Daub, Claus-Heinrich

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Daub
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Claus-Heinrich
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Daub, Claus-Heinrich

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  • Publikation
    A practical recipe for open innovation for the circular economy
    (2023) Pavlova, Pavlina; Wyss, Ananda; von Kutzschenbach, Michael; Daub, Claus-Heinrich
    The article proposes a hybrid approach that combines various design methods to organize and deliver successful open innovation ideation workshops to prototype new circular products and services. Three case studies are presented, including two intra-company collaboration workshops and a creativity and interdisciplinary workshop for students. A well-defined workshop setup structure and tools used are presented to enable practitioners to run similar workshops. The challenges and solutions developed during the case study workshops are summarized, and funding and realization details are provided. The paper emphasizes that the workshops are just the first step towards realizing circular economy solutions and further support and resources are needed to bring the ideas to fruition.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Panorama et observatoire de l'Agenda 2030 au niveau local - ancrer les Objectifs de Développe-ment Durable ODD dans la gestion des tâches et processus communaux
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 2023) Schneider, Gerhard; Daub, Claus-Heinrich; Rossel, Dominique; Pamingle, Leila; Zimmermann, Jennifer
    Wissenschaftlicher Schlussbericht zu Innosuisse-Projekt 31579.1 IP-SBM
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Digitale Transformation für Nachhaltigkeit: Eine notwendige technische und mentale Revolution
    (Springer, 2023) von Kutzschenbach, Michael; Daub, Claus-Heinrich; Dornberger, Rolf [in: Neue Trends in Wirtschaftsinformatik und eingesetzte Technologien. Digitale Innovation und digitale Transformation]
    Digitale Technologien und Innovationen verändern unsere Wirtschaft und Gesellschaft wie nie zuvor. Unternehmensleitende und Führungskräfte sind jedoch an einem Punkt angelangt, an dem sie die Art und Weise überdenken müssen, wie Unternehmen die digitale Transformation nutzen können, um sich den Herausforderungen der Nachhaltigkeit zu stellen. Da Organisationen im Kontext der Gesellschaft agieren, beeinflussen viele Faktoren wie soziale Strukturen, politische Entscheidungen, allgemeine wirtschaftliche Trends und technologische Entwicklungen ihre Tätigkeit. Um erfolgreich zu sein, muss sich eine Organisation dieser Veränderungen bewusst sein und gleichzeitig in der Lage sein, sich mit ihnen auseinanderzusetzen. Ausgehend von dieser Sichtweise skizzieren wir einen integrierten Rahmen, der die verschiedenen Stufen der „Digitalität“ mit den notwendigen Veränderungen in der Managementpraxis verbindet, um die Untersuchung von Organisationen zu unterstützen. Weitere Forschung ist notwendig, um besser zu verstehen, wie sich die Managementpraxis verändern muss, um digitale Technologien für eine fortlaufende, lernbasierte Engagementstrategie zu nutzen. Dies erfordert, dass sich Führungskräfte ihres eigenen Denkens bewusst werden, ihre bisherigen Überzeugungen aufgeben und sich auf organisatorisches Lernen und Experimente mit den Beteiligten einlassen.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Präferenzen Konsumierender im Prozess der Kaufentscheidung von Insect Burgers
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 2022) Daub, Claus-Heinrich; Scherrer, Yvonne
    Die im Bericht dargestellten Forschungsergebnisse sind Teil der Machbarkeitsstudie «Marktaufbau Insektenprotein» der Ensectable AG, die vom Hightechzentrum Aargau finanziell gefördert wurde.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Statement by scientists 4 Future (S4F) regarding the „Demands of Fridays for Future Germany to the German representatives in the EU”
    (Hyper Articles en Ligne (HAL), 2020) Baumann, Franz; Bijama, Jelle; Breyer, Christian; Daub, Claus-Heinrich; Ekardt, Felix; Fensterle, Joachim; Hagedorn, Gregor; Hardt, Judith Nora; Heiland, Stefan; Hennicke, Peter; Herold, Anke; Kloke-Lesch, Adolf; Krause, Harald; Kromp-Kolb, Helga; Lakner, Sebastian; Latif, Mojib; Leinfelder, Reinhold; Lemke, Peter; Lucht, Wolfgang; Luhmann, Hans-Jochen; Mattauch, Linus; Müschen, Klaus; Niebert, Kai; Oei, Pao-Yu; Pe'Er, Guy; Pfennig, Andreas; Quaschning, Volker; Rahmstorf, Stefan; Schuster, Heide; Stelzer, Volker; Tielbörger, Katja; Valdivia-Steel, Lorena; von Hirschausen, Chistian; von Weizsäcker, Ulrich; Whishire, Karen Helen; Wulfmeyer, Volker
    Scientists for Future (S4F) confirm that the demands of Fridays for Future (FFF) on EU politics are factually necessary and scientifically justified. According to IPCC calculations, the EU27 will have a residual budget for emissions of 20 Gt CO2 from 2021 to limit global warming to a maximum of 1.5 degrees. An 80% reduction in emissions by 2030 corresponds to a path within this budget framework. The EU would have to be CO2-neutral by 2035 at the latest. The demands by FFF are consistent with the 1.5 degree target. They are based on climate science and are politically and economically within the range of what is necessary and feasible.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Digital transformation for sustainability: a necessary technical and mental revolution
    (Springer, 2020) von Kutzschenbach, Michael; Daub, Claus-Heinrich; Dornberger, Rolf [in: New trends in business information systems and technology. Digital Innovation and digital business transformation]
    Digital technology and innovations are transforming our economy and society as never before. However, business leaders and managers are at a point where they need to rethink the way business can leverage digital transformation in order to support engagement with sustainability challenges. As organizations operate in the context of society, many factors such as social structures, political decision-making, general economic trends, and technological development, influence their operations. To be successful, an organization must be aware of these changes and at the same time be able to engage with them. Based on this viewpoint, we outline an integrated framework linking different levels of “digitalness” with necessary changes in managerial practice to support organizational inquiry. More research is necessary to better understand how the practice of management needs to transform in order to leverage digital technologies for an on-going, learning-based engagement strategy. This requires awareness of one’s own thinking, suspension of one’s prior beliefs, and engagement in organizational learning and experimentation with stakeholders.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Entrepreneurship for sustainable innovation. Changing the system to the better
    (ESCP Europe, 2019) von Kutzschenbach, Michael; Daub, Claus-Heinrich; Lüdeke-Freund, Florian; Froese, Tobias [in: Proceedings of the 4th International Conference on New Business Models. New Business Models for sustainable entrepreneurship, innovation, and transformation]
    Sustainability challenges represent some of the most significant business opportunities of the century. Capturing these opportunities, however, will require significant innovation: not just in technologies and products, but also in processes, business models, as well as research. We argue that a rethinking and sharpening of the definition and the role of sustainable entrepreneurship is needed. How can sustainable entrepreneurship for systemic change be defined and differentiated from 'conventional' entrepreneurship in order to make sustainability-oriented innovations (SOI) happen and changing the system to the better? Building on the on-going entrepreneurship initiatives at FHNW this study uses a case study approach aiming at further developing the theory and practice of true sustainable entrepreneurship
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Forschung und Publikationstätigkeit an nicht-universitären Wirtschaftshochschulen
    (edition gesowip, 2018) Daub, Claus-Heinrich; Ochsenbein, Guy; Verkuil, Arie Hans; Verkuil, Arie Hans; Hell, Benedikt; Kirchhofer, Roger; Aeschbacher, Marc [in: Gründung, Innovation, Nachfolge. Aktuelle Perspektiven des Unternehmertums in der Nordwestschweiz]
    Artikel "Forschung und Publikationstätigkeit an nicht-universitären Wirtschaftshochschulen" in Schriftenreihe Innovation und Unternehmertum, Band 1
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Bedeutung und Stellenwert der OECD-Leitsätze für multinationale Unternehmen in der Schweiz
    (Staatssekretariat für Wirtschaft SECO, 2018) Winistörfer, Herbert; Daub, Claus-Heinrich; Thakur, Seta; Berger, Verena; Weber, Marie-Christin
    Studie im Auftrag des Staatssekretariats für Wirtschaft SECO & der Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit DEZA
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    12 tools to face sustainability reporting
    (Center for Corporate Reporting, 04.10.2017) Daub, Claus-Heinrich; Brand, Fridolin S.; Brunner, Elgin; Winistörfer, Herbert [in: The Reporting Times]
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung