Self-reinforced polymeric cabin structures (SelfReCab)

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DOI der Originalpublikation
Projekttyp
angewandte Forschung
Projektbeginn
01.08.2025
Projektende
31.07.2028
Projektstatus
laufend
Projektkontakt
Projektmanager:in
Beteiligte
Beschreibung
Zusammenfassung
The SelfReCab project develops an innovative, sustainable self-reinforced polymer (SRP) ma-terial for aircraft cabin interiors, aiming to meet demanding fire/smoke/toxicity (FST) standards while improving recyclability and reducing environmental impact. The project introduces a mono-material thermoplastic composite based on polysulfone (PSU). The project brings together a consortium of 7 experienced Swiss and German SMEs providing specialized expertise. SelfReCab offers a rare combination of circularity, manufacturability, and aerospace compli-ance, filling a critical market gap. It provides a timely solution aligned with airline sustainability goals and regulatory pressures, enabling early adoption and scalable cross-sector expansion into rail, automotive, and beyond.
Link
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Zero Emission
Hochschule
Hochschule für Technik und Umwelt FHNW
Institut
Institut für Kunststofftechnik
Finanziert durch
Innosuisse
Projektpartner
Bucher Leichtbau AG
Monosuisse AG
Bionic Composite Technologies AG
MultiMaterial-Welding AG
Faserinstitut Bremen e.V.
WEGENER International GmbH
CompriseTec GmbH
Auftraggeberschaft
SAP Referenz
Schlagwörter
Luftfahrt
Gewichtsreduktion
Monomaterialansatz
Publikationen