PREFER. Pre-ignited flame propagation

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DOI der Originalpublikation
Projekttyp
angewandte Forschung
Projektbeginn
01.10.2022
Projektende
31.10.2024
Projektstatus
abgeschlossen
Projektkontakt
Projektmanager:in
Beschreibung
Zusammenfassung
The project investigates pre-ignition phenomena for further development of marine dual-fuel/gas engines. Previous studies on lube oil self-ignition mechanisms will be extended to include exhaust gas recirculation and, besides methane as fuel, carbon-free ammonia and hydrogen blending. Besides pre-ignition itself the regular ignition process (turbulent jet and/or pilot fuel) will be assessed. Using an optically accessible engine test facility with selective lube oil addition, pre-ignition kernels, ignition behavior and influence of operation conditions will be analyzed. Moreover, interacting flame fronts, accelerated flame propagation, and transitions to knocking will be studied. The analyzed reference data supports predictive pre-ignition model development.
Link
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Zero Emission
Hochschule
Hochschule für Technik und Umwelt FHNW
Institut
Institut für Thermo- und Fluid-Engineering
Finanziert durch
Bundesamt für Energie BFE
FVV Science for a moving society (Deutschland)
Bundesministerium für Wirtschaft und Energie BMWE (Deutschland)
Projektpartner
Institut für Fahrzeugtechnik Stuttgart IFS (Deutschland)
Auftraggeberschaft
SAP Referenz
T326-0224-2
Schlagwörter
Pre-ignition
Carbon-reduced/-free fuels
Combustion
Flame propagation