The role of gamification in the development of (fake) news literacy in higher education

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Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2023
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
EDULEARN23. Proceedings
Themenheft
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
7800-7807
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
IATED
Verlagsort / Veranstaltungsort
Valencia
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Fake news has become a major societal concern, particularly in the online and social media sphere. Higher education institutions have an important role to play in fostering critical thinking and promoting media and news literacy. Therefore, educators need to explore effective and innovative ways to teach news literacy. Online games have emerged as a potentially promising tool. Against this background, the paper presents a framework that conceptualises competences relevant for news literacy and 'fake' news literacy. It then uses the framework to conduct an evaluation of 17 popular and freely available online games about misinformation and disinformation and their suitability for developing competences relevant to (fake) news literacy in a higher education context. The findings indicate that the games were generally limited in scope and covered only specific news literacy competence areas. The paper discusses the results of the analysis and develops some suggestions for the integration of games in the higher education landscape.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
330 - Wirtschaft
Projekt
Veranstaltung
15th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN23)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
03.07.2023
Enddatum der Konferenz
05.07.2023
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-84-09-52151-7
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
JÄGER, Janine, Christoph EISEMANN und Christoph PIMMER, 2023. The role of gamification in the development of (fake) news literacy in higher education. In: Luis GÓMEZ CHOVA, Chelo GONZÁLEZ MARTÍNEZ und Joanna LEES (Hrsg.), EDULEARN23. Proceedings. Valencia: IATED. 2023. S. 7800–7807. ISBN 978-84-09-52151-7. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/43430