IRF: Institutional Repository FHNW
Welcome to the publication and research database of the FHNW University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland.
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Selbständigerwerbende in der Schweiz. Auswertung der Europäischen Erhebungen über die Arbeitsbedingungen 2005 und 2015
(Hochschule für Wirtschaft FHNW, 2017) Pekruhl, Ulrich; Vogel, Christoph
Je nach Definition sind zwischen ca. 8% (SAKE, 2016) und gut 10% (OECD, 2017) der Schweizer Erwerbstätigen Selbstständig tätig. Weil sich die Arbeitsanforderungen, -formen und -inhalte von Selbständigerwerbenden teils stark von den Arbeitscharakteristika von Angestellten unterscheiden, nehmen wir an, dass sich zwischen den beiden Untersuchungsgruppen Unterschiede hinsichtlich der Arbeitszeiten, der Belastungen und Ressourcen bei der Arbeit, des Gesundheitszustands sowie hinsichtlich verwandter Merkmale finden lassen. Weiter wird angenommen, dass es je nach Form der Selbstständigkeit auch innerhalb der Gruppe Unterschiede in den erwähnten Merkmalen gibt. Ausgehend von dieser Annahme haben wir im Rahmen der vorliegenden Studie untersucht, inwiefern sich Selbständigerwerbende hinsichtlich der Arbeitszeiten, Belastungen und Ressourcen sowie hinsichtlich ihrer Gesundheit von Arbeitnehmenden unterscheiden. Dabei werden gewisse Resultate auch mit den Daten aus dem Jahr 2005 verglichen. Die Ergebnisse dazu werden im ersten Teil des Berichts dargestellt (vgl. Kapitel 3). Basierend auf einer explorativen Gruppenbildung folgt im zweiten Teil (vgl. Kapitel 4) eine Gegenüberstellung verschiedener Berufsgruppen von Selbständigerwerbenden. Dabei werden auch besondere Formen der Selbstständigkeit beleuchtet.
05 - Research report or working paper
Social Commerce Schweiz 2022. Social Media und E-Commerce in der Schweizer Bevölkerung
(Hochschule für Wirtschaft FHNW, 2022) Peter, Marc K.; Niedermann, André; Zachlod, Cécile; Lindeque, Johan Paul; Lerch, Karin; Dalla Vecchia, Martina; Gnocchi, Aldo
Seit einiger Zeit etabliert sich in der Schweiz das Thema Social Commerce. Bei Social Commerce handelt es sich um eine neue Art der Vernetzung von Kundinnen und Kunden mit dem elektronischen Handel, um den Absatz über Social Media zu steigern. Durch die stetig wachsende Beliebtheit von Social Media bietet sich insbesondere für KMU (kleine und mittelgrosse Unternehmen) ein relativ effizienter und direkter Kommunikations- und Verkaufskanal an. Ziel der Studie ist eine systematische Erhebung der Plattformen, Anbieter sowie Nutzungsart und -häufigkeit von Social Media und Onlineshops, sprich Social Commerce (Begriffsdefinition ab Seite 13). Zu diesem Zweck wurden im ersten Quartal 2022 1'008 Interviews in der Deutsch- und Westschweiz durchgeführt. Nachfolgend werden die wichtigsten Resultate zusammengefasst.
02 - Monograph
Innovation management in small and large companies: comparative insights from Switzerland
(19.09.2025) Metuzale, Kristine; Widmer, Moritz David; Meyer, Dario; Meyer, Rolf; Lupa-Wójcik, Iwona; Murzyn, Dorota
Innovation is a key driver of growth, competitiveness, and technological progress at both micro and macro levels. Despite Switzerland's position as the world’s most innovative country, there is limited research on how innovation is managed within its businesses. This study addresses this gap and explores how small and large Swiss companies establish innovation strategies, processes, and structures to achieve organisational goals. This comparative study examines innovation management in small (10–49 employees) and large (250+ employees) Swiss companies across various industries, using qualitative semi-structured interviews with innovation leaders. Findings show that while both groups prioritize innovation, their approaches differ. Large companies rely on structured processes but often face bureaucratic barriers to radical innovation. In contrast, small firms benefit from agility and intuitive practices but may lack efficiency due to informal processes and limited evaluation. Innovation culture is easier to shape in small firms through direct leadership, where as large firms struggle to encourage risk-taking. The study suggests that large firms can enhance innovation by adopting more agile methods, while small firms could benefit from more structured planning and evaluation. This paper enriches academic understanding of innovation management by providing a qualitative comparison of small and large Swiss businesses and offers practical insights for companies and policymakers aiming to strengthen innovation capabilities.
04B - Conference paper
Frauen in Verwaltungsräten und Geschäftsleitungen mittelgrosser Unternehmen: Lösungen für eine nachhaltige Förderung
(IQB Institut für Qualitätsmanagement und Angewandte Betriebswirtschaft, 2022) Tekaya, Yosra; Lüthi, Dominic; Würmli, Marcel; Bischof, Nicole; Toscana-Ruffilli, Rosella; Oberholzer, Bernhard
05 - Research report or working paper
Unveiling KOC impact: strengthening brand competitiveness through gen z's purchase intentions
(2024) Freiburghaus, Teresa; Hofstetter, Charlotte; Miller, Barbara Therese; Do, Thi Hai Ninh
In the dynamic and fast-evolving landscape of marketing, staying attuned to emerging trends has become pivotal for brands seeking to gain a competitive edge. Remarkably, the strong growth of technology and social media platforms has led to the emergence of innovative and effective marketing strategies. Among these, Influencer Marketing has seen significant growth. Recently, Key Opinion Consumer (KOC) within Influencer Marketing has emerged, notably impacting consumers, especially the younger generation. Therefore, this study identifies key factors of KOC that influence the purchase intentions of young consumers while also uncovering new elements that brands can leverage to enhance their competitive capabilities. This research is grounded in the Theory of Reasoned Action (TRA). It reflects the influence of expertise and the appeal of prominent influencers, which were used to derive variables for the research model. By sampling 300 individuals aged 15-24 (Gen Z) who regularly shop on e-commerce platforms and analysing the data using SPSS 26, the results indicate that four factors of KOC influence the purchase intentions of Gen Z e-commerce users. These factors include objectivity, trust, entertainment, and familiarity. Based on these findings, the study offers several recommendations for brands to apply KOC Marketing trends to enhance their competitiveness effectively. Additionally, the study establishes a comparative framework between KOC Marketing and the widely prevalent KOL Marketing.
06 - Presentation