Institute of Art Gender Nature

Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/17

Listen

Ergebnisse nach Hochschule und Institut

Gerade angezeigt 1 - 10 von 74
  • Vorschaubild
    Publikation
    Martians Stranded on Earth
    (Ernst Mach Institut EMI, Fraunhofer Gesellschaft, 2017) Voss, Jeronimo
    Ernst Mach schrieb im Jahr 1912: „Wir sind ganz außerstande, die Veränderungen der Dinge an der Zeit zu messen. Die Zeit ist vielmehr eine Abstraktion, zu der wir durch die Veränderung der Dinge gelangen, [...].“ Heute entwickelt der Physiker Julian Barbour diesen Ansatz von Ernst Mach weiter: „Time is an illusion and motion too, put into the world by us and our brains. [...] It’s not a linear story – it appears linear to us [...] but there is nothing linear at all.“ Wer mit zeitbasierten Medien arbeitet kommt zu ganz ähnlichen Ergebnissen. Eine Video-Timeline ist eine Montage von Einzelbildern deren Reihenfolge nicht festgelegt ist, sondern beliebig sortiert und umstrukturiert werden kann. Für Julian Barbour sind diese Einzelbilder Momente die ihren eigenen Rahmen verdienen: „Each moment, each now is very different to each other. A Now has no duration. Nows are eternal.“
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Surplus
    (Kunstverein Bellevue-Saal, 2019) Gemmer, Wolfgang
    03 - Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Moving Objects in Rose Madder
    (edition fink, 2015) Ritzmann, Marion
    Published as part of “Fortsetzung folgt” / 8 double-sided illustration, saddle stitching The artist’s booklet “Moving Objects in Rose Madder” by Marion Ritzmann Ritzmann is published as part of the series “Fortsetzung folgt” (to be continued), an open sequence of individual publications, which are connected and contextualized through the artist’s website as an integral part of the project. On 16 pages, the booklet shows details of photographs from the installation of the same name. On display are white chalk lines on the grey-black primed floor, the traces and drawings left by the objects being moved by the exhibition visitors. If we are holding the artist’s booklet in our hands, however, this fact remains hidden to us for the moment; the drawings are available without comment, leaving us free to view and interpret them. If we follow the bit-link on the title page, we reach the corresponding entry on the artist’s website, where we find documentary visual material on the installation and a description of the work.
    02 - Monographie
  • Publikation
    Jeronimo Voss: Surplus
    (Kunstverein Bellevue-Saal, 2019) Keppler, Andrea
    Andrea Caroline Keppler: Zur Ausstellung von Jeronimo Voss im Kunstverein Bellevue-Saal, 2019 In der Ausstellung SURPLUS widmet sich Jeronimo Voss der Überschussproduktion im gegenwärtigen Bauboom des Rhein-Main-Gebiets. Ausgangsmaterialien für seine Installation findet Voss sowohl in gegenwärtigen Baustellenkonstruktionen und Architekturansichten seiner städtischen Umgebung wie auch in Filmfragmenten der Avantgarde-Künstlerin Ella Bergman-Michel, die in den frühen 1930er Jahren innerhalb der Gruppe Das Neue Frankfurt die Arbeitsgemeinschaft für unabhängigen Film gründete. Derzeit erwartet Frankfurt am Main den Brexit-Boom und investiert darin, London als europäisches Finanzzentrum abzulösen. Überschüssiges («Surplus»)-Kapital – das immer weniger profitable Anlagemöglichkeiten in der Produktion findet – trifft hier, im Immobiliensektor der wetteifernden Zentren, auf einen steigenden Überschuss an prekären Arbeitskräften. Gemeinsam errichten dieses Surplus an Kapital und Arbeit ein dichtes Gefüge neuer Hotels, Büroflächen und hochpreisiger Wohntürme. Aktuell werden in Frankfurt am Main 33 neue Hochhäuser gebaut, maßgeblich von sogenannten Wanderarbeitern, die in einfachsten Sammelunterkünften außerhalb des Zentrums leben. Dabei wiederholen Architektur-Renderings auf Bauzaunplanen die immer gleichen Versprechen auf Erneuerung und verkleiden zugleich die hindurch schimmernde Realität prekärer Arbeitsverhältnisse, steigender Mieten und ungenutzter Leerstände. Jeronimo Voss übersetzt dieses Material in eine narrative Installation, die sich mit dem Verhältnis von Zentrum und Peripherie, Aufwertung und Ressource, Vorder- und Hintergrund sowie Gegenwart, Zukunft und Geschichte auseinandersetzt. In der Ausstellung SURPLUS konstruiert Voss optische Silhouetten in Meshnetz-Vinyl. Bilder, Notizen und Satzstrukturen kommentieren computergenerierte Architekturmodelle, Fotografien und filmische Fragmente auf der Suche nach lebens- und alltagsfähigen Zusammenhängen in der städtischen Gegenwart.
    02 - Monographie
  • Publikation
    Jeronimo Voss: Projektoren
    (Max Pechstein Museum, 2015) Thomas, Thiel
    Since several years Jeronimo Voss has been interested in the history, social relevance and narrative qualities of apparatuses for projecting. The media used for showing and staging have subsequently been just as important to him as the objects shown. Light, transparency, mirroring, reflections and multiple layerings of the levels contained in images play a central role in his work. He uses restored glass slides from magic lanterns, 35mm slide and overhead projectors as well as digitally altered images to create contemporary film installations and collages of material. By means of montages, the artist links historical worldviews, political theories and observations on urban development.
    02 - Monographie
  • Vorschaubild
    Publikation
    80 colour pencils
    (edition fink, 2015) Ritzmann, Marion
    Published as part of “Fortsetzung folgt” / 80 full-page illustration in colour, pad binding The artist’s pad “80 colour pencils” by Marion Ritzmann is published as part of the series “Fortsetzung folgt” (to be continued), an open sequence of individual publications, which are connected and contextualized through the artist’s website as an integral part of the project. The starting point for “80 colour pencils” is a box of eighty crayons in different colours and the concept of painting an A4 sheet of paper completely with each of them, resulting in eighty monochrome drawings. For the publication, these were facsimiled and glued into a pad as a colour fan. A bit-link on the cover page takes us to the corresponding entry on the artist's website, where we find further documentary visual material and a description of the work.
    02 - Monographie
  • Vorschaubild
    Publikation
    Analog Chat I–III Sound Piece
    (edition fink, 2019) Ritzmann, Marion
    The artist’s record “Analog Chat I–III” by Marion Ritzmann is published as part of the series “Fortsetzung folgt” (to be continued), an open sequence of individual publications, which are connected and contextualized through the artist’s website as an integral part of the project. The 12" vinyl contains three new recordings made for this issue, which are based on a series of performances that were performed in Berlin, Basel and Biel in 2012. The equipment of the performance “Analog Chat” consists of a table, two chairs, two mechanical typewriters and a stack of A4 paper. The performance begins with Marion Ritzmann sitting down at one side of the table and waiting until someone from the audience sits down opposite her at the table and starts the dialogue. The rule of writing only one word per sheet of paper leads to the slowing down of communication in a real space. The written sheets of the analogue chats are later each bound into a book in the order in which they were created. Thus, three original books of the three Performances have been left, which now serve as the score for the present recordings. To continue the series of “Fortsetzung folgt”, the artist types the collected texts word by word on her laptop, using the internal microphone to record the resulting sounds of the keyboard. Three audio pieces have emerged, which oscillate between noise and rhythm and give an idea of the audience’s acoustic experience during the performances.
    02 - Monographie
  • Vorschaubild
    Publikation
    An einem grauen Nachmittag flog ein roter Kran – Zehn Texte zu zehn Arbeiten von Marion Ritzmann
    (edition fink, 2015) Stegmann, Markus; Georg, Rutishauser
    Published as part of “Fortsetzung folgt” by Marion Ritzmann / Newspaper, loose sheets, folded The newspaper “An einem grauen Nachmittag flog ein roter Kran” (On a grey afternoon a red crane flew) contains a collection of texts by Markus Stegmann and is published as part of the series “Fortsetzung folgt” (to be continued), an open sequence of individual publications on the artistic work of Marion Ritzmann. In ten literary texts, the author takes us on a personal encounter with ten selected works by the artist. The bit-link on the title page takes us to the online layout of the texts on the artist’s website, which was developed as part of the publication series, and from there to further texts, documentary images and descriptions of all the work, as well as to the complete imprint of the publication series “Fortsetzung folgt”. Textzeitung / Teilpublikation aus: Fortsetzung folgt;
    04A - Beitrag Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Des Observatoires et Planétariums: Réflexions Autour de Julio Cortázar et Jeronimo Voss
    (Honoré Champion, 2019) Klengel, Susanne; Block de Behar, Lisa
    Les essais ici réunis, issus d’un colloque tenu à la Bibliothèque nationale de France et à la Maison de l’Amérique latine, à Paris, s’attachent à Blanqui, à son Éternité par les astres, et à son hypothèse astronomique fort éloignée de son radicalisme révolutionnaire. Prenant acte du fait qu’au XIXe siècle, on conciliait l’intérêt pour la recherche astronomique et la fiction, les connaissances les plus méthodiques et les rêves prophétiques, ils proposent une lecture en grande partie approbatrice de Blanqui et de son monde imaginé – répétitions, reproductions, copies et sosies promettent ou compromettent une forme d’éternité, une éternité sub specie d’une postérité dans un autre lieu, un autre milieu, un autre espace – qu’on peut voir comme contemporains et informatiques. L’Éternité par les astres, ainsi relue, conserve une pertinence cognitive, politique et esthétique.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Artists’ Studios in Berlin. Interview with Florian Schmidt
    (Spector Books, 2015) Voss, Jeronimo; Sehrt, Jessica; Tattara, Martino; Aureli, Pier Vittorio; Stiehl, Martin; Florian, Schmidt; Hirsch, Nikolaus; Peleg, Hila; Kuehn, Wilfried; Fezer, Jesko; Hiller, Christian
    How can the housing question (Wohnungsfrage) be appropriately reformulated in an age in which the work / life distinction is becoming increasingly blurred? The Realism Working Group and the architecture firm Dogma – in consultation with Florian Schmidt, Studio Commissioner of the Kulturwerk bbk berlin – are developing new living and working spaces for artists that challenge traditional designs and their underlying economic frameworks.
    04B - Beitrag Konferenzschrift