Institute of Art Gender Nature

Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/17

Listen

Ergebnisse nach Hochschule und Institut

Gerade angezeigt 1 - 10 von 69
  • Publikation
    Surplus
    (Kunstverein Bellevue-Saal, 2019) Gemmer, Wolfgang
    03 - Sammelband
  • Publikation
    Jeronimo Voss: Surplus
    (Kunstverein Bellevue-Saal, 2019) Keppler, Andrea
    Andrea Caroline Keppler: Zur Ausstellung von Jeronimo Voss im Kunstverein Bellevue-Saal, 2019 In der Ausstellung SURPLUS widmet sich Jeronimo Voss der Überschussproduktion im gegenwärtigen Bauboom des Rhein-Main-Gebiets. Ausgangsmaterialien für seine Installation findet Voss sowohl in gegenwärtigen Baustellenkonstruktionen und Architekturansichten seiner städtischen Umgebung wie auch in Filmfragmenten der Avantgarde-Künstlerin Ella Bergman-Michel, die in den frühen 1930er Jahren innerhalb der Gruppe Das Neue Frankfurt die Arbeitsgemeinschaft für unabhängigen Film gründete. Derzeit erwartet Frankfurt am Main den Brexit-Boom und investiert darin, London als europäisches Finanzzentrum abzulösen. Überschüssiges («Surplus»)-Kapital – das immer weniger profitable Anlagemöglichkeiten in der Produktion findet – trifft hier, im Immobiliensektor der wetteifernden Zentren, auf einen steigenden Überschuss an prekären Arbeitskräften. Gemeinsam errichten dieses Surplus an Kapital und Arbeit ein dichtes Gefüge neuer Hotels, Büroflächen und hochpreisiger Wohntürme. Aktuell werden in Frankfurt am Main 33 neue Hochhäuser gebaut, maßgeblich von sogenannten Wanderarbeitern, die in einfachsten Sammelunterkünften außerhalb des Zentrums leben. Dabei wiederholen Architektur-Renderings auf Bauzaunplanen die immer gleichen Versprechen auf Erneuerung und verkleiden zugleich die hindurch schimmernde Realität prekärer Arbeitsverhältnisse, steigender Mieten und ungenutzter Leerstände. Jeronimo Voss übersetzt dieses Material in eine narrative Installation, die sich mit dem Verhältnis von Zentrum und Peripherie, Aufwertung und Ressource, Vorder- und Hintergrund sowie Gegenwart, Zukunft und Geschichte auseinandersetzt. In der Ausstellung SURPLUS konstruiert Voss optische Silhouetten in Meshnetz-Vinyl. Bilder, Notizen und Satzstrukturen kommentieren computergenerierte Architekturmodelle, Fotografien und filmische Fragmente auf der Suche nach lebens- und alltagsfähigen Zusammenhängen in der städtischen Gegenwart.
    02 - Monographie
  • Publikation
    Jeronimo Voss: Projektoren
    (Max Pechstein Museum, 2015) Thomas, Thiel
    Since several years Jeronimo Voss has been interested in the history, social relevance and narrative qualities of apparatuses for projecting. The media used for showing and staging have subsequently been just as important to him as the objects shown. Light, transparency, mirroring, reflections and multiple layerings of the levels contained in images play a central role in his work. He uses restored glass slides from magic lanterns, 35mm slide and overhead projectors as well as digitally altered images to create contemporary film installations and collages of material. By means of montages, the artist links historical worldviews, political theories and observations on urban development.
    02 - Monographie
  • Publikation
    Artists’ Studios in Berlin. Interview with Florian Schmidt
    (Spector Books, 2015) Voss, Jeronimo; Sehrt, Jessica; Tattara, Martino; Aureli, Pier Vittorio; Stiehl, Martin; Florian, Schmidt; Hirsch, Nikolaus; Peleg, Hila; Kuehn, Wilfried; Fezer, Jesko; Hiller, Christian
    How can the housing question (Wohnungsfrage) be appropriately reformulated in an age in which the work / life distinction is becoming increasingly blurred? The Realism Working Group and the architecture firm Dogma – in consultation with Florian Schmidt, Studio Commissioner of the Kulturwerk bbk berlin – are developing new living and working spaces for artists that challenge traditional designs and their underlying economic frameworks.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Fanfares for Effective Freedom
    (Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Institut Kunst, 2015) Voss, Jeronimo
    Jeronimo Voss began his research on the history of Cybernetics in 2006. It took him from ancient mythology of navigation to the strategies of present-day big data governance. The story connects the Cybersyn Opsroom of the early 1970s state planned economy in Chile with its contemporary version of business consultancy in Switzerland. In previous exhibitions Jeronimo Voss presented this narrative as an illusional overhead projection. The story is now translated into its consequential form of an online display linking to further material in the web. Collaborators: Institut für Gebrauchsgrafik The Institut für Gebrauchsgrafik was founded in 2011 in Frankfurt am Main focusing on design and media production for the spheres of science, education, culture and social projects. Das Institut für Gebrauchsgrafik wurde 2011 in Frankfurt am Main gegründet, mit dem Fokus auf Gestaltung und Medienproduktion für Wissenschaft, Bildung, Kultur und Soziales.
    10 - Elektronische-/ Webpublikation
  • Publikation
    Actualizing Realism
    (Dumont Verlag, 2010) Voss, Jeronimo; Stakemeier, Kerstin; Raether, Johannes Paul; Sehrt, Jessica
    Can art make disparate realities perceivable and prompt us to participate reflectively in them? That is the central question to be posed by the 6th Berlin Biennale for Contemporary Art. How can it aid the viewer in assuring him/herself of his/her existence and of the world, in feeling more present in this world? Does it have the means at its disposal which film or other media and art forms do not? How can it call attention to the gap between the pseudo reality postulated by the public and personal life reality, how can it criticize this gap, or raise an awareness of it? How can it convey strange and unfamiliar realities by means other than hermetically sealed narrative forms, and thus reflect this strangeness in our own reality? In the midst of the overwhelming abundance of visual imagery produced incessantly by our media, how can reality and a critical view of its underlying conditions even be created? And finally, how does this reality relate to the present and its “passion for the real”?
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Phantasmagorical Horizon
    (Revolver Publishing, 2014) Voss, Jeronimo
    The artist book "Phantasmagorical Horizon" by Jeronimo Voss translates his exhibition of the same title at MMK Zollamt, Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main on to transparent paper pages. Phantasmagoria originated as a Magic Lantern show, between spectacle and scientific education, after the French Revolution in Paris. Institutional media history often relates to it as the Prehistory of Cinema. ?Phantasmagorical Horizon? develops a different story. In it, Voss' full-dome projection ?Eternity through the Stars?, first shown at dOCUMENTA (13) in Kassel, or the slide show ?In Dependent Gravity? appear as translucent montages of texts and images. Furthermore, authors Astrid Mania, Christiane Ketteler and Chris Tedjasukmana took the exhibition as a starting point for their book contributions on Phantasmagoria.
    03 - Sammelband
  • Publikation
    Realism and the Conceptual Escape
    (Hatje Cantz, 2009) Voss, Jeronimo; Chung, Jay; Takeki Maeda, Q
    »Geschichte / History«. Unter diesem mit Bedacht weitgefassten Überbegriff hat der Kulturkreis der deutschen Wirtschaft in diesem Jahr den ars viva-Preis im Bereich Bildende Kunst ausgelobt. Ausgezeichnet wurden die mexikanische Künstlerin Mariana Castillo Deball (*1975), das amerikanisch-japanische Künstlerduo Jay Chung & Q Takeki Maeda (*1976/1977) und der israelische Künstler Dani Gal (*1975). Dabei überzeugte die Jury an den Arbeiten von Mariana Castillo Deball vor allem die fantasievolle Mehrstimmigkeit, die sie durch die Vermengung historischer Fakten mit ihren eigenen Fiktionen erzeugt. Dani Gal setzt sich in seinen Sound- und Videoinstallationen intensiv mit der medialen Geschichtskonstruktion der Nachkriegszeit auseinander und lässt den Betrachter an ihnen teilhaben. Bei dem Künstlerduo Jay Chung & Q Takeki Maeda war der humorvolle Umgang mit der geschichtlichen Aufladung der heutigen Medien- und Warenwelt ausschlaggebend für die Preisvergabe.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Produktion, Reproduktion, Kooperation: Die Villa von der ‚negativen Utopie‘ zum Gemeinschaftshaus
    (Birkhäuser, 2018) Voss, Jeronimo; Stiehl, Martin; Sehrt, Jessica; Tattara, Martino; Aureli, Pier Vittorio
    Today more than ever, production transcends the boundaries that, since modernity, separated the domestic space from the workplace. New forms of production imply the overlap between work and life, to the point that they become indistinguishable. This condition clashes with the very purpose of the domestic interior, which, since its invention in the eighteenth century, supposedly existed in compensatory opposition to the work sphere. Commenting on the emergence of the domestic interior, Walter Benjamin wrote that “For the private individual, the place of dwelling is for the first time opposed to the place of work. The former constitutes itself as interior. Its complement is the office. The private individual, who in the office has to deal with reality, needs the domestic interior to sustain him in his illusions.” Source: Dogma, Realism Working Group: „Production, Reproduction, Co-Operation: The Villa from “Negative Utopia” to Communal House“, in: The Property Issue – Ground Control and the Commons, Aachen 2018, Page 154–173, hier S. 154
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    To Launch A Soeng Joeng Toi in Frankfurt
    (Synnika, 2019) Xiaotian, Li; Voss, Jeronimo
    Soeng Joeng Toi (SJT) is an open space of mutual aid and a platform for collaboration and connection, which was initiated in 2016 and officially launched in 2017 in a residential community in Guangzhou, China.
    02 - Monographie