Digital twinning of the built environment. An interdisciplinary topic for innovation in Didactics

Lade...
Vorschaubild
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
03.08.2020
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
ISPRS Annals of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information sciences
Themenheft
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
2020
Ausgabe / Nummer
4
Seiten / Dauer
231-237
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Copernicus Publications
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Abstract. The concept of a Digital Twin (DT) takes an increasingly important role in the construction industry and related research fields. It is a concept associated with Industry 4.0; however, the scientific literature does not provide a unique and clear definition of this concept. This paper aims to analyse the definitions of the digital twin to clarify this concept in the related fields of architecture, engineering and construction (AEC). Moreover, this work proposes and employs the concept of a Digital Twin as an objective for a project-based learning approach in a didactical setting. As an interdisciplinary approach, this work demonstrates the potential impact on the traditional didactical frameworks in the educational domain of construction and its value as an opportunity to introduce interdisciplinary expertise to all students in these fields. This work presents a use case applying the concept at the School of Architecture, Civil Engineering and Geomatics of FHNW.
Schlagwörter
Digital Twin, BIM, IoT, Built Environment
Fachgebiet (DDC)
624 - Ingenieurbau und Umwelttechnik
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
2194-9050
2194-9042
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Diamond
Lizenz
'https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/'
Zitation
WAHBEH, Wissam, Dominique KUNZ, Joachim HOFMANN und Pia BEREUTER, 2020. Digital twinning of the built environment. An interdisciplinary topic for innovation in Didactics. ISPRS Annals of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information sciences. 3 August 2020. Bd. 2020, Nr. 4, S. 231–237. DOI 10.5194/isprs-annals-v-4-2020-231-2020. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-5760