Nieuwenboom, Jan Willem

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Nieuwenboom
Vorname
Jan Willem
Name
Nieuwenboom, Jan Willem

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 67
  • Vorschaubild
    Publikation
    «Verkörperte KI» – Soziale Roboter in der ambulanten Suchthilfe?
    (Infodrog, 2024) Adam, Stefan; Gachnang, Phillip; Leiberg, Susanne; Schulze, Hartmut; Nieuwenboom, Jan Willem
    Stellen Sie sich vor, ein sozialer Roboter könnte künftig nicht nur das Zuhause sauber halten, sondern auch eine tiefe, emotionale Hilfe für Klient:innen einer ambulanten Suchttherapie bieten: Ohne Freunde, isoliert und mit nur einer wöchentlichen Beratungssitzung und einem monatlichen Gruppenmeeting als Unterstützung wird der soziale Roboter zu einem Gefährten, der die stille Leere zu Hause mit Verständnis füllt und mit seiner kontinuierlichen Präsenz die ambulante Beratung ergänzt. Eine Utopie? Einblicke in ein geplantes Forschungsprojekt.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Quantitative research methods in social work education: Status and development potentials
    (25.11.2022) Fellmann, Lukas; Gautschi, Joel; Haunberger, Sigrid; Hümbelin, Oliver; Kessler, Dorian; Maggiori, Christian; Nieuwenboom, Jan Willem; Sepahniya, Samin
    06 - Präsentation
  • Vorschaubild
    Publikation
    Alkoholfachstellen bremsen Studie aus. Umstrittene Suchttherapie (Beiträge von Sieber und Nieuwenboom)
    (Tamedia, 02.06.2021) Minor, Liliane; Sieber, Martin; Nieuwenboom, Jan Willem
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Vorschaubild
    Publikation
    Fair enough? Decreased equity of dyadic coping across the transition to parenthood associated with depression of first-time parents
    (Public Library of Science, 2020) Meier, Fabienne; Milek, Anne; Rauch-Anderegg, Valentina; Benz-Fragnière, Christelle; Nieuwenboom, Jan Willem; Schmid, Holger; Halford, W. Kim; Bodenmann, Guy
    The transition to parenthood (TTP) is a stressful life event for most couples. Therefore, the way both partners jointly cope with stress (i.e., dyadic coping) is important for the prevention of individual adjustment problems (e.g., depression). For dyadic coping to be effective in reducing depressive symptoms, efforts of both partners should be equal. However, many couples experience a decrease of equity in task division within the domestic sphere across the TTP. The current study investigates the equity of a specific skill within the ‘relationship sphere’, because similarly to a decreased equity in household and childcare, a decreased equity of dyadic coping is likely to be associated with poorer individual adjustment. We collected longitudinal self-report data on dyadic coping and depressive symptoms from 104 mixed-gender first-time parents (n = 208 individuals) from pregnancy until 40 weeks postpartum. We created an equity score for men and women that measured their perceived difference between received and provided dyadic coping. On average, women reported providing more and receiving less dyadic coping than men. While both genders agreed on this distribution, men did perceive a higher equity of dyadic coping than women. Furthermore, the decrease of equity perceived by women across TTP was not visible in men. In line with our assumptions based on the equity theory, perceived equity of dyadic coping was associated with depressive symptoms in a curvilinear manner: Decreases in women’s perceived equity in either direction (over- or underbenefit) were associated with more depressive symptoms in women and their male partners. This association was found above and beyond the beneficial effect of dyadic coping itself. This implies that not only how well partners support each other in times of stress, but also how equal both partners’ efforts are, is important for their individual adjustment across TTP.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Wann ist Case Management indiziert? Ein Online-Instrument zur Erhebung des selbsteingeschätzten Hilfebedarfs in verschiedenen Lebensbereichen
    (Lippincott Williams & Wilkins, 2020) Schmid, Holger; Bühler, Sarah; Nieuwenboom, Jan Willem; Süsstrunk, Simon; Amstutz, Jeremias; Kilcher, Gablu; Scheibli, Erich; Möller, Elisabeth; Büchi, Stefan
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Fourchette verte – Senior @home: Das gesundheitsförderliche Potenzial eines Mahlzeitendienstes für selbstständig wohnende ältere Menschen
    (Hochschule für Soziale Arbeit FHNW, 24.05.2019) Schmid, Holger; Wettstein, Felix; Nieuwenboom, Jan Willem; Bühler, Sarah
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Beeinflussen Mehrsprachigkeit und die Nutzung eines Tagesschulangebots die Leseleistung?
    (Metzler, 2018) Schüpbach, Marianne; Frei, Lukas; von Allmen, Lukas; Nieuwenboom, Jan Willem
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Offene Tagesschulen als Mittel um Mathematikleistungen zu fördern und sozial oder kulturell bedingte Disparitäten zu verringern?
    (Waxmann, 2018) Schüpbach, Marianne; Nieuwenboom, Jan Willem; Frei, Lukas; von Allmen, Benjamin
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Tagesschulangebote und Schulleistungsentwicklung
    (Springer VS, 08/2017) von Allmen, Benjamin; Schüpbach, Marianne; Frei, Lukas; Nieuwenboom, Jan Willem; Schüpbach, Marianne; Frei, Lukas; Nieuwenboom, Jan Willem
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Einleitung
    (Springer VS, 08/2017) Schüpbach, Marianne; Frei, Lukas; Nieuwenboom, Jan Willem; Schüpbach, Marianne; Frei, Lukas; Nieuwenboom, Jan Willem
    04A - Beitrag Sammelband