Dittmar, Miriam
Loading...
Email Address
Birth Date
Project
Organizational Units
Job Title
Last Name
Dittmar
First Name
Miriam
Name
Dittmar, Miriam
20 results
Search results
Now showing 1 - 10 of 20
- PublicationDie Wirksamkeit lesedidaktischer Maßnahmen auf das Textverstehen im Fach Geschichte(17.09.2024) Dittmar, Miriam; Brändli, Sandro; Schmellentin Britz, Claudia; Geiger, Sabine; Gilg, Eliane06 - Präsentation
- PublicationLongitudinal negotiation, navigation processes, and school Success in High School. A two-wave latent transition approach(Springer, 17.01.2024) Kassis, Wassilis; Dueggeli, Albert; Govaris, Christos; Kassis, Maria; Dittmar, Miriam; Aksoy, Dilan; Favre, Céline Anne [in: Adversity and Resilience Science]By combining person-centered analysis with latent transition analysis (LTA) and adapting a navigation and negotiation perspective, we examined the effect of the COVID-19 pandemic on adolescents’ depression and anxiety levels as well as their adaptation and success in high school. Focusing on the navigation (individual adaptation) and negotiation (social adaptation) factors that contribute to school success, our data from a longitudinal study in Switzerland (wave 1 in autumn 2020, grade eight [n = 315]; wave 2 in spring 2021, grade eight [n = 257]) revealed four patterns: students with high levels in both dimensions (“thriving”), students with low levels in both dimensions (“demanding”), students with low negotiation but moderate to high navigation (“unsupported bloomers”), and students with high negotiation but low navigation (“encouraged non-achievers”). The “thriving” pattern had about three times more students than the “encouraged non-achiever” pattern did and about five times more students with a lower depression/anxiety profile than the “demanding” pattern did. Parental involvement and reading comprehension were identified as crucial factors in students’ academic achievement, with parental involvement being significantly associated with the “unsupported bloomers” pattern, suggesting that parents can compensate for the lack of teacher academic support and recognition and it can contribute to students’ academic success. Adolescents with high navigation and negotiation resources had higher reading comprehension scores compared to those with lower navigation and negotiation resources. Reading comprehension significantly influenced grades in language subjects and mathematics. The study emphasized the importance of individual and social adaptation factors in promoting academic success and personal growth in high school.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationInput zur Datensitzung "Leseverstehensprozesse HistText"(21.08.2023) Dittmar, Miriam; Brändli, Sandro; Schmellentin Britz, Claudia06 - Präsentation
- PublicationFachspezifische Schwierigkeiten beim Lesen von Geschichtslehrmitteltexten(01.06.2023) Dittmar, Miriam; Brändli, Sandro; Schmellentin Britz, Claudia06 - Präsentation
- PublicationUnterstützung des Leseverstehens im Fach Geschichte (HistText)(20.09.2022) Dittmar, Miriam; Brändli, Sandro; Schmellentin Britz, Claudia06 - Präsentation
- PublicationUmsetzung und Eignung von Lautleseverfahren in Alphabetisierungskursen(19.09.2022) Lindauer, Nadja; Dittmar, Miriam; Sturm, Afra06 - Präsentation
- PublicationBiologielehrmitteltexte sinnvoll lesen und verstehen. Eine Untersuchung zu Text-Bild-Integrationsprozessen bei Siebtklässler*innen(Ruhr Universität, 24.09.2021) Dittmar, Miriam; Gailberger, Steffen; Sappok, Christopher [in: Weiterführenden Grundlagenforschung in Leseforschung und Lesedidaktik: Theorie, Empirie, Anwendung]04A - Beitrag Sammelband
- PublicationLautleseverfahren und ihre Umsetzung in Alphabetisierungskursen. Eine Untersuchung zum Leseunterricht in Erwachsenenbildung(Hogrefe, 2021) Dittmar, Miriam; Lindauer, Nadja; Sturm, Afra [in: Lernen und Lernstörungen]Lautleseverfahren haben sich in Klasse 2 – 8 als wirksames Verfahren zur Förderung von Leseflüssigkeit erwiesen und haben mittlerweile auch in Lehr- und Lernmaterialien von Alphabetisierungskursen Eingang gefunden. Nicht untersucht ist, wie solche Verfahren in der Erwachsenenbildung eingesetzt werden. Hier setzt die vorliegende Studie an.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublicationSelbstregulation beim Verstehen von Schulbuchtexten der Biologie auf der Sekundarstufe I(Vereinigung für Angewandte Linguistik in der Schweiz, 2019) Gilg, Eliane; Schneider, Hansjakob; Dittmar, Miriam; Schmellentin Britz, Claudia [in: Bulletin suisse de linguistique appliquée]01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
- PublicationPrinzipien der Verständlichkeit in Schulbüchern der Biologie auf der Sekundarstufe 1(De Gruyter, 2019) Schneider, Hansjakob; Gilg, Eliane; Dittmar, Miriam; Schmellentin Britz, Claudia; Ahrenholz, Bernd; Jeuk, Stefan; Lütke, Beate; Paetzsch, Jennifer; Roll, Heike [in: Fachunterricht, Sprachbildung und Sprachkompetenzen]04A - Beitrag Sammelband