Schwander, Markus

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Schwander
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Markus
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Schwander, Markus

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  • Publikation
    Art Research Work. 3rd conference of the Swiss Artistic Research Network SARN.
    (08.12.2017) Caviezel, Flavia; Schwander, Markus; Schenker, Christoph; Preisig, Barbara; Rüegger, Romy; Gisler, Priska; Mader, Rachel; Peyer, Siri; Koehle, Petra; Hürzeler, Luzia
    Collaboration of the SARN Board member Flavia Caviezel with the other members and organizers on the conference concept; conducting a table talk at the SARN conference Art Research Work. The 2017 SARN Conference explored the working conditions prevailing within artistic research. In the last 20 years, an institutionalization and academization of artistic work known as “artistic research” has taken place. Arts universities are establishing research institutes, promoting PhD programs, and competing against universities for funding. Most artists only have small workloads in institution-based research. As much time is spent on projects and exhibitions as on teaching and earning a living. Although much of this work receives great symbolic recognition, it remains unremunerated. Working in such diverse contexts demands great flexibility regarding methods, skills, and the ability to reconcile several roles. The two-day SARN Conference reflected on the processes involved in institutionalizing the changing material and ideological preconditions of artistic research in recent years from the perspective of artistic researchers. The conference aimed to better understand the current situation of artistic researchers, to outline concrete ideas for future work-life strategies and for other funding and job opportunities, and to formulate concrete demands for self-determined artistic research. The Conference took place at Zurich University of the Arts (ZHdK). In line with the conference topic, we reflected on working conditions at ZHdK’s new building.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    (SARN): Walk on the Wild Side? Questioning the Impact of Artistic Research
    (18.06.2015) Caviezel, Flavia; Dumond, Camille; Gisler, Priska; Mader, Rachel; Peyer, Siri; Schwander, Markus
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Präparat Bergsturz
    (Edizioni Periferia, 2013) Dombois, Florian; Gisler, Priska; Kretschmann, Schirin; Schwander, Markus
    „Präparat Bergsturz“ erscheint als Publikation des gleichnamigen Forschungsprojektes der Hochschule der Künste Bern, welches die Wahrnehmung eines landschaftlichen Phänomens mit künstlerischen Mitteln untersucht. Der Bergsturz von Flims, vor beinahe 10'000 Jahren ein geologisches Extremereignis und heute in der Landschaft kaum mehr zu erkennen, steht darin im Zentrum. Der Ausstellungskatalog zur Ausstellung „Präparat Bergsturz – Konservierte Bewegung“ im Bündner Kunstmuseum Chur bettet das Thema in einen weiteren kunsthistorischen Zusammenhang. Der Forschungsbericht „Präparat Bergsturz Band 2“ reflektiert die Hypothesen des ersten Bandes und der Ausstellung und widmet sich im speziellen der künstlerischen Auseinandersetzung mit der und über die wissenschaftliche Methode des Präparierens. In beiden Bänden werden sowohl Prozesse und Ergebnisse des Gesamtprojekts als auch die Vielfalt der medialen Zugänge und Arbeitsformen künstlerischer Arbeitsweisen behandelt. Bildern wird im Sinne einer künstlerischen Argumentation viel Platz eingeräumt und die vorwiegende Textbasiertheit wissenschaftlicher Publikationen hinterfragt. Dadurch leistet „Präparat Bergsturz“ einen fundierten und prägnanten Beitrag zur Diskussion um die Kunst als Forschung.
    03 - Sammelband