Comparing the structure of algorithms: the case of long division and log division

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:innen
Weber, Christof
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
12/2019
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:innen
Jankvist, Uffe Thomas
van den Heuvel-Panhuizen, Marja
Veldhuis, Michiel
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME
Verlagsort / Veranstaltungsort
Utrecht
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
This paper is a theoretical contribution to the comprehension of logarithms by means of comparing algorithms. First an algorithmic approach to the logarithm (so-called log division) is introduced, which then is compared with the standard division algorithm (long division). By working out mathe- matical correspondences and differences between the two algorithms, this approach focuses on structural aspects of two mathematical operations and their relations. Comparing algorithms in classrooms is proposed as a way of algorithmic thinking that would go beyond rote memorization.
Schlagwörter
Mathematical algorithms, Logarithms, Algorithmic Thinking, Comparison
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
06.02.2019
Enddatum der Konferenz
10.02.2019
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Deutsch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Unveröffentlicht
Begutachtung
Fachlektorat/Editorial Review
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
WEBER, Christof, 2019. Comparing the structure of algorithms: the case of long division and log division. In: Uffe Thomas JANKVIST, Marja VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN und Michiel VELDHUIS (Hrsg.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Utrecht: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME. Dezember 2019. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/27715