Auflistung nach Autor:in "Schmid, Michael J."
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- PublikationAchievement-motivated behavior in individual sports: evidence for the construct and criterion validity of the AMBIS-I coach-rating scale(Bursa Uluda? University, 24.02.2020) Zuber, Claudia; Schmid, Michael J.; Conzelmann, Achim [in: Journal of Sports Science and Medicine]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationDas Systemische am systemischen Coaching(Deutscher Wirtschaftsdienst, 08/2023) Geramanis, Olaf; Geissler, Karlheinz; Laske, Stephan; Orthey, Astrid; Schmid, Michael J. [in: PersonalEntwickeln. Das aktuelle Nachschlagewerk für Praktiker]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationDas „arbeitsfähige Team“ – der fünfte Produktionsfaktor. Wie sich die Gruppe selbst organisiert(Deutscher Wirtschaftsdienst, 05/2023) Geramanis, Olaf; Geissler, Karlheinz; Laske, Stephan; Orthey, Astrid; Schmid, Michael J. [in: PersonalEntwickeln. Das aktuelle Nachschlagewerk für Praktiker]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationMore success with the optimal motivational pattern? A prospective longitudinal study of young athletes in individual sports(Frontiers Research Foundation, 20.01.2021) Schmid, Michael J.; Charbonne, Bryan; Conzelmann, Achim; Zuber, Claudia [in: Frontiers in Psychology]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationPatterns of achievement-motivated behavior and performance as predictors for future success in rowing: A person-oriented study(SAGE, 09.09.2020) Schmid, Michael J.; Conzelmann, Achim; Zuber, Claudia [in: International Journal of Sports Science & Coaching]Talent selection in rowing is often solely based on anthropometric and performance variables, even though psychological characteristics are considered to be important contributors to successful talent development. Because multidimensional talent models and holistic theories represent the state-of-the-art in talent research, we aimed to find patterns connecting psychological and performance variables to future success in rowing. Therefore, 22 coaches rated the achievement-motivated behavior represented by the variables proactivity, ambition and commitment of 65 competitive to high-level athletes (Mage = 17.2 ± 1.55 years) for the past year (t1). Additionally, the athletes performed several 2,000 m ergometer tests during that same period. At t2 (30 months later), each rower’s performance was evaluated based on the success at different competitions. To examine the results, we used the person-oriented Linking of Clusters after removal of a Residue (LICUR) method to identify the relationships between the achievement-motivated behavior and ergometer results at t1 and the success at t2. The rowers could be assigned to five clusters. Although the highly motivated rowers were not the fastest on the ergometer at t1, they were more likely to be in highest performance level at t2 compared to the other clusters (OR = 3.5, p < .05). By contrast, all the ambitionless rowers and unmotivated rowers were either racing at national level or had dropped out. In conclusion, certain patterns of achievement-motivated behavior and current performance are associated with future success (30 months later). The consideration of achievement-motivated behavior in the selection of rowers seems promising in this context.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationThe role of motivation in talent selection and development in competitive sport(Sport & Exercise Medicine Switzerland, 07.05.2021) Schmid, Michael J.; Schmid, Jürg; Zuber, Claudia [in: SEMS-journal]Die frühe und langfristige Förderung von Nachwuchsathleten stellt einen entscheidenden Faktor dar, wenn es darum geht, im Hochleistungssport international konkurrenzfähig zu sein. Unter den zahlreichen in der Literatur vorgeschlagenen Talentkriterien nimmt die Motivation eine Sonderrolle im Bereich der psychologischen Merkmale ein: Sie wird sportartenübergreifend in Praxis und Forschung als relevantes Kriterium für Leistungsentwicklung anerkannt. Der vorliegende Artikel soll einen Überblick über den aktuellen Stand der Talentforschung im Bereich der Motivation geben. Dabei werden zuerst die gängigsten Motivationstheorien im Leistungssport beschrieben, dann wird auf verschiedene Messverfahren und deren Vor- und Nachteile sowie auf die prognostische Relevanz der Motivation hinsichtlich der sportlichen Leistung eingegangen. Zum Schluss werden Implikationen für die Praxis abgeleitet. Es lässt sich zusammenfassen, dass die Motivation in verschiedener Hinsicht konzeptualisiert und operationalisiert wird. Die Wahl des passenden Messinstruments hängt vom Ziel der Erfassung ab. Um ein möglichst ganzheitliches Bild über die motivationale Verfassung eines Athleten oder einer Athletin zu erhalten, ist es sinnvoll, durch verschiedene Verfahren mehrere Aspekte der Motivation zu beurteilen. Introduction01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationSelbstorganisation durch Selbsdiagnose(Deutscher Wirtschaftsdienst, 2017) Geramanis, Olaf; Laske, Stephan; Orthey, Astrid; Schmid, Michael J. [in: Personal Entwickeln : das aktuelle Nachschlagewerk für Praktiker. Aktualisierungslieferung Nr. 221]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationTeams sind keine Gruppen. Gruppendynamik - der "blinde Fleck" der Agilität.(PersonalEntwickeln, 07/2022) Geramanis, Olaf; Laske, Stephan; Orthey, Astrid; Schmid, Michael J. [in: PersonalEntwickeln]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationTeams sind keine Gruppen. Gruppendynamik – der „blinde Fleck“ der Agilität(Deutscher Wirtschaftsdienst, 2023) Geramanis, Olaf; Geissler, Karlheinz; Laske, Stephan; Orthey, Astrid; Schmid, Michael J. [in: PersonalEntwickeln. Das aktuelle Nachschlagewerk für Praktiker]04A - Beitrag Sammelband