Liebig, Brigitte
Lade...
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Liebig
Vorname
Brigitte
Name
Liebig, Brigitte
4 Ergebnisse
Suchergebnisse
Gerade angezeigt 1 - 4 von 4
- PublikationForschung, Innovation, Geschlecht(27.08.2021) Liebig, BrigitteZur Rolle von Frauen im Bereich von Forschung & Innovation in Industrie und Hochschulen06 - Präsentation
- PublikationGender, Diversity and Social Robots(29.06.2021) Liebig, BrigitteWorkshop im Rahmen der Networking Event Series "Collaborative Digital Innovation"06 - Präsentation
- PublikationConditions for spin-off creation at Swiss universities of applied sciences - a gender sensitive approach(Emerald, 22.06.2021) Blaese, Richard; Liebig, Brigitte; Schneider, Noemi [in: International Journal of Gender and Entrepreneurship]Purpose The promotion of research-based entrepreneurship is considered a crucial task for universities and policymakers in many Western countries. Research has shown that the university environment plays a decisive role in the spin-off activities of researchers. Although the number of science-based spin-offs has increased in recent years, women are still an exception when it comes to developing spin-off ventures. In turn, there is a lack of knowledge regarding the university environment that supports entrepreneurship from a gender perspective. Design/methodology/approach Based on the theoretical framework of the “Entrepreneurial University,” this contribution examines the formal and informal conditions for academic entrepreneurship using the example of Swiss universities of applied sciences (UAS). Based on a cross-sectional dataset of 1,551 researchers from various disciplines who were surveyed in 2019, linear regressions and logistic regression models were used to test gender-specific differences in the perception of organizational conditions concerning the entrepreneurial exploitation of research. Findings The results demonstrated significant differences in the perception of formal and informal conditions in higher education. First, they show gender differences in the perception of informal entrepreneurial support in universities; in particular, female researchers received less informal support for spin-off projects. For example, women hardly viewed commercial use of research and development knowledge as a career option and considered the existence of entrepreneurial role models at universities to be low. Second, further analyses highlighted that also formal support offerings were less known among female researchers. Originality/value The study highlights organizational barriers for female researchers regarding the development of spin-off creation at UAS, including the different formal and informal conditions for female academics in comparison to their male counterparts.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationWie offen sind Schweizer Fachhochschulen für Studierende mit Migrationshintergrund?(2020) Liebig, Brigitte; Schmid, Birgit [in: Open Gender Journal]Bis jetzt ist weitgehend unbekannt, inwieweit Fachhochschulen der Schweiz heute Frauen und Männern mit Migrationshintergrund gleiche Studienvoraussetzungen bieten können. Dieser Beitrag geht dieser Frage auf der Basis einer im Jahr 2018 durchgeführten Online-Befragung von 4189 Bachelor-Studierenden an zwei großen Schweizer Fachhochschulen sowie einer Pädagogischen Hochschule der Westschweiz nach. In vier Fachbereichen (Technik, Soziale Arbeit, Pädagogik sowie Wirtschaft/Dienstleistungen) wurden Studentinnen und Studenten mit und ohne Migrationshintergrund zu ihrer Wahrnehmung der Zugangsbedingungen zum Studium, zu spezifischen Aspekten des Hochschulumfeldes sowie zu ihrer Studienzufriedenheit befragt. In allen Fachbereichen fallen die Aussagen von Studentinnen mit Migrationshintergrund am wenigsten positiv aus. In drei von vier der hier untersuchten Fachdisziplinen erscheinen die Studienbedingungen bis jetzt noch in erster Linie auf Männer ohne Migrationshintergrund zugeschnitten. Die Resultate zeigen, dass Schweizer Fachhochschulen noch deutlich mehr in die Förderung von Diversität investieren müssen, um egalitäre Studienbedingungen zu gewährleisten.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift