Institut für Mobile und Verteilte Systeme
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/43
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Publikation Active Data logger(12/2011) Krebs, Matthias Christian; Stamm, ChristophIn the project „Active Data Logger“ we investigate the design of embedded data acquisition systems when focusing on mobility, efficiency and coverage of as many use cases as possible. Mobile data acquisition systems are needed in many fields of research and productive environments that require mobility, and they have different requirements than non-mobile data acquisition systems. After all, data collection and analysis is a very important task, as it provides a basis for gaining knowledge and taking decisions based on the results. The feasibility of a universal mobile data acquisition system is demonstrated with a proof of concept design and implementation which covers multiple use cases.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Aktorenmodel am Beispiel Erlang(12/2010) Gruntz, DominikUm die Leistung von Mehrprozessorkernen nutzen zu können, müssen Programme so geschrieben sein, dass die verfügbaren Prozessoren auch beschäftigt werden. Die Entwicklung solcher Programme ist jedoch eine grosse Herausforderung. Erleichterung versprechen Konzepte wie das Aktorenmodell. In diesem Artikel wird das Aktorenmodell im Kontext der Programmiersprache Erlang vorgestellt und es wird aufgezeigt, dass auch dieses Modell seine Tücken hat.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Am Rande des Weltalls(12/2012) Hudritsch, Marcus; Schindler, Martin; Krebs, Matthias ChristianBis vor einigen Jahren war es alleine den Raumfahrtorganisationen wie der NASA vorbehalten, Bilder der Erde aus dem Weltall zu erstellen. Heutzutage stehen aber immer mehr moderne Technologien wie Mobilfunk, GPS und hochauflösende Kameras jedermann zur Verfügung und dies zu erschwinglichen Preisen. Deshalb sind nun auch ambitionierte Hobby-Weltraumforscher in der Lage, mit geringem finanziellem Aufwand erstaunliche Bilder der Erde aus der Stratosphäre zu produzieren und Messdaten zu sammeln.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Android API Levels(12/2011) Gruntz, DominikMit jeder neuen Android Version werden auch immer neue Features unterstützt. Mit Android 2.0 (Eclair) wurde Multi-Touch eingeführt, seit Android 2.3 (Gingerbread) ist neu die Kommunikation über NFC (Near Field Communication) möglich und Android 3.0 (Honeycomb) kennt neben Activities auch Fragments, um die UI-Möglichkeiten von Tablets besser unterstützen zu können. Der Programmierer muss bei jeder Applikation entscheiden, auf welcher Version er seine Programme entwickelt, und dabei Vorwärts- und Rückwärtskompatibilität beachten. Wir diskutieren dies in diesem Artikel am Beispiel einer Applikation, welche (optional) für den Austausch von Daten auch NFC verwenden soll.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Android Best Practices to Improve Battery Efficiency(12/2014) Yereaztian, Chris; Luthiger, JürgMulti-core CPUs, motion sensors and multiple wireless radios all draw a significant amount of power which make a regular battery recharge a necessity. Applications, which extensively use the available hardware, reduce the battery runtime severely. Continuous motion sensor recording excessively stress a smartphone’s CPU preventing it from entering a deep sleep state. Android 4.4 introduces a new batchmode for sensors data to keep the CPU asleep for longer periods of time by delaying the reporting of new data from the sensors. The same technique is applied when writing to flash memory. When using a content provider to store data write amplification occurs, which affects writing performance negatively. The longer write times due to the reduced writing speed decrease the battery efficiency even more. A similar batch-oriented strategy reduces the occurrence of write amplification. In return, the reduced writing time improves the battery efficiency.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Automated Testing in the Internet of Things(12/2016) Dobler, Thomas; Khatchatourov, Artem; Stamm, Christoph; Weck, WolfgangThis article presents a novel approach to testing distributed systems. Our automated test environment (ATE) is created to validate the BACnet/IT building automation protocol and is easily adaptable to other domains. During development of the new BACnet/IT reference implementation, we had to face several testing challenges. Based on that, we derived requirements for the ATE. The result is a flexible and lightweight test environment, which consists of only a few interacting components. Our ATE is able to simulate real-life situations like a power outage or a replacement of a BACnet/IT device. Further, it allows manipulating the behavior of BACnet/IT components during runtime. With such a test environment it is possible to automate tests in a straightforward and efficient way.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Automatisierung von Systemtests im industriellen Umfeld(12/2011) Kellner, Anja; Kropp, MartinContinuous Integration Umgebungen werden in der Regel im Software-Entwicklungszyklus für die kontinuierliche Integration der Software eingesetzt. In diesem Artikel zeigen wir, dass sich solche Systeme auch hervorragend für die Realisierung von automatisierten Testinfrastrukturen im industriellen Umfeld eignen. Im vorliegenden Anwendungsfall wird damit eine fast vollständig automatisierte System- und Akzeptanztestumgebung von Softwareprodukten zur Überwachung und Steuerung von Messtechnik-Sensoren erreicht.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation aWall: Agile Collaboration using Large Digital Multi-Touch Cardwalls(12/2016) Anslow, Craig; Burkhard, Roger; Kropp, Martin; Mateescu, Magdalena; Vischi, Dario; Zahn, CarmenDespite the availability of many digital agile board tools, most co-located agile software teams still use physical cardboards for their daily standup meetings. This is due to the fact that existing digital agile boards lacks supporting a collaborative workspace, direct interaction for the whole team in meetings, or making project information directly visible. In this paper we present aWall, a digital agile cardwall designed for the highly collaborative agile work style using large multi-touch wall displays. The effectiveness of aWall was evaluated in a user study with eleven software practitioners. Our findings indicate that aWall enables and encourages team work due to the large size of the wall, accessibility and visibility of large amounts of information, and possibility of customization of the interface. Based on this work, we suggest that augmenting digital cardwalls with large interactive touch technology and new interaction concepts is a useful way to support effective collaborative agile software development processes.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation BACnet/IT – Gebäudeautomation in Zeiten des Internets(03/2018) Weck, WolfgangÜber die letzten Jahrzehnte hat Datenkommunikation in verschiedenen Anwendungsbereichen Einzug gehalten und zu jeweils eigenen Lösungen geführt. So haben die Gebäudeautomations-Ingenieure für ihre Zwecke verschiedene Datennetzwerkstandards entwickelt, die sich in der Industrie und in bestehenden Gebäuden etabliert haben. Zugleich hat sich aus verschiedenen Anwendungen wie der Datenverarbeitung und der Büroinformation die bekannte Internet-Technologie entwickelt. Diese ist mittlerweile so verbreitet, dass eine Sogwirkung einsetzt: Dank hoher Stückzahlen, Marktmacht, Bekanntheit usw. wird es immer interessanter die Internet-Standards anstelle eigener, anwendungsspezifischer zu nutzen. Wie man zwei etablierte Standards – BACnet aus der Gebäudeautomation und die IT-Netze der Gebäude-Nutzer – zusammenbringen kann, ohne dass sich eine der beiden Welten komplett der anderen unterwirft, haben wir in einem KTI-geförderten Projekt zur Konvergenz der Gebäudeautomation und IT-Welt untersucht.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Badminton-Smash Geschwindigkeitsmessung(12/2012) Stamm, ChristophIm Gegensatz zu internationalen Tennisturnieren, wo die Ballgeschwindigkeitsmessung bei Aufschlägen seit vielen Jahren zum Standard gehört, gibt es bei entsprechenden Badmintonturnieren keine vergleichbaren Messungen. Solche Geschwindigkeitsmessungen sind primär als Bereicherung für die Zuschauer gedacht, können darüber hinaus aber auch den Spielern, Trainern und Ausrüstern wichtige Informationen liefern. Wir beschreiben in diesem Artikel unseren Ansatz zur Geschwindigkeitsmessung von Schmetterbällen in Badminton und berichten über erste Erfahrungen mit unserem Messsystem an den Badminton Swiss Open 2012 in Basel.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Benefits of card walls in agile software development. A systematic literature review(Springer, 2022) Sallin, Marc; Kropp, Martin; Stray, Viktoria; Stol, Klaas-Jan; Paasivaara, Maria; Kruchten, PhilippeCard walls are often used to visualize various aspects of the software development process. They are an essential and widespread agile practice. Despite the drawback of physical card walls, its digital version is often not considered a sufficient alternative. This paper aims to find the reason for this and suggests how to evolve digital card walls into a viable alternative. We conducted a systematic literature review and analyzed twenty-two studies. We identified which desirable effects agile teams get from card wall usage and derived a set of properties a card wall needs to achieve those effects. Furthermore, we suggested a typology of card walls to compare the benefits and challenges among them.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Beyond REST: GraphQL with Java(17.10.2019) Gruntz, DominikRESTful Web services are well established for accessing data from the backend, but REST interfaces have their disadvantages and constraints. That’s why Facebook developed GraphQL as an alternative. In this talk the goals and principles of GraphQL are presented. We will look at GraphQL's Schema Language and its Query Language and play around with the GraphQL API of github. Using an example application we will show how Java can be used to build a GraphQL server which supports queries, mutations and notifications.06 - PräsentationPublikation Enhancing agile team collaboration through the use of large digital multi-touch cardwalls(Springer, 2017) Kropp, Martin; Anslow, Craig; Mateescu, Magdalena; Burkhard, Roger; Vischi, Dario; Zahn, Carmen; Baumeister, Hubert; Lichter, Horst; Riebisch, Matthias04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Equivalence Testing Mobile Apps(12/2012) Denzler, Christoph; Kröni, Daniel; Moschko, MaximMobile apps are often developed and then evolved on more than one mobile operating system. For the publisher of such apps, the problem is how to ensure equivalence of the product on the various platforms, in the sense of acting equivalently with respect to a test set. In this paper we present an approach that tackles this problem from two directions: architecture and testing. First we will explain the role and pitfalls of reference architectures. Then we will present our equivalence testing framework. It is based on mocking components of the target implementation. Instead of implementing mock components for all platforms, our approach is to implement these mocks only once and run them on a central server. On the tested target device, stub components are injected that forward to their server-based counterparts. Thus the exactly same test code is applied to all platform specific implementations.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Highspeed Videoverarbeitung(12/2011) Schindler, Martin; Stamm, ChristophHochgeschwindigkeitskameras werden oft zur Überwachung sehr schneller, vollautomatisierter, industrieller Prozesse eingesetzt. Im Zuge der Marktanforderung, dass die einmal aufgenommenen Prozesse immer schneller zu analysieren sind, soll das aufgenommene Bildmaterial nicht nur zur Dokumentation des Ablaufes dienen, sondern soll vielmehr Bildverarbeitung in Echtzeit verwendet werden. Dabei werden die Bilddaten mit hoher Bildrate (z.B. 200 Bilder pro Sekunde) an einen Rechner übertragen, auf diesem mit neu entwickelten, parallelen, adaptiven Algorithmen analysiert und bei Bedarf Ereignisse in Echtzeit ausgelöst, welche den Automationsprozess steuern. Die Herausforderungen dabei liegen primär in der effizienten Verarbeitung der hohen Datenmengen, welche in Zukunft durch ansteigende Bildraten noch erhöht werden sollen.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Interactive Digital Cardwalls for Agile Software Development(Springer, 2016) Kropp, Martin; Brown, Judith M.; Anslow, Craig; Gossage, Stevenson; Mateescu, Magdalena; Biddle, Robert; Anslow, Craig; Campos, Pedro; Jorge, Joaquim04A - Beitrag SammelbandPublikation Interactive use-case generation tool for functional REST API testing(Hochschule für Technik FHNW, 18.08.2023) Volken, Jonas; Leu, Benjamin; Kropp, Martin; Affolter, Fabian; Tesitifi GmbHSoftware is an integral part of any business, which makes the significance of high-quality software in today’s digital age undeniable. However, despite the advancements in software testing, challenges persist in efficiently planning, generating, and executing test cases, particularly for REST API-based applications. This project addresses the issue by developing a sequence generator tool that enables testers to effortlessly create and execute sequences of requests, streamlining the creation of comprehensive test scenarios. By simplifying the process of connecting response values to subsequent request values, the software seeks to maximize test coverage, improve test quality, and enable testers to focus more on software quality enhancement than the efforts of test construction. The client for this project is Testifi GmbH, a company dedicated to enhancing software delivery processes through DevOps integrations and AI-automated quality assurance solutions. The main focus of the project was to find out if the test quality increased by using the sequence generator tool due to more edge cases and more complex scenarios being tested compared to manual API testing, as well as showing if the efficiency improvement can be measured in reduced amount of time necessary for creation sequences. To answer these questions and develop an application that offers value for Testifi GmbH, a literature review was conducted on the subjects of basic user interface design and user experience concepts for advanced users. Based on the findings, the user interface of the application was outlined and the software implemented. During development and with the finished product, multiple sets of user tests were conducted with users experienced in working with APIs, to improve the design and software during development, and to gain insights about the effectiveness of the final product. Those tests showed that the main goals of the project could be reached by demonstrating a considerable amount of time saved by using the application, while also outperforming manual testing methods in efficiency and ease of use. Key features like the linking of response values to subsequent request values and the suggestion of such links based on Testifi’s Pulse Artificial intelligence (AI) as well as previously created sequences were well received by testers and customer. The literature review also proved to be very valuable as users praised the straightforward design, while never missing any important data. When Testifi GmbH integrates the end product in their pulse workflow, its ability to create sequences easily and intuitively as well as the potential of the additional link suggestions created by the tool to be used in improving the Pulse AI will be indispensable.11 - Studentische ArbeitPublikation IoT als Enabler für ein interaktives Schaufenster(03/2018) Luthiger, Jürg; Schoch, Robin; Stamm, ChristophAm Standort Brugg/Windisch betreibt die FHNW ein Maker Studio mit einem Schaufenster zur Präsentation von Wechselausstellungen. Um Passanten in die Wechselausstellungen einbeziehen zu können, sind lichtempfindliche Schalter am Schaufenster angebracht, mit denen die interaktiven Elemente einer Ausstellung gesteuert werden können. Diese Schalter und anderen interaktiven Elemente sind mit Technologien des Internet of Things (IoT) realisiert worden. Unter IoT wird die virtuelle Repräsentation realer, physischer Objekte verstanden, die untereinander mithilfe der Internet-Technologien kommunizieren können.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Large-Scale Indoor Tracking(12/2013) Krebs, Matthias Christian; Stamm, Christoph; Resch, ThomasIm Projekt „Large-Scale Indoor Tracking in transitorischen Räumen“ schliessen sich drei Forschungsinstitute von drei verschiedenen Teilschulen der FHNW mit externen Künstlern zusammen, um gemeinsam neue Trackingverfahren für ein interaktives Kunstwerk zu entwickeln. Der daraus entstandene interaktive Soundwalk „LautLots“ wurde im September 2013 im Badischen Bahnhof in Basel uraufgeführt. Die technischen Zielsetzungen, Hintergründe und Ergebnisse dieses Soundwalks werden in diesem Beitrag beleuchtet.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Maintenance and evolution of large scale software systems – Business, dev & ops challenges(10.02.2023) Rüegger, Janick; Kropp, MartinEven in the time of agile software development and devOps, maintenance and evolution of large-scale software systems remain challenging. This is not only caused by technical debt, but is heavily caused by lost knowledge, high complexity of micro-service architectures, difficult requirements management, not available documentation, and the complexity of communication among and coordination of the many stakeholders. In our session we will talk about the challenges we identified in our study and present new approaches to address these challenges.06 - Präsentation