite) that enumerate it.
06 - Präsentation
Publikation
Techniques Matter. Researching More-than-Human Worlds
(07.05.2020) Volkart Schmidt, Yvonne
What kind of techniques might provide us with an open sensorium towards the environment? What are the methods? What the technologies? What kind of processes, relations and aesthetics emerge out of them, and how can we tackle a more-than-human approach? With this method workshop we bring together local and international researchers exploring techno-aesthetic and -scientific approaches towards natureculture. We are particularly interested in the sensorial and technical dimensions of scientific and aesthetic research and their impact for an ecological awareness. Furthermore, we want to critically discuss our adopted methods and question the role of technology for human’s perception of the world. Invited speakers: Yves Citton, Paris; Anna Krzywoszynska, Sheffield; Christoph Kueffer, Rapperswil/Zürich; Jacopo Rasmi, Nancy; Andreas Rigling, Birmensdorf; Alexandra Toland, Weimar/ Berlin and the Team Ecodata–Ecomedia–Ecoaesthetics (Yvonne Volkart, lead; Marcus Maeder, Rasa Smite, Aline Veillat). Moderation: Felipe Castelblanco and Karolina Sobecka
06 - Präsentation
Publikation
Seeds & Soil
(08.03.2019) Volkart Schmidt, Yvonne; Hoffmann, Claire; Veillat, Aline
La définition de la culture s’est établie avec le travail de la terre et marque un jalon important dans l’histoire des relations des humains avec la nature. Face à la dégradation de la biodiversité, à la privatisation des grains, à la pollution et au changement climatique, diversifier les formes d’agriculture, trouver d’autres manières d’utiliser les ressources, redécouvrir des savoirs oubliés ou utiliser autrement les possibilités de la numérisation sont des exigences urgentes pour la société, la technologie et la politique. Nombre d’artistes, chercheurs, architectes ou designers se penchent sur ces problématiques, utilisant diverses méthodes, subversives et visionnaires.
06 - Präsentation