Auflistung nach Autor/Autorin "Wullschleger, Andrea"
Anzeige der Einträge 1-18 von 18
-
Adapting routines in schools when facing challenging situations. Extending previous theories on routines by considering theories on self-regulated and collectively regulated learning
Maag Merki, Katharina; Wullschleger, Andrea; Rechsteiner, Beat (2022-07-07)Journal of Educational ChangeRoutines play a major role in educational change in schools. But what happens if the routines performed by school staff fail to deal successfully with current challenges? What strategies aid adaptation of the routines in ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Early childhood teachers' mathematics-specific professional competence and its relation to the quality of learning support
Lindmeier, Anke; Seemann, Selma; Wullschleger, Andrea; Meyer-Wyder, Anuschka; Leuchter, Miriam; Vogt, Franziska; Moser Opitz, Elisabeth; Heinze, Aiso (2021-06-08)ZetetikeTeacher expertise research uses different approaches, among them competence models. The model of mathematics-specific professional competence in this study differentiates action-related and reflective competence, which ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Effects of teacher feedback behavior on social acceptance in inclusive elementary classrooms: Exploring social referencing processes in a natural setting
Wullschleger, Andrea; Garrote, Ariana; Schnepel, Susanne; Jaquiéry, Lea; Moser Opitz, Elisabeth (2020-01)Contemporary Educational Psychology01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Improving teaching, teamwork, and school organization: Collaboration networks in school teams
Wullschleger, Andrea; Vörös, András; Rechsteiner, Beat; Rickenbacher, Ariane; Maag Merki, Katharina (2023-01)Teaching and Teacher EducationWhereas previous studies on teacher collaboration have focused almost exclusively on improving teaching, this paper investigates collaboration in three highly important school improvement areas. Data for three collaboration ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Improving the quality of adaptive learning support provided by kindergarten teachers in play-based mathematical learning situations
Wullschleger, Andrea; Lindmeier, Anke; Heinze, Aiso; Meier-Wyder, Anuschka; Leuchter, Miriam; Vogt, Franziska; Moser Opitz, Elisabeth (2022-06-06)European Early Childhood Education Research JournalAdaptive learning support is a key element of high quality preschool education and includes the planning of learning situations and teacher–child interactions. The provision of effective adaptive learning support in ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Individuell-adaptive Lernunterstützung im Kindergarten. Eine Videoanalyse zur spielintegrierten Förderung von Mengen-Zahlen-Kompetenzen
Wullschleger, Andrea (2017)Wie können Kindergartenlehrpersonen den Aufbau von Mengen-Zahlen-Kompetenzen bei Kindern im Alter zwischen vier und sechs Jahren wirksam fördern? Ausgehend von dieser Frage werden zunächst fachliche, lernpsychologische und ...02 - Monographie -
Individuelle Lernunterstützung bei Regelspielen
Wullschleger, Andrea; Stebler, Rita (2020)Mehr ist mehr. Mathematische Frühförderung mit Regelspielen04A - Beitrag Sammelband -
Individuelle mathematikbezogene Lernunterstützung bei Regelspielen zur Förderung früher Mengen-Zahlen-Kompetenzen im Kindergarten
Wullschleger, Andrea; Stebler, Rita (2016-08-03)Perspektiven mathematischer Bildung im Übergang vom Kindergarten zur GrundschuleAnhand von Videoaufnahmen aus 29 Kindergartenklassen wird die individuelle mathematikbezogene Lernunterstützung durch die Pädagogin am Beispiel eines Regelspiels zur Förderung von Mengen- und Zahlenkompetenzen untersucht. ...04A - Beitrag Sammelband -
Kindergarten educators’ affective-motivational dispositions. Examining enthusiasm for fostering mathematics in kindergarten
Vogt, Franziska; Leuchter, Miriam; Dunekacke, Simone; Heinze, Aiso; Lindmeier, Anke; Kuratli Geeler, Susanne; Meier, Anuschka; Seemann, Selma; Wullschleger, Andrea; Moser Opitz, Elisabeth (2021)Early childhood teachers‘ professional competence in mathematicsAffective-motivational dispositions regarding the fostering of mathematics are an important aspect of early educators' professional competence, as educators are not following curricular programmes but need to seize moments ...04A - Beitrag Sammelband -
Kompetenzorientierten Unterricht planen. Diskussionsvorschlag eines theoriegestützten fächerübergreifenden Rahmenmodells
Wullschleger, Andrea; Birri, Thomas (2014)Beiträge zur Lehrerinnen- und LehrerbildungWelche Neuausrichtungen und Neugewichtungen werden im Bereich der Unterrichtsplanung im Kontext des Lehrplans 21 und der ihm zugrunde liegenden Idee der Kompetenzorientierung nötig? Wie sieht ein in der Ausbildung von ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Konzeptualisierung und Messung der Qualität der adaptiven Lernunterstützung in Lernsituationen mit mathematischen Regelspielen im Kindergarten. Eine Studie in Deutschland und der Schweiz
Meier-Wyder, Anuschka; Wullschleger, Andrea; Lindmeier, Anke; Heinze, Aiso; Leuchter, Miriam; Vogt, Franziska; Moser Opitz, Elisabeth (2022-01-01)Journal für Mathematik-DidaktikDie Qualität der adaptiven Lernunterstützung ist wichtig für die Förderung des mathematischen Lernens von Kindergartenkindern. Entsprechend bedarf es geeigneter Instrumente zur Bewertung der Planung, Durchführung ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Kooperation von Lehrpersonen im Hinblick auf Schulentwicklung. Forschungsstand und Forschungsperspektiven am Beispiel von sozialen Netzwerkanalysen
Wullschleger, Andrea; Maag Merki, Katharina; Rechsteiner, Beat; Rickenbacher, Ariane (2019-01)Lehrerprofessionalität und Schulqualität. Grundlagen der Qualität von Schule 404A - Beitrag Sammelband -
Modelling early childhood teachers’ mathematics-specific professional competence and its differential growth through professional development – an aspect of structural validity
Lindmeier, Anke; Seemann, Selma; Kuratli-Geeler, Susanne; Wullschleger, Andrea; Dunekacke, Simone; Leuchter, Miriam; Vogt, Franziska; Moser Opitz, Elisabeth; Heinze, Aiso (2020-01-31)Research in Mathematics EducationResearch on teacher knowledge has been criticised for taking too narrow a view on expertise. Therefore, teacher competence frameworks have been developed that are closely related to professional demands. Their practice-oriented ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Preconditions of teachers’ collaborative practice: New insights based on time-sampling data.
Maag Merki, Katharina; Grob, Urs; Rechsteiner, Beat; Rickenbacher, Ariane; Wullschleger, Andrea (2022-04-13)Frontline Learning ResearchPrevious findings on the preconditions of teachers’ collaboration are inconsistent. This might be related to the research methods used to assess the teachers’ collaborative practice. Retrospective assessments by self-report ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Regulation activities of teachers in secondary schools. Development of a theoretical framework and exploratory analyses in four secondary schools based on time sampling data
Maag Merki, Katharina; Grob, Urs W.; Rechsteiner, Beat; Wullschleger, Andrea; Schori, Nathanael; Rickenbacher, Anne (2021)Concept and design developments in school improvement research. Longitudinal, multilevel, and mixed methods and their relevance for educational accountabilityPrevious research has revealed that teachers’ regulation activities in schools are most relevant for sustainable school improvement. However, previous studies have severe methodological and theoretical shortcomings. This ...04A - Beitrag Sammelband -
School teams’ regulation strategies for dealing with school-external expectations for school improvement
Wullschleger, Andrea; Rickenbacher, Ariane; Rechsteiner, Beat; Grob, Urs; Maag Merki, Katharina (2022-04-29)Research in EducationSchool-external expectations regarding implementation of reforms and innovations often do not lead to successful school improvement processes in schools. To better understand these processes in schools, this paper aims to ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Teachers involved in school improvement: Analyzing mediating mechanisms of teachers’ boundary-crossing activities between leadership perception and teacher involvement
Rechsteiner, Beat; Compagnoni, Miriam; Wullschleger, Andrea; Schäfer, Lisa Maria; Rickenbacher, Ariane; Maag Merki, Katharina (2022-08)Teaching and Teacher EducationTeachers are drivers for change in school improvement. However, not all teachers participate in further developing schools' educational practice. This study aimed to understand conditional factors in teachers' involvement. ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift -
Wird Kooperation als nützlich wahrgenommen und zeigen sich bereichsspezifische Unterschiede? Soziale Netzwerkanalysen in Schulteams in Bezug zu drei Schulentwicklungsbereichen
Wullschleger, Andrea; Maag Merki, Katharina; Rechsteiner, Beat; Rickenbacher, Ariane (2022)Zeitschrift für PädagogikDer Beitrag verfolgt das Ziel, die Qualität der Kooperation in Primarschulen in den drei Schulentwicklungsbereichen Unterrichtsentwicklung, Teamentwicklung und Organisationsentwicklung zu vergleichen. Dazu wurde die ...01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift