Karlen, Yves
Loading...
Email Address
Birth Date
13 results
Search results
Now showing 1 - 10 of 13
- PublicationTeachers as learners and agents of self-regulated learning: The importance of different teachers competence aspects for promoting metacognition(Elsevier, 2023) Karlen, Yves; Hirt, Carmen; Jud, Johannes; Rosenthal, Amina; Eberli, Tabea [in: Teaching and Teacher Education]This study examines the extent to which teachers' competence aspects as self-regulated learners and agents of self-regulated learning (SRL) explain their self-reported and students' perceived promotion of metacognition. One hundred and eighty-five lower secondary school teachers participated in this study. The results reveal positive direct relationships between teachers' knowledge, self-efficacy, intrinsic interest value and the promotion of metacognition. Teachers’ own SRL skills and mindsets about SRL were indirectly related to the promotion of metacognition via their self-efficacy and intrinsic interest value. This study provides new evidence of the importance of teachers' dual competence profile for promoting metacognition.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationÜberfachliche Kompetenzen stärken. Anregungen für die Planung, Förderung und Einschätzung überfachlicher Kompetenzen(Pädagogische Hochschule FHNW, 06/2022) Karlen, Yves; Bühlmann, Franziska; Pfaffhauser, Rico; Compagnoni, Miriam; Pfaffhauser, Rico; Schuler, Nadine; Zimmerli, ClaudiaDas vorliegende Dossier liefert jedoch Impulse für die Planung, Förderung und Einschätzung der überfachlichen Kompetenzen. Anhand eines theoretischen Überblicks, einer Checkliste für die Planung, detailliert ausgearbeiteter Praxisbeispiele, mehrerer Berichte von Lehrpersonen aus dem Schulalltag sowie eines Katalogs mit Anregungen zur Förderung in den drei Zyklen werden verschiedene Vorgehens- und Umsetzungsweisen dargestellt.02 - Monographie
- PublicationÜberfachliche Kompetenzen fördern und diagnostizieren(Aargauischer Lehrerinnen- und Lehrerverband (alv), 2020) Karlen, Yves; Bäuerlein, Kerstin [in: Schulblatt Aargau/Solothurn]01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
- PublicationThe role of implicit theories in students' grit, achievement goals, intrinsic and extrinsic motivation, and achievement in the context of a long-term challenging task(Elsevier, 2019) Karlen, Yves; Hirt, Carmen; Maag Merki, Katharina; Suter, Francesca [in: Learning and Individual Differences]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationPlay it safe or play to learn: mindsets and behavioral self-regulation in kindergarten(Springer, 2019) Karlen, Yves; Compagnoni, Miriam; Maag Merki, Katharina [in: Metacognition and Learning]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationNew ways in fostering self-regulated learning at university: How effective are web-based courses when compared to regular attendance-based courses?(Hogrefe, 2019) van der Beek, Sophie; Bellhäuser, Henrik; Karlen, Yves; Hertel, Silke [in: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationEine Forschungs- und Evaluationsstudie zum Lernen und Arbeiten in Lernlandschaften und im Regelunterricht an der Sekundarschule Seuzach(Pädagogische Hochschule FHNW, 2019) Karlen, Yves; Hirt, Carmen05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublicationThe effects of self-regulation training on self-regulated learning competencies and cognitive load. Does socioeconomic status matter?(Routledge, 2019) Stebner, Ferdinand; Schuster, Corinna; Dicke, Theresa; Karlen, Yves; Wirth, Joachim; Leutner, Detlev; Tindall-Ford, Sharon; Agostinho, Shriley; Sweller, John [in: Advances in Cognitive Load Theory: Rethinking Teaching]04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
- PublicationSind Gymnasiastinnen und Gymnasiasten mit mehr Grit erfolgreicher? Untersuchung der Zusammenhänge zwischen Grit, selbstreguliertem Lernen und Lernerfolg(Springer, 2018) Karlen, Yves; Maag Merki, Katharina; Hirt, Carmen; Suter, Francesca [in: Unterrichtswissenschaft]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationSelbstreguliertes Lernen in unterschiedlichen Phasen des Bildungsverlaufs(Springer, 2018) Karlen, Yves [in: Unterrichtswissenschaft]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift