Torpus, Jan-Lewe
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Torpus
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Jan-Lewe
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Torpus, Jan-Lewe
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Publikation Medien*ökologische Gestaltungsprinzipien für eine bio*inklusive Lebensraumgestaltung(TUDpress, 2024) Gerloff, Felix; Torpus, Jan-Lewe; Ibach, Merle; Augsten, Andrea; Vogelsang, AxelIn der Ökologie ist jedes menschliche Eingreifen ein Wagnis mit unvorhersehbaren Risiken. Ein naives Sichselbstüberlassen der ‘Natur’ ist in postindustriell zersiedelten Kulturlandschaften des Anthropozäns allerdings auch keine Lösung. Eine nachhaltige Transformation menschlich geprägter (Stadt-)Landschaften, Architekturen und Lebensweisen erfordert nachvollziehbare Mittel nicht nur zur Inklusion menschlicher Anspruchsgruppen, sondern auch der Belange anderer Lebewesen, des Terrains und des Planeten, ohne die bisherigen patriarchalen und extraktivistischen Praktiken zu reproduzieren. Ein nicht-reduktiver Umgang mit der Komplexität von ‘wicked problems’ kann in der Auseinandersetzung mit der biologischen Ökologie erlernt werden. Gestaltungsanspruch und -verfahren orientieren sich anstelle des Ingenieurwesens am Leitbild des Gärtnerns und der Landschaftspflege (Schwarz 2019). Wir plädieren für einen interdisziplinären, iterativen und kontextsensitiven Ansatz. Durch empirische Verbindungen von Analyse und Design sowie einen gemeinschaftlichen Lern- und Bildungsprozess soll Wirkung erreicht, evaluiert und vermittelt werden. Ein ökologisches Verständnis weltlicher Zusammenhänge liesse sich so konkret in bio*inklusive Gestaltungsformen zukünftiger mehr-als-menschlicher Mitwelten überführen.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation WalkApp(14.05.2023) Spindler, Cedric; Torpus, Jan-Lewe; Gerloff, Felix; Schauer, InesPeople visit peri-urban recreation areas and nature reserves for a variety of reasons: to relax, observe nature, go for a walk, walk the dog, do sports, meet friends and much more. They are often not informed in depth about the different habitat types and their inhabitants and are also not aware of how much work goes into maintaining such areas. With the WalkApp, we tried to inform visitors on site and to involve them by context aware content presentation. A key feature of the WalkApp is that the Mitwelten datasets of the Reinacher Heide nature and recreation area are presented in the local outdoor context. Images, texts, infographics or sound documents are offered location-sensitively and thus context aware via a mobile device. A medial expanded walk should feel like you are on a walk with a biologist friend who occasionally points out interesting biological phenomena or sociopolitical conflicts. The eyes should not be constantly fixed on the mobile device so that the surrounding nature receives sufficient attention. Only when users approach a hotspot, they are alerted by a beep to a possibly interesting topic. The app also invites visitors of the Reinacher Heide to upload photos of their observations via the reporting platform WildeNachbarn. WalkApp users can choose from three different experience modes: ‘Living creatures and habitats’ informs with texts and images about the surrounding nature, ‘Points of View’ offers audio documents of expert interviews, and ‘Contributions of the Community’ displays uploaded visitor photos.06 - PräsentationPublikation Mitwelten. Medienökologische Infrastrukturen für Biodiversität(27.01.2023) Torpus, Jan-LeweDeutsch: Die Zunahme der menschlichen Bevölkerung und Industrialisierungsprozesse führen zu einem weltweiten Lebensraumverlust und Artensterben. Die industrielle Landwirtschaft führt zu Agrarwüsten, die Wildtieren weniger Lebensgrundlagen bieten, als menschliche Siedlungen mit Kleinstrukturen und Gärten. Bislang wurden Grünflächen bei der Siedlungsgestaltung auf den Menschen ausgerichtet, während der Mensch aus der Naturschutzbiologie ausgeschlossen wurde. Die vermeintlichen Gegensätze zwischen Natur, Kultur und Technik sollten in ein konstruktives Zusammenspiel gebracht werden, um die Biodiversität in stadtnahen Gebieten zu fördern. Das Forschungsprojekt Mitwelten vertritt eine posthumanistische, anthropodezentralisierte Haltung: Es versucht, die zentrale Stellung des Menschen aufzulösen und ihn als blosses Element in das mehr als menschliche (more-than-human) Ökosystem zu integrieren. Das interdisziplinäre Projekt versucht, mit Instrumenten der Designforschung und der Natur-, Kultur- und Computerwissenschaften Gestaltungsansätze zur Förderung der Biodiversität in Wohn- und Erholungsgebieten zu entwickeln. Im Rahmen von drei Feldstudien in und um Basel (Schweiz) wurde untersucht, wie mediengestalterische Interventionen auf der Grundlage eines ‘IoT-Toolkits’ (Internet of Things Toolkit) die Biodiversität in lokalen Ökosystemen verbessern können. Die eingebettete medientechnische Infrastruktur bildet ein 'response-able environment', das die Bedürfnisse und Beiträge von Tieren und Pflanzen integriert und das Zusammenleben fördert. English: The increase in the human population and industrialization processes are leading to a worldwide loss of habitats and species. Industrial farming leads to agricultural desertification, which offers fewer living conditions to wild animals than human settlements with small-scale structures and gardens. Until now, however, green spaces in settlement design have been geared towards humans, while humans have been excluded from nature conservation biology. The supposed contradictions between nature, culture and technology should be brought into a constructive interplay to promote biodiversity in peri-urban areas. The attitude of the Mitwelten research project is post-humanistic and post-natural: it attempts to dissolve the central position of humans and to integrate them as a mere element into the more-than-human ecosystem. The interdisciplinary project aims to provide design approaches for promoting biodiversity in residential and recreational areas using the tools of design research and the natural, cultural and computer sciences. Through three field studies carried out in and around Basel, Switzerland, it explores how media design interventions based on an ‘IoT Toolkit’ (Internet of Things Toolkit), can enhance biodiversity in local ecosystems. The embedded media-technological infrastructure forms a 'response-able environment' that integrates needs and contributions of animals and plants and promotes cohabitation.06 - PräsentationPublikation Ambient Information Design for a Work Environment(Springer Nature, 2023) Torpus, Jan-Lewe; Kovacevic, Toni; Navarro, José Javier04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Co-creation for biodiversity. Post-anthropocentric participatory design in urban environments.(29.03.2022) Gerloff, Felix; Geyer, Rebecca; Bedö, Viktor; Torpus, Jan-Lewe06 - PräsentationPublikation Immersion und Irritation: Emotionale und kognitive Aneignungsprozesse in der physischen Technosphäre(Universität Siegen, 2019) Heibach, Christiane; Torpus, Jan-Lewe; Simon, AndreasDurch ubiquitous computing-und Biofeedback-Technologien, die sich zuneh-mend in unsere Alltagswelt einfügen, bekommt der Begriff der Immersion jenseits seiner Zuordnung zu explizit künstlichen Bildwelten neue Dimensionen. Denn die responsiven Alltagsumgebungen verfügen zweifellos ebenfalls über immersive Qualitäten: Dabei affizieren sie allerdings nicht nur unsere visuelle Wahrnehmung, sondern erfassen uns gesamtleiblich und fordern uns zur Interaktion heraus. Zur Analyse der Wirkungsweisen dieser Technologien bedarf es daher eines umfassenden Verständnisses von Wahrnehmung und Verhalten, das intersensorische, kognitive und affektive Prozesse gleichermaßen berücksichtigt. Der Beitrag prä-sentiert Ergebnisse eines künstlerischen Forschungsprojekts, bei dem Testperso-nen in einer hochtechnisierten, abstrakten Umgebung über Sensoren mit den Raumelementen (Licht, Wind, Sound) verbunden waren. In diesem Setting konn-ten folgende Fragen reflektiert werden: Wie wirkt sich ein abstrakter, gleichwohl »lebendiger«, responsiver Raum auf das gesamtleibliche Empfinden aus? Welche Verhaltensstrategien entwickeln die Testpersonen im Laufe ihres Aufenthalts im Umgang mit dieser Umgebung? Die Ergebnisse des Projekts erlauben interessante Rückschlüsse auf die möglichen Konsequenzen der unsichtbaren Technologisie-rung unserer Lebenswelt.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Extending Museum Exhibits by Embedded Media Content for an Embodied Interaction Experience(ACM, 29.09.2018) Torpus, Jan-LeweThis paper presents the results of an interdisciplinary applied research project about the application potential of ubiquitous computing concepts and technologies for knowledge transfer and exhibition design in museums. By interweaving mediated information directly into the context of exhibits and by transferring knowledge through discovery-based embodied interaction, we intend to overcome problems of distraction and social isolation, normally caused by handheld devices and graphical user interfaces. Applying scenario-based prototyping with a distributed hardware system allowed us to evaluate three case studies at three renowned Swiss museums. During the development and the evaluations, we followed five design principles that led to insights relevant for museums, design practitioners, the HCI community and technology developers. We concluded that the approach generates surprising experiences that have to be balanced with the exhibits and are very useful for explaining complex processes and functions, but cannot be implemented as an exclusive exhibition concept.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Affect and Atmosphere in Controlled Responsive Environments(Springer, 07/2016) Simon, Andreas; Torpus, Jan-Lewe; Heibach, Christiane; Navarro, José Javier; Streitz, Norbert; Markopoulos, PanosWe explore the atmospheric potential and the affective connection between humans and their instrumented, responsive environments and develop corresponding artistic design strategies, evaluating ubicomp environments from a critical perspective, beyond pure application and usefulness. We have designed an abstract, cocoon-like, responsively mediated space and conducted a series of experiments with a total of 17 participants. Results show that participants experience affection, a coupling between themselves and the designed environment, and show strong cognitive engagement to understand and structure the environment through patterns of situation awareness and sensemaking.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Atmosphären neuer Technologien. Über ein Artistic Research Projekt(09.06.2015) Heibach, Christiane; Torpus, Jan-Lewe; Simon, Andreas06 - PräsentationPublikation Affective-responsive Environments(Zayed University Books, 2014) Torpus, Jan-LeweThis paper describes the concepts, media settings, strategies and methods of a media art work and an artistic research project. Both apply psychophysiological biofeedback technologies as affective interfaces between humans and artificial artistically-staged environments. The paper includes a comparison of media art creation with artistic research processes and intends to identify possible synergies.04B - Beitrag Konferenzschrift
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