Ibach, Merle
Lade...
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Ibach
Vorname
Merle
Name
Ibach, Merle
7 Ergebnisse
Suchergebnisse
Gerade angezeigt 1 - 7 von 7
Publikation Medien*ökologische Gestaltungsprinzipien für eine bio*inklusive Lebensraumgestaltung(TUDpress, 2024) Gerloff, Felix; Torpus, Jan-Lewe; Ibach, Merle; Augsten, Andrea; Vogelsang, AxelIn der Ökologie ist jedes menschliche Eingreifen ein Wagnis mit unvorhersehbaren Risiken. Ein naives Sichselbstüberlassen der ‘Natur’ ist in postindustriell zersiedelten Kulturlandschaften des Anthropozäns allerdings auch keine Lösung. Eine nachhaltige Transformation menschlich geprägter (Stadt-)Landschaften, Architekturen und Lebensweisen erfordert nachvollziehbare Mittel nicht nur zur Inklusion menschlicher Anspruchsgruppen, sondern auch der Belange anderer Lebewesen, des Terrains und des Planeten, ohne die bisherigen patriarchalen und extraktivistischen Praktiken zu reproduzieren. Ein nicht-reduktiver Umgang mit der Komplexität von ‘wicked problems’ kann in der Auseinandersetzung mit der biologischen Ökologie erlernt werden. Gestaltungsanspruch und -verfahren orientieren sich anstelle des Ingenieurwesens am Leitbild des Gärtnerns und der Landschaftspflege (Schwarz 2019). Wir plädieren für einen interdisziplinären, iterativen und kontextsensitiven Ansatz. Durch empirische Verbindungen von Analyse und Design sowie einen gemeinschaftlichen Lern- und Bildungsprozess soll Wirkung erreicht, evaluiert und vermittelt werden. Ein ökologisches Verständnis weltlicher Zusammenhänge liesse sich so konkret in bio*inklusive Gestaltungsformen zukünftiger mehr-als-menschlicher Mitwelten überführen.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Digital Tools for Collaborative Design Processes(Swiss Design Network, 2021) Greiner-Petter, Moritz; Ibach, Merle; Zürich, Swiss Design NetworkDiverse practices of collaboration in design, research, teaching, or academia increasingly rely on digital online tools to facilitate processes of working and creating together. But a lot of the available digital platforms are not necessarily designed with the particular needs of these respective practices in mind. Rather, they might focus on commercial contexts, be built on limiting assumptions about work practices and collaboration, or simply lack capabilities for a substantial support of specific knowledge and creative practices within more diverse collaborative settings. In this paper, we take an exemplary look at three widely-used digital collaboration tools and their capacities and limitations to support collaborative design processes in particular. We aim to highlight a few of their embedded dispositions and built-in understandings of collaboration, creativity or productivity and suggest some aspirations for alternative designs.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Making a Cup – An autoethnographic study on the domain of making and its distinction from designing(Birkhäuser, 2021) Ibach, Merle; Christensen, Michelle; Michel, Ralf; Jonas, Wolfgang04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Unmaking. Against General Applicability(Institute of Network Cultures, 2020) Allen, Jamie; Ibach, Merle; Büsse, Michaela; Gerloff, Felix; Bedö, Viktor; Miyazaki, Shintaro; Bogers, Loes; Chiappini, LetiziaAs belief in the applicability and efficacy of DIY production, open-source, and method sharing has broadened to include institutional hackathons and open-data-fueled and civic 'maker weekends', taking stock and articulating how certain approaches 'work' or 'do not work' within maker culture – and for progressive and expansive creator cultures more generally – continues to be essential. 'Making' is a key concept that frames a host of more specific practices, lending characteristic manual/moral, communal/communicational, aesthetic/ethical, and enacted/ economic inflections and values. Even simple historical, traditional, technological, or digital acts of object and media creation, of art and design, but also of writing and thinking itself, can be recast as 'making'. What is it that happens to the thinking and doing of such activities, when such recasting is desired, chosen, projected, enforced, or assumed?04A - Beitrag SammelbandPublikation Unmaking – against general applicability(Institute of Network Cultures, 2020) Bedö, Viktor; Ibach, Merle; Büsse, Michaela; Gerloff, Felix; Miyazaki, Shintaro; Allen, Jamie; Bogers, Loes; Chiappini, Letizia04A - Beitrag SammelbandPublikation Shift Register: The Eye Altering(2018) Allen, Jamie; Ibach, MerleDepuis des millénaires, les vertus préservatrices et thérapeutiques des distillats de pétrole ont donné lieu à d’étranges pratiques corporelles: embaumer les morts de goudron, baigner les vivants de naphtalène, et enduire les nouveaux-nés de vaseline. De manière similaire, la plupart des traitements pharmaceutiques à prise entérale (interne) dérivent de matières premières d’origine pétrochimique. À travers la fabrication de produits d’application cutanée à partir de substances pétrolières, ce workshop proposé par Shift Register (shiftregister.info/) observera l’empreinte mutuelle des matières fossiles terrestres et des corps humains. Il permettra de discuter le paradoxe suivant lequel les combustibles fossiles, d’origine naturelle et organique, retournent aux corps pour alimenter leur régénérescence, leur santé et sublimation.06 - Präsentation