Milow, Uta

Loading...
Profile Picture
Email Address
Birth Date
Project
Organizational Units
Job Title
Last Name
Milow
First Name
Uta
Name
Milow, Uta

Search results

Now showing 1 - 10 of 17
  • Publication
    Sustainability orientation in conventional start-ups
    (Maastricht University Press, 2023) Milow, Uta; Gonzalez, Abel Diaz; Koning, Juliette; Bocken, Nancy [in: Building partnerships for more sustainable, resilient and regenerative business models. Introduction to the New Business Models 2023 Conference proceedings]
    Sustainable entrepreneurship research often evaluates start-ups that pursue a sustainability goal as a main aspect in their business model or at least follow an ethical motivation. In this study so called conventional start-ups will be examined that do not have this special sustainability focus or ethical motivation as a core of their business model. The question is if and in which areas these numerous start-ups contribute to sustainability in our economy and how this contribution could be improved. Therefore, the sustainability orientation and previous experience in sustainability management of the founding teams was examined. Secondly, the types of ecological and social contributions and their extend were explored. 26 start-ups were interviewed with a semi-structured interview guide. In this explorative study, the interview transcripts were qualitatively analyzed. Many teams claim to have a sustainability-oriented mindset. The experience in managing sustainability issues in previous jobs or projects is low, though. Overall, ecological and social issues play a minor role in the analyzed conventional start-ups' founding processes, and if, they mostly contribute to areas that are easy to implement. The focus of the start-ups was to first enter the market and gain revenue and include sustainability aspects later. As start-ups would have the chance to include sustainability improvements more easily at an early stage, though, support should be developed that offers training and best practice for conventional start-ups. The generally positive attitude of the interviewees towards sustainability is promising. Future research could further explore sustainability contribution patterns of conventional business models to make support more effective.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publication
    Forschungsbericht Nachhaltiges Entrepreneurship – Nachhaltigkeit in Geschäftsmodellen der Wettbewerbsteilnehmenden an der Swiss Innovation Challenge. Auswertung der Durchführung 2021 Begleitendes Forschungsprojekt zur Swiss Innovation Challenge
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 2022) Verkuil, Arie Hans; Milesi, Angela; Milow, Uta
    Die Auswertung der 26 Interviews mit Teilnehmen der Swiss Innovation Challenge 2021 zeigt bei der Branche eine Häufung bei Informationstechnologie. Die Geschäftsideen sind überwiegend konventionell. Viele der Start-ups berücksichtigen Nachhaltigkeit nicht. Einige achten bei der Herstellung der Produkte oder in anderen Bereichen auf Nachhaltigkeit. Drei haben im Kern nachhaltigkeitsorientierte Geschäftsmodelle. Auch sie decken im Dreisäulenmodell der Nachhaltigkeit nicht alle Bereiche ab. Kreislaufwirtschaft und Stakeholder-Integration werden höchstens ansatzweise berücksichtigt. Die Auswirkungen und Ergebnisse der Geschäftstätigkeit werden kaum systematisch einbezogen. Bei vielen liegt nach der Geschäftsidee-bezogenen Tätigkeit das Hauptgewicht auf der ökonomischen Seite. Das kommt auch bei den nachhaltigkeitsorientierten Geschäftsmodellen zum Ausdruck und mag über alle untersuchten Teams gesehen teilweise an der frühen Phase der Unternehmen liegen. Entsprechend variiert der Beitrag zu Nachhaltigkeit, sofern vorhanden, stark. Ansatzpunkte zu ökologischer Nachhaltigkeit gibt es neben dem breit gestützten papierlosen Büro und der Abfalltrennung (auf den Büroteil bezogen) am ehesten beim Bezug von Strom. 21 Nach Abzug der sieben Startups, die den Stromanbieter nicht wählen können, kümmert sich gut ein Drittel durch Bezug von CO2 neutralem Strom um einen Beitrag zu Nachhaltigkeit. Die Frage nach Kompensation von CO2 ist kaum ein Thema. Immerhin sensibilisierte sie zwei Start-ups (mit Ausprägung 1 bei der Nachhaltigkeit). Beide bemerkten spontan, sie aufzunehmen zum Prüfen. Antworten auf die Frage kaufen oder mieten resp. Sharing fallen oft nicht konkret oder als „wenn, dann“ aus. Eine Entscheidung scheint bei diesem Thema nicht von Bedeutung oder wird hinausgeschoben. Nur ein geringer Anteil nutzt mieten. Noch zu früh kommen für fast alle die Fragen zu sozialer Nachhaltigkeit. Von einer Stimme wird sie gar als Luxusproblem benannt, wobei man den Turning Point nicht verpassen dürfe. Kaum bis kein Interesse finden Pensionskassenbeiträge über dem Obligatorium, Mindestlöhne oder BGM, Elternurlaub. Ein Start-up hat ein BGM-Konzept, drei beachten individuelle Bedürfnisse bei der Möblierung. Die anderen kennen nichts dergleichen; einzelne ziehen gemeinsame sportliche Aktivitäten oder Ausflüge bewusst einem Konzept vor. Oft genannt wird das sich verbreitende Homeoffice Modell. Als Vorteil daraus werden hauptsächlich flexible Arbeitszeiten verstanden. Auch Familienfreundlichkeit wird damit verbunden, ohne zwischen Vor- und Nachteilen zu unterscheiden.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publication
    Sustainability orientation in business models of Swiss start-ups
    (2021) Milow, Uta; Gerber, Aurona; Hinkelmann, Knut [in: Proceedings of Society 5.0 Conference 2021]
    Research on Sustainable Business Models of start-ups currently focuses on those which pursue a sustainability goal as a main aspect and at least also follow an ethical motivation, possibly in addition to the profit motive. This paper aims to firstly identify useful criteria for describing sustainability in business models and secondly does an investigation on the sustainability orientation and implementation in business models of participating start-ups in the Swiss Innovation Challenge, a business plan competition. As sustainability was no criterion in the application process, many of the start-ups didn’t have a strong sustainability orientation. It will be examined to what extent these start-ups take sustainability aspects into account, and which ones in detail. Secondly, it is examined which business model types are used here in order to identify prevailing types and patterns for start-ups that are not selected for their sustainability orientation. The 25 start-up teams were interviewed with a semi-structured interview guide, including an evaluations of sustainability criteria. Almost all start-ups have a strong profit orientation and many also consider sustainability in their business model, though mostly with only one field of action. The linear business model is dominant and only few start-ups contribute to the circular economy. Another outcome of the survey is that the sustainable business model patterns should be adapted for this target group of start-ups not geared towards sustainability for future research.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publication
    Case Jinn-Bot Robotics Design GmbH
    (edition gesowip, 2021) Reineke, Rolf-Dieter; Seeberger, Roger; Milow, Uta; Reineke, Rolf-Dieter; Verkuil, Arie Hans [in: International Entrepreneurship and Innovation]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publication
    International entrepreneurship and innovation. Selected case studies from the Swiss Innovation Challenge
    (edition gesowip, 2021) Milow, Uta; Milow, Uta; Reineke, Rolf-Dieter; Verkuil, Arie Hans
    Case Studies Start-ups from Indonesia, Malaysia, Vietnam, Thailand, Switzerland
    03 - Sammelband
  • Publication
    Case biogas and solar service provider
    (edition gesowip, 2021) Syed, Obed Rashdi; Milow, Uta; Milow, Uta; Reineke, Rolf-Dieter; Verkuil, Arie Hans [in: International entrepreneurship and innovation]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publication
    Case WAWTA (app for the blind)
    (edition gesowip, 2021) Raksasakul, Punchaya; Milow, Uta; Milow, Uta; Reineke, Rolf-Dieter; Verkuil, Arie Hans [in: International entrepreneurship and innovation]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publication
    Case Roodee LMS
    (edition gesowip, 2021) Kunsapsak, Chutikarn; Milow, Uta; Milow, Uta; Reineke, Rolf-Dieter; Verkuil, Arie Hans [in: International entrepreneurship and innovation]
    Case Study, innovative learning management platform, Malaysia
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publication
    Forschungsbericht Nachhaltiges Entrepreneurship – Nachhaltigkeit in Geschäftsmodellen der Wettbewerbsteilnehmenden an der Swiss Innovation Challenge
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 2021) Milow, Uta; Hugo, Lea Julia; Verkuil, Arie Hans
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publication
    Case Brextor
    (edition gesowip, 2021) Reineke, Rolf-Dieter; Portmann, Alois; Reber, Marcel; Milow, Uta; Reineke, Rolf-Dieter; Verkuil, Arie Hans [in: International entrepreneurship and innovation]
    04A - Beitrag Sammelband