Schürmann, Uwe

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Projekt
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Berufsbeschreibung
Nachname
Schürmann
Vorname
Uwe
Name
Uwe Schürmann

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  • Publikation
    Modellieren im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I und II. Hürden in der Praxis überwinden
    (wbv Publikation, 2021) Schürmann, Uwe; Greefrath, Gilbert
    Der Sammelband überträgt fachdidaktische Forschungserkenntnisse zu mathematischen Anwendungen und Modellierungen in Handlungsempfehlungen für den Mathematikunterricht. Die Beiträge orientieren sich an den aktuellen Kernlehrplänen für Sekundarstufe I und II. Lehrkräfte finden hier Anleitungen und Materialien (inklusive Kopiervorlagen) für das realitätsbezogene Lehren und Lernen von Mathematik. Zu den beschriebenen Unterrichtssituationen zählen die Einführung von Modellierungen im Unterricht, die Wahrnehmung von Chancen, die sich durch den Einsatz von Modellierungen ergeben, und die Diagnose und Prüfung von Modellierungskompetenzen von Schülerinnen und Schülern.
    03 - Sammelband
  • Publikation
    The separation of mathematics from reality in scientific and educational discourse
    (Springer, 10.06.2018) Schürmann, Uwe; Ernest, Paul
    This contribution aims to illustrate that the separation between mathematics and reality is an outcome of several shifts in historic mathematics discourse. Therefore, Foucault’s method of problematisation and Deleuze’s distinction between axiomatic and problematic formalisation in mathematics are used to emphasize these shifts. Afterwards, a special attention is paid to mathematics teaching in German history. Here, it will be considered how reality was treated in the mathematics classroom due to the socio-political circumstances at a particular time.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Towards an alternative approach to modelling in school mathematics
    (University of Montana, 08.01.2018) Schürmann, Uwe
    This article analyses the philosophical underpinnings of mathematical modelling with the focus on the modelling cycles in mainstream mathematics education. Due to its background of epistemological representation, the main focus is set on Kantian philosophy. I argue that representational thinking leads to a problematic view on mathematics and its relation to reality. Finally, I outline an alternative approach to mathematical modelling according to Deleuze’s differential ontology.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift