Brandstetter, Johanna
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Nachname
Brandstetter
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Johanna
Name
Johanna Brandstetter
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Publikation The figure of transformation and its effects on the professionalspatial practices in the field of youth welfare(Routledge, 02.12.2025) Brandstetter, Johanna; Brüschweiler, Bettina; Reutlinger, Christian; Rosenberger, ChristinaSocio-pedagogical spaces such as youth centres or residential group homes are always located in specific places and are established to meet specific local and national needs. Accordingly, the professionals working there are confronted with external demands from both their immediate environment as well as those stemming from professional or social transformations. Drawing on case studies from the research project, ‘Places of Social Pedagogy in society – practices of relationing and (re)shaping’, this article examines how Swiss social workers change and justify their spatial practices in response to transformations in the field of youth welfare. Applying – and relating to each other – both spatial theory and an ethnographic approach to professional practices, this article presents empirical findings on how transformations and the socio-pedagogical places where social work takes place affect to each other. Moreover, it draws on these examples to explore how spatial theory positions social workers as professional space-shapers. This offers potential für reflection both for social work practice and for the debate on spatial theory.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Verhandlungssache sozialpädagogischer Ort. Rekonstruktive Verhältnisbestimmung zwischen Innen und Außen durch eine vergleichende Fallanalyse(Barbara Budrich, 2023) Brandstetter, Johanna; Reutlinger, Christian; Rosenberger, ChristinaSozialpädagogik schafft – unter Bezugnahme auf die gegebenen Lebensverhältnisse der Kinder und Jugendlichen, aber auch in bewusster Abgrenzung zu diesen – Orte, an denen sich Kinder und Jugendliche sozialpädagogisch vermittelt gesellschaftliche Zusammenhänge aneignen können (Winkler 1988). Doch wie geschieht dies genau in der sozialpädagogischen Praxis? Was tun Fachpersonen bei der (Re-)Produktion sozialpädagogischer Orte? Mit dem konzeptionellen Zugang der sozialpädagogischen Orte und der Heuristik der Markierungen wird im vorliegenden Beitrag diesen Fragen nach der Beziehung zwischen sozialpädagogischen Orten (dem „Innen“) und den gegebenen Verhältnissen (dem „Außen“) genauer auf die Spur gegangen. Anhand von zwei kontrastierenden empirischen Fällen eines Forschungsprojekts im Feld der Kinder- und Jugendhilfe wird herausgearbeitet, wie Fachpersonen das Innen und Außen sozialpädagogischer Orte markieren und dafür immer wieder in Verhandlung gehen (müssen). Die dabei rekonstruierten empirischen Erkenntnisse werden systematisch anhand dreier Dimensionen analysiert und schließlich an den theoretischen Diskurs über das relationale Raumverständnis (Löw 2021) rückgebunden.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift