Torpus, Jan-Lewe

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Torpus
Vorname
Jan-Lewe
Name
Torpus, Jan-Lewe

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 18
  • Publikation
    Immersion und Irritation: Emotionale und kognitive Aneignungsprozesse in der physischen Technosphäre
    (Universität Siegen, 2019) Heibach, Christiane; Torpus, Jan-Lewe; Simon, Andreas [in: Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften]
    Durch ubiquitous computing-und Biofeedback-Technologien, die sich zuneh-mend in unsere Alltagswelt einfügen, bekommt der Begriff der Immersion jenseits seiner Zuordnung zu explizit künstlichen Bildwelten neue Dimensionen. Denn die responsiven Alltagsumgebungen verfügen zweifellos ebenfalls über immersive Qualitäten: Dabei affizieren sie allerdings nicht nur unsere visuelle Wahrnehmung, sondern erfassen uns gesamtleiblich und fordern uns zur Interaktion heraus. Zur Analyse der Wirkungsweisen dieser Technologien bedarf es daher eines umfassenden Verständnisses von Wahrnehmung und Verhalten, das intersensorische, kognitive und affektive Prozesse gleichermaßen berücksichtigt. Der Beitrag prä-sentiert Ergebnisse eines künstlerischen Forschungsprojekts, bei dem Testperso-nen in einer hochtechnisierten, abstrakten Umgebung über Sensoren mit den Raumelementen (Licht, Wind, Sound) verbunden waren. In diesem Setting konn-ten folgende Fragen reflektiert werden: Wie wirkt sich ein abstrakter, gleichwohl »lebendiger«, responsiver Raum auf das gesamtleibliche Empfinden aus? Welche Verhaltensstrategien entwickeln die Testpersonen im Laufe ihres Aufenthalts im Umgang mit dieser Umgebung? Die Ergebnisse des Projekts erlauben interessante Rückschlüsse auf die möglichen Konsequenzen der unsichtbaren Technologisie-rung unserer Lebenswelt.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Medienanthropologie im Museum: eine Ausstellung als Forschungslabor
    (Universität Bern, 2013) Torpus, Jan-Lewe; Tobler, Beatrice; Wolfensberger, Rolf [in: Tsantsa]
    As a result of a practice-oriented research project, the Museum of Communication in Berne opened a new exhibition space entitled «Living Room of the Future» in Spring 2012. It is designed to complement the existing permanent exhibition «As Time Goes Byte» on the history of computing and digital culture. The new exhibition module not only addresses future computing technologies and their use but also forward-looking technologies. Within the framework of the research project, the authors conducted a user-centred evaluation of a prototype of the exhibition module, which was also conceived as a laboratory for practice-based media-anthropological studies. Specific test groups were observed during their visits to the exhibition and immediately afterwards interviewed about their experiences. The results of the evaluation were then converted into the final realisation of the exhibition. These findings represent valuable ethnographic evidence on the experiences of human beings with familiar and unfamiliar media at a time of increasing integration of everyday life with communication and information technologies.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Ambient Information Design for a Work Environment
    (Springer Nature, 2023) Torpus, Jan-Lewe; Kovacevic, Toni; Navarro, José Javier [in: HCI International 2023]
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Atmosphären neuer Technologien. Über ein Artistic Research Projekt
    (09.06.2015) Heibach, Christiane; Torpus, Jan-Lewe; Simon, Andreas
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Extending Museum Exhibits by Embedded Media Content for an Embodied Interaction Experience
    (ACM, 29.09.2018) Torpus, Jan-Lewe [in: ACM Proceedings of the 10th NordiCHI Conference, Nordic forum for Human-Computer Interaction. Oslo]
    This paper presents the results of an interdisciplinary applied research project about the application potential of ubiquitous computing concepts and technologies for knowledge transfer and exhibition design in museums. By interweaving mediated information directly into the context of exhibits and by transferring knowledge through discovery-based embodied interaction, we intend to overcome problems of distraction and social isolation, normally caused by handheld devices and graphical user interfaces. Applying scenario-based prototyping with a distributed hardware system allowed us to evaluate three case studies at three renowned Swiss museums. During the development and the evaluations, we followed five design principles that led to insights relevant for museums, design practitioners, the HCI community and technology developers. We concluded that the approach generates surprising experiences that have to be balanced with the exhibits and are very useful for explaining complex processes and functions, but cannot be implemented as an exclusive exhibition concept.
    04B - Beitrag Konferenzschrift