Schmitz, Anke
Lade...
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Schmitz
Vorname
Anke
Name
Schmitz, Anke
72 Ergebnisse
Suchergebnisse
Gerade angezeigt 1 - 10 von 72
- PublikationLesekompetenz – Konstrukt, Determinanten und Möglichkeiten zur Verbesserung von Verstehensleistungen(21.10.2024) Schmitz, Anke06 - Präsentation
- PublikationPotenziale von Design-based Research in der Kollaboration mit Lehrpersonen - Einblicke in das Schulentwicklungsprojekt «Mündlichkeit im sprachbewussten Fachunterricht»(23.08.2024) Gregori, Nina; Mohler, Laura; Schmitz, Anke06 - Präsentation
- PublikationProfessionalisierung von Lehrpersonen am Beispiel des strategischen Lesens(22.08.2024) Schmitz, Anke06 - Präsentation
- PublikationBlick in die Feuilltons mit Anke Schmitz(Radio SRF 2 Kultur, 14.03.2024) Schmitz, Anke07 - Audio- oder Videomaterial
- PublikationLesestrategien für das Verstehen von Kurzprosatexten im Printformat und in digitaler Form(2024) Schmitz, Anke; Kernen, Nora; Holzwarth, Kyra Christina; Dannecker, Wiebke06 - Präsentation
- Publikation06 - Präsentation
- PublikationVerständlichkeit mündlicher Erklärungen von Sportlehrkräften. Zum Einfluss von Kohärenzbildungshilfen auf das Regelverständnis von Schüler*innen(Springer, 2024) Heemsoth, Tim; Krieger, Claus; Frerichs, Rieke; Schmitz, Anke; Wallot, Sebastian; Härtig, Hendrik; Leiss, Dominik [in: German Journal of Exercise and Sport Research]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationProfessionsorientierte Ausbildung von Deutschlehrpersonen. Zum Status Quo am Beispiel einer schweizerischen Hochschule(2024) Schmellentin Britz, Claudia; Schmitz, Anke06 - Präsentation
- PublikationStrategies for expository and literary texts. Students’ perspectives on text type-specific cognitive and metacognitive reading strategies(ARLE, 12.08.2023) Schmitz, Anke; Dannecker, Wiebke [in: L1-Educational Studies in Language and Literature]Based on the assumption that reading strategies facilitate text comprehension and that they should differ regarding types of texts, this study aims at analysing which cognitive and metacognitive reading strategies are applied by university students (N = 54) for reading a narrative text compared to an expository text. To measure text-specific reading strategies, different channels of information were included such as highlighting of text segments qualitatively and quantitatively, qualitative and quantitative note-taking as well as the coherence of notes, and self-reported strategy use after reading. The findings show that students’ highlighting of text segments and note-taking differ regarding the type of text in amount and depth of processing, indicating a greater depth of processing for narrative texts. The self-reported strategies for reading the two types of texts also reveal differences in terms of the frequencies of applying elaborative and metacognitive strategies. Moreover, correlation analyses show that there is more correspondence between the reading strategies in the narrative condition compared to the expository condition. In sum, the students adapt their reading strategies to the types of texts and it appears that narrative text was read in a more strategic and deeply oriented manner than the expository text.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift