Institut Kunst

Dauerhafte URI für die Sammlung

Listen

Neueste Veröffentlichungen

Gerade angezeigt 1 - 5 von 87
  • Publikation
    Martians Stranded on Earth
    (Ernst Mach Institut EMI, Fraunhofer Gesellschaft, 2017) Voss, Jeronimo
    Ernst Mach schrieb im Jahr 1912: „Wir sind ganz außerstande, die Veränderungen der Dinge an der Zeit zu messen. Die Zeit ist vielmehr eine Abstraktion, zu der wir durch die Veränderung der Dinge gelangen, [...].“ Heute entwickelt der Physiker Julian Barbour diesen Ansatz von Ernst Mach weiter: „Time is an illusion and motion too, put into the world by us and our brains. [...] It’s not a linear story – it appears linear to us [...] but there is nothing linear at all.“ Wer mit zeitbasierten Medien arbeitet kommt zu ganz ähnlichen Ergebnissen. Eine Video-Timeline ist eine Montage von Einzelbildern deren Reihenfolge nicht festgelegt ist, sondern beliebig sortiert und umstrukturiert werden kann. Für Julian Barbour sind diese Einzelbilder Momente die ihren eigenen Rahmen verdienen: „Each moment, each now is very different to each other. A Now has no duration. Nows are eternal.“
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    "Obdachlos sein ist teuer"
    (Reflektor Monde gUG, 13.12.2021) Voss, Jeronimo; OReilly, Maike [in: Arts of the Working Class]
    Ein Interview mit Michael, einem Verkäufer von Arts of the Working Class in Frankfurt am Main und ein Kommentar zur Medienberichterstattung über das Frankfurter Bahnhofsviertel.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Metric Pictures Draft #4
    (edition fink, 2020) Ritzmann, Marion
    Artists' poster / Published as part of “Fortsetzung folgt”
    02 - Monographie
  • Publikation
    Surplus
    (Kunstverein Bellevue-Saal, 2019) Gemmer, Wolfgang
    03 - Sammelband
  • Publikation
    Moving Objects in Rose Madder
    (edition fink, 2015) Ritzmann, Marion
    Published as part of “Fortsetzung folgt” / 8 double-sided illustration, saddle stitching The artist’s booklet “Moving Objects in Rose Madder” by Marion Ritzmann Ritzmann is published as part of the series “Fortsetzung folgt” (to be continued), an open sequence of individual publications, which are connected and contextualized through the artist’s website as an integral part of the project. On 16 pages, the booklet shows details of photographs from the installation of the same name. On display are white chalk lines on the grey-black primed floor, the traces and drawings left by the objects being moved by the exhibition visitors. If we are holding the artist’s booklet in our hands, however, this fact remains hidden to us for the moment; the drawings are available without comment, leaving us free to view and interpret them. If we follow the bit-link on the title page, we reach the corresponding entry on the artist’s website, where we find documentary visual material on the installation and a description of the work.
    02 - Monographie