National unity in cultural diversity: how national and linguistic identities affected Swiss language curricula (1914–1961)

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:innen
Giudici, Anja
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2017
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Paedagogica Historica
Themenheft
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
53
Ausgabe / Nummer
1-2
Seiten / Dauer
137-154
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Taylor & Francis
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
By the end of the nineteenth century, the relationship between the state, language and schooling had become extremely close: a state was supposed to be “national”, and a real nation was supposed to be monolingual. This paper discusses the theory from the perspective of a multilingual state: Switzerland. In the 1914–1945 period the Swiss state’s multilingualism became part of the Swiss national identity and learning another national language became a matter of patriotic education. However, this new conception did not affect all curricula in the same manner.
Schlagwörter
Curriculum studies, multilingualism, language policy
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
940 - Geschichte Europas
400 - Sprache
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0030-9230
1477-674X
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
GIUDICI, Anja und Sandra GRIZELJ, 2017. National unity in cultural diversity: how national and linguistic identities affected Swiss language curricula (1914–1961). Paedagogica Historica. 2017. Bd. 53, Nr. 1-2, S. 137–154. DOI 10.1080/00309230.2016.1229348. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/23382